Helsingin vilkkaalla pyöräbaanalla roikkui hengenvaarallinen "hirttoköysi" – pyöräilijät tyrmistyneitä kaupungin toimintaan

Pohjoisbaana on on täyttynyt Triplan kohdalla jätteestä, työkoneista ja autoista. Kuvassa näkyy punainen sähköjohto, joka roikkuu kevyen liikenteen väylän yläpuolella. Helsingin Pyöräilijöiden mukaan se on turvallisuusriski. Aapo Siippainen

Aapo Siippainen

Triplan juurella olevan pyörätien yläpuolella roikkuu löysä sähköjohto. Lisäksi pyöräilijöiden on väistettävä hylättyä ostoskärryä, jätesäkkiä ja pysäköityä pakettiautoa.

Helsingin Polkupyöräilijöiden toiminnanjohtaja Henni Ahvenlampi kutsuu paikkaa madalletuksi jätekuiluksi. Oikeasti kyseessä on osa Pohjoisbaanaa eli yksi Helsingin vilkkaimmista pyöräilyväylistä.

– Tunnelissa on ollut myös epämääräisiä rullakoita. Ahvenlampi kertoo.

Ahvenlammen mukaan Pasilan alueen työmaiden alueet ovat tällä hetkellä Helsingin vaarallisimpia paikkoja pyöräilijöille. Ahvenlampi ja yhdistyksen hallitukseen kuuluva Tapio Keihänen näyttivät viime tiistaina lyhyessä ajassa yli 12 paikkaa, jotka ovat vaarallisia kaikille tienkäyttäjille.

– Pyöräväylien opasteet ovat usein epäselviä tai puuttuvat kokonaan . Pasilansillan ja Ratapihantien risteyksessä on vaikea hahmottaa, ovatko pyörätiet yksi- vai kaksisuuntaisia, Keihänen kertoo.

– Tämäkin nippusiteillä kiinnitetty yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän merkki on nyt väärinpäin, Ahvenlampi näyttää.

Keihänen ilmoitti tunnelissa roikkuneesta hengenvaarallisesta "hirttoköydestä" kaupungille, rakennusyhtiö YIT:lle ja poliisille. Kun asiaan ei ripeästi puututtu, hän kävi sitomassa sen itse turvallisempaan paikkaan.

Pyöräilijöiden parjaama "sakkolenkki" tekee tiukan mutkan Itä-Pasilassa. Aikaisemmin pyöräilybaana kulki radan suuntaiesti. Kuva: Aapo Siippainen Aapo Siippainen

Ongelmat alkoivat Tapio Keihäsen mukaan vuonna 2016, jolloin Pasilan aseman eteläpuolella oleva Veturitallinkujan ylikulkusilta purettiin. Jalankulku ja pyöräliikenne ovat joutuneet siirtymään sen jälkeen sakkolenkiksi kutsulle kiertoreitille. Lisäys matkaan on mitätön, mutta Keihänen kuvailee uutta reittiä vaaralliseksi.

Hän kertoo, pyöräilijöiden täytyy kääntyä nyt ajoradan yli. Kallioleikkauksen takia kiertotiellä on s-mutka, jossa nopeaksi tarkoitetulla baanalla kallioleikkaus ja uusi rakennus aiheuttavat näköesteen, jolloin on vaara, että pyöräilijät törmäävät lyhyintä reittiä oikaiseviin jalankulkijoihin.

– Osa pyöräilijöistä jatkaa vanhasta muistista vanhaa reittiä, jonka päässä on metalliaita. Umpikujaan on syntynyt usein sumppu, jossa on hämmentyneitä ihmisiä.

Viime viikolla Helsingin Polkupyöräilijät julkaisi Twitterissä kuvan irronneesta aidasta, jonka vuoksi pyöräilijät olivat vaarassa joutua rautatiekiskoille. Umpikuja aidattiin tämän jälkeen.

Helsingin kaupungin mukaan Veturitallinkujan ylittävä uusi silta suunnitellaan tänä keväänä ja se valmistuu myöhemmin tänä vuonna. Samalla autoliikenne loppuu Veturitallinkujalta ja pyöräilijöille avautuu turvallinen tapa junaradan alittamiseen.

– Tällä hetkellä kujan tunneli on pimeä ja vaarallinen. En suosittele sen tunnelin käyttöä kenellekään. Se, miten asia tulevaisuudessa kehittyy, ei liity tähän hetkeen mitenkään, Keihänen sanoo.

Helsingin Polkupyöräilijöiden toiminnanjohtaja Henni Ahvenlampi ihmettelee, miksi Pasilan väliaikaiseman aseman purkutyömaalle on jätetty vain pari metriä leveä kaista keyvelle liikenteelle. Kuva: Aapo Siippainen Aapo Siippainen

Ahvenlammen mukaan Helsingin kaupunki ei edistä pyöräliikennettä niin paljon kuin se on tavoitteekseen asettanut. Esimerkkinä hän mainitsee Pasilan väliaikaisen aseman purkutyömaan, jonka läpi Pohjoisbaana kulkee. Siinä kahteen suuntaan kulkeville pyöräilijöille ja jalankulkijoille on varattu pari-kolme metriä leveä yhdistetty jalankulun ja pyöräilyn väylä.

– Jos tilaa on vähän, kaupungin mukaan ensimmäisenä tulee priorisoida jalankulku. Tämän jälkeen tulevat pyöräily, julkinen liikenne, jakelu ja yksityisautoilu. Käytännössä näin ei tapahdu. Viranomaisen tulisi järjestää turvalliset olosuhteet.

YIT:n mukaan aseman purku ajoitettiin keskitalveen, jotta muun muassa kevyen liikenteen poikkeusreiteistä olisi pyöräilijöille ja muille kevyenliikenteen käyttäjille mahdollisimman vähän haittaa.

– Normitalvena muun muassa pyöräliikennettä olisi nyt vähemmän. Mutta talven säät ovat menneet näin ja pyöräilykausi jatkuu edelleen. Aseman purkaminen kestää vielä noin kaksi viikkoa. Väliaikaista asemaa puretaan vain yöaikaan, sanoo työpäällikkö Jani Kuivamäki

Helsingin kaupungin mukaan työmaat vastaavat itse kevyen liikenteen väylien turvallisuudesta.

– Väliaikaisen aseman kohdalle on tarkoitus tehdä tänä vuonna jotain parannuksia, jota selkiyttävät liikkumista, sanoo projektinjohtaja Harri Verkamo kaupungilta.

Myös pyöräkaistan liikennevalojen puuttuminen ihmetyttää Pasilansillan ja Ratapihantien risteyksessä kulkevia. Tilanne on Keihäsen mukaan vaikea, koska kaista on täysin erillään suojatiestä.

– Helsingin keskustassa on ollut samanlainen tilanne Rautatientorilla. Kaupunki tulkitsi asian niin, että pyörätie on merkityn suojatien ulkopuolella, eikä sitä silloin koske jalankulkijoiden liikennevalot. Pasilassa risteyksen ylittäminen ilman liikennevaloja on hengenvaarallista ja liikennevalojen rytmityksen kanssa pyöräilijä voi jäädä keskelle ratikkakiskoja punaisiin valoihin.

Helsingin kaupunki on luvannut alueen pyöräjärjestelyihin muutoksia.

Triplaan avattu lämmin pyörähotelli on Ahvenlammen mukaan hyvä uudistus. Hän on kuitenkin pettynyt, että sen sisäänkäynti on kaukana junalaitureista tai isommista ruokakaupoista.

