Ruuhkia helpottava ramppi Jätkäsaareen haudattiin päätöksenteossa yksimielisesti – "Huomasimme, että eihän sitä lopulta kannattanut kukaan"

Tältä Mechelininkadun liikenneramppi olisi voinut näyttää (vas kesk.). Rampin tarkoituksena oli sujuvoittaa Etelä-Helsingin ja Länsisataman liikenneyhteyksiä. Havainnekuva. Tietoa

Sanna Jompero

Länsisataman ja Jätkäsaaren liikenneruuhkien helpottajaksi suunniteltua ramppia Mechelininkadulle ei tule, vaan suunnitelmat on kuopattu.

Näin päätti kaupunkiympäristölautakunta tällä viikolla, kun se hylkäsi Länsilinkin ympäristön yleissuunnitelman. Päätös oli yksimielinen.

– Kun aloimme käydä keskustelua asiasta, niin huomasimme, että eihän sitä loppujen lopuksi kannattanut kukaan. Satamakin suhtautui asiaan kriittisesti. Ennen kaikkea se oli kaupunkikuvallisesti huono ratkaisu, toteaa lautakunnan puheenjohtaja Risto Rautava (kok.).

Suunnitelman tavoitteena oli sujuvoittaa Etelä-Helsingin ja Länsisataman liikenneyhteyksiä.

Rautava korostaa, että ylipäätään Länsilinkin ympäristöä koskeva suunnittelutyö oli tehty hyvin, mutta ramppi ei olisi ollut ratkaisu alueen ongelmiin.

– Samaan aikaan tiedämme, että satama on tekemässä omia suunnitelmiaan. Emme vielä tiedä, mitä kaikkea sieltä on tulossa.

Satama julkistanee uudet suunnitelmansa kesäkuussa.

Helsinki on jo pitkään pohtinut, miten se ratkaisisi liikenteellisesti ongelmallisen sumppukohdan. Ruuhkia alueella syntyy erityisesti silloin, kun raskas liikenne purkautuu laivoista Länsisatamassa.

– Suunnittelun jatkamisen osalta käymme ensimmäisenä keskustelun suunnitteluun osallistuneiden yhteistyötahojemme kanssa. Jatkosta tai aikataulusta ei ole vielä keskusteltu, toteaa liikenneinsinööri Teemu Vuohtoniemi kaupunkiympäristön toimialalta.

Oli ratkaisu ongelmaan mikä hyvänsä, päätösten tekemisellä alkaa olla kiire. Tätä korosti myös lautakunta.

– Nyt tarvitaan pikaisia toimenpiteitä. Se tiedetään jo, että keskustatunneli tai maanalainen kokoojakatu se ei ole, Rautava jatkaa.

Yhtenä vaihtoehtona on pohdittu rekkaliikenteen siirtämistä Vuosaareen, mutta yksin se tuskin ratkaisisi asiaa.

Hylätessään Länsilinkin yleissuunnitelman lautakunta ehdotti joidenkin olemassa olevien ramppien purkamista ja lisärakentamista alueelle, joka kytkisi Ruoholahden tiiviimmin osaksi kantakaupunkia.

Vuohtoniemen mukaan suunnitelman yhteydessä tutkittiin myös toimitilarakentamista Ruoholahdenrannan ja Mechelininkadun väliin.

– Täydennysrakentamisella, kuten uudella rampillakin, olisi omat vaikutuksensa Mechelininkadun eteläpään asukkaiden näkymiin. Suunnittelualueen läheisyyteen on valmisteltu asemakaavaa Pohjois-Euroopan suurimmalle kasvuyrityskampukselle, joka tulee muuttamaan alueen maisemaa 2020-luvulla, Vuohtoniemi sanoo tarkoittaen Marian sairaalan aluetta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut