Ratikkasuunnitelma ja kadun auki repiminen huolettaa yrittäjiä Fredalla – "Kuinka moni yrityksistä kestää pari laihaa vuotta"

Fredrikinkatu voi näyttää erilaiselta vuosien päästä. Anniina Virtanen

Anniina Virtanen

Fredrikinkadun kivijalkaliikkeiden yrittäjät ovat hyvinkin tietoisia Helsingin suunnitelmista siirtää raitiovaunulinja numero 4:n reittiä. Eivätkä he ole siitä mielissään.

– Muutaman yrittäjän kanssa olemme pari sanaa vaihdettu tästä asiasta. Kyllähän se tarkoittaa muun muassa sitä, että autopaikat vähenevät, mikä ei ole hyvä asia. Vaikka katu on vain hetken remontissa, se aiheuttaa kuitenkin lisäharmia kadun yrittäjille, joissa on muutenkin jo vaihtuvuutta, kultaseppä Rauli Kostiainen kertoo.

Tulevaisuudessa linja 4 kulkisi Munkkiniemestä Eiraan Topeliuksenkadun ja Fredrikinkadun kautta, kun se nykyisin kulkee Mannerheimintien kautta kohti Katajanokkaa. Raitioliikenne korvaisi bussilinjat 14 ja 18, jolloin pyritään helpottamaan niiden ruuhkautumista.

Se tarkoittaisi noin kahden vuoden isoa työmaaurakkaa, jonka aikana koko tie olisi enemmän tai vähemmän poissa käytöstä. Ratikan myötä kadun varren autopaikat vähenisivät ja jalkakäytävä levenisi. Muutokset liittyvät Vihdintien pikaratikkaan, jonka tieltä osa ratikkalinjoista pitää siirtää pois.

– Kaikkien raitiolinjojen kulkeminen Mannerheimintiellä olisi huono idea. Ratikoiden määrä kasvaisi niin suureksi, ettei liikenteen sujuvuutta ja luotettavuutta voitaisi varmistaa, liikenneinsinööri Anton Silvo perusteli aiemmin (HU 5.10.).

Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen apulaispormestari Pia Pakarinen esitti kolumnissaan (HU 11.1.) huolen Fredrikinkadun yrittäjistä. Hänen mukaansa liikennesuunnitelmissa ei ole otettu riittävällä tavalla huomioon yrityksille aiheutuvia vaikutuksia.

– Vaikka kiskotyöt kestävät yksittäisen yrityksen kohdalla lyhyemmän aikaa, vaikutukset näkyvät varmasti alueen kaikkien yrittäjien liikevaihdossa koko remontin ajan. Kuinka moni yrityksistä kestää parikin laihaa vuotta? Pakarinen kysyi kolumnissaan.

Helsingin Uutiset kävi jututtamassa Fredrikinkadun yrittäjiä siitä, arvelevatko he linjamuutoksen vaikuttavan liiketoimintaan.

Imperial Matto Oy:n toimitusjohtaja Irhan Nisametdin arvioi, että radan rakentaminen tarkoittaa noin vuoden liikevaihdon menetystä. 35 vuotta Fredrikinkadulla ollut yrittäjä vastustaa raitiotielinjan rakentamista kadulle.

– Vastustamiseen on monta syytä, jotka ovat varmasti melko samat kuin muillakin kadun yrittäjillä. Tällä kadulla on sata yrittäjää, näissä liikkeissä voi olla koko perheen toimeentulo kiinni. Uskon, että moni ei kestä remonttia. Kivijalkaliikkeet ovat muutenkin ahtaalla verkkokauppakilpailun vuoksi, hän sanoo.

Yrittäjiä huolettaa autopaikkojen vähenemisen lisäksi epävarmuus ja ennustamattomuus, jonka remontti ja ratikka tuovat tullessaan. Pelkona on, että monien muiden työmaaprojektien tapaisesti tämäkin venyisi. Lisäksi tavarantoimitukset ja -kuljetukset voivat vaikeutua.

– Jo pelkistä julkisivujen remonteista on ollut haittaa yrittäjille, ja ne ovat pieniä remontteja tähän verrattuna, Nisametdin sanoo.

Lastenvaatteita myyvän Kiddow -liikkeen yrittäjät Noora ja Nelli tulivat Fredrikinkadulle viime kesänä, eivätkä he näe ratikkaa huonona asiana. Päinvastoin, heistä ratikka voisi tuoda Fredrikinkadulle enemmän väkeä. Heitä tosin myös mietityttää, kuinka paljon myynti kärsii remontin aikana.

– Meillä onneksi suurin päätulo tulee verkkokaupasta.

Helpotusta kasvavaan liikenteeseen

Helsingin arvioidaan kasvavan neljännesmiljoonalla asukkaalla vuoteen 2050 mennessä.

Tavoitteena on kolminkertaistaa raideverkon laajuus vuoteen 2050 mennessä.

Linjan 4 siirtäminen kulkemaan Munkkiniemestä Eiraan herättää Fredrikinkadun yrittäjissä ja munkkiniemeläisissä matkustajissa vastustusta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.