– Täällä on yleensä melko vähän pyöriä. Itse käyn pesemässä pyörähotellissa pyöräni.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. 200 ihmisen hätämajoitus joutuu lähtemään pois Kalliosta – tähän osoitteeseen romanit siirtyvät Helsingissä
  2. Daniel Sazonov Helsingin Uutisissa: "Valkoposkihanhi pitäisi lisätä metsästettävien lajien joukkoon"
  3. Jakomäen Alkon avajaispäivä selvillä – "Valikoimaan 225 viiniä ja väkeviä 125"
  4. Omatoimisuus saapui Helsingin kirjastoihin – näihin kolmeen pääsee sisälle, vaikka henkilökunta ei ole paikalla
  5. Helsingin pyörävarkauksista tuttu "herrasmiesilmiö" piinaa nyt Espoota – tämä merkki on pyörävarkaiden suosikki
  6. T24: Tänä kesänä Tallinnan Ülemistessä liikennöi ensimmäinen Virossa kehitetty robottibussi – Matkailija voi hypätä bussin kyytiin maksutta
  7. Espoolainen lääkärikansanedustaja ehdottaa ruokiin energiamäärän kertovia "liikennevaloja" – "Vatsa ei tunnista syötyjä kaloreita, vaan ainoastaan syödyn ruuan määrän"
  8. Elisa paransi yhteyksiään Helsingissä – koskee näitä kaupunginosia
  9. T24: Tallinkin kaikki laivat seilaavat koronakriisin jälkeen jälleen merellä – Syksyllä joidenkin laivojen liikennöinnissä tulee olemaan tauko
  10. Kolumni: Koronakesä vaatii ketteryyttä
  11. Stoalla laitetaan jalalla koreasti – ilmaiset paritanssituokiot jatkuvat
  12. Pääkirjoitus: Senaatintorin jättiterassi on tyylikäs, mutta osataan sitä Itä-Helsingissäkin
  13. Näin Tattarisuon ruumiiden jäljet johtivat Kallioon –  1930-luvun kammottavista tapahtumista syntyi tunnettu sanonta suomen kieleen
  14. Punkin pureman aiheuttamat sairastumiset yli viisinkertaistuneet Hus-alueella – ole tarkka näillä Helsingin alueilla
  15. Sympaattinen lättähattu kulkee Helsingin ja Porvoon välillä vielä 4 kertaa – junankuljettaja Gunnar kehuu kurvikkaan reitin erikoisuuksia

Näytä lisää

Luetuimmat

  1. Punkin pureman aiheuttamat sairastumiset yli viisinkertaistuneet Hus-alueella – ole tarkka näillä Helsingin alueilla
  2. 200 ihmisen hätämajoitus joutuu lähtemään pois Kalliosta – tähän osoitteeseen romanit siirtyvät Helsingissä
  3. Helsingin pyörävarkauksista tuttu "herrasmiesilmiö" piinaa nyt Espoota – tämä merkki on pyörävarkaiden suosikki
  4. Näin Tattarisuon ruumiiden jäljet johtivat Kallioon –  1930-luvun kammottavista tapahtumista syntyi tunnettu sanonta suomen kieleen
  5. Helsinkiläiset reissaavat nyt Porvooseen – Ville ja Saara: "Emme ole edes harkinneet ulkomaille lähtöä"
  6. Tappajaetanat valtasivat helsinkiläisen asuinalueen – apua pyytänyt asukas ällistyi kaupungin vastauksesta
  7. Pienpanimoiden pop up -olutterassi avautuu keskelle Helsingin ydintä – mahtuu 950 ihmistä kerralla
  8. T24: Tallinkin ja Eckerö Linen autolähtöselvitys siirtyi uuteen paikkaan Vuosaaren satamassa
  9. Kuva: Eksoottinen eläin syntyi suvuttomasti Helsingissä – eläintalo piti tiedon kuukausia salassa
  10. Näillä kolmella alueella Helsingissä suositellaan nyt punkkirokotetta – Perheenäiti Iina: Päätöstä vauhditti lapsen saama borrelioosi
  11. Hakaniemen hallikauppiaat pelkäävät, vaikuttaako lähes 20 miljoonaa euron huoltopihan rakentaminen vuokriin: "Olotila on ollut ristiriitainen"
  12. 1700-luvulta yhtäjaksoisesti järjestetyille Helsingin silakkamarkkinoille iso uudistus – "Saaristolaistori ja elämyksiä"
  13. Uusi saarikohde avautui vain muutaman minuutin matkan päässä Kauppatorista – perillä odottaa wau-elämys
  14. Onko tässä Helsingin seuraava trendialue? –  "Yksiön hinnalla kaksio"
  15. Jakomäen Alkon avajaispäivä selvillä – "Valikoimaan 225 viiniä ja väkeviä 125"

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.