Ensimmäinen katu Helsingissä muutetaan pyöräilyn käyttöön – autollakin saa ajaa, mutta pyöräilijöiden ehdoilla

Joensuuhun valmistui ensimmäinen pyöräkatu jo aikaa sitten. Ideana on, että kadulla liikutaan pyöräilijöiden ehdoilla. Marko Puumalainen

Kaisa Paastela

Kulosaari on saamassa Helsingin ensimmäisen pyöräkadun, jossa koko ajoradan alue muutetaan pyöräilijöille ja asvaltoidaan punaiseksi. Pyöräkadulla saa ajaa myös autolla, kunhan sen tekee pyöräilijöiden ehdoilla ja fillarien ajonopeuksiin sovittaen.

Pyöräkatua aletaan tämän vuoden aikana rakentaa Kulosaaren puistotielle välille Lautturinkuja–Tupasaarentie. Kaupungin mukaan kyseinen, Itäväylän suuntainen katu metroradan pohjoispuolella sopii siihen hyvin, sillä katua ei käytetä läpiajo-, eikä joukkoliikenteeseen. Sen sijaan katu on tärkeä osa pyöräliikenteen reittiä keskustasta Itä-Helsinkiin.

Katu muutetaan pyöräkaduksi moottoriajoneuvoliikenteen rauhoittamiseksi ja baanaverkon kehittämiseksi. Kadun toisessa reunassa tulee jatkossakin olemaan parkkipaikkoja, jotka erotetaan ajoradasta ovenavaustilalla.

Kadulle rakennetaan korotetut suojatiet Adjutantinpolun ja Ukko-Pekan Portaan kohdalle. Leposaarentien kohdalle tulee korotettu liittymäalue, joka toimii myös jalankulkijoiden kadunylityspaikkana. Kaupunkiympäristön toimiala on saanut palautetta siitä, miksi nopeaan pyöräilyyn tarkoitetulle baanalle tulee hidasteita. Kaupungin mukaan hidasteet toteutetaan sen muotoisina, että niistä on mahdollisimman vähän haittaa pyöräilylle, mutta ne hillitsevät kuitenkin autojen nopeuksia.

Kulosaaren puistotien pyöräkatua on suunniteltu jo vuonna 2015. Miksi hanke on kestänyt viisi vuotta?

– Kulosaaren puistotien liikennesuunnitelma tehtiin vuonna 2015. Vuoden 2016 taloussuunnitelmaehdotuksessa tarkempi suunnittelu ja toteutus oli esitetty kuitenkin vasta vuosille 2019 ja 2020. Katusuunnitelmat menevät kaupunkiympäristölautakunnan päätöksentekoon maaliskuun aikana ja rakentaminen on tarkoitus aloittaa tänä vuonna, selvittää kaupunkiympäristön liikenne- ja katusuunnittelun projektipäällikkö Jari Hurskainen

– Vuonna 2017 tehdyn päivitetyn organisaatiorakenteen myötä pyritään siihen, että jatkossa laaditut liikennesuunnitelmat toteutuisivat jouhevammin, Hurskainen jatkaa.

Kalasatamassa on jo olemassa hyväksytty katusuunnitelma pyöräkaduksi, mutta suunnitelman toteutumisessa kestää vielä useampi vuosi, sillä alueen työt etenevät vaiheissa.

Pyöräkatu tulee Verkkosaaren pohjoisosaan Kalasatamankadulle välillä Vanha talvitie – Jääkairankuja. Tällä hetkellä asuin- ja katurakentamista tehdään pääasiassa Sompasaaressa sekä Verkkosaaren eteläosassa.

Pyöräkatuja on jo muualla Suomessa. Ensimmäinen pyöräkatu avattiin Joensuuhun vuonna 2017.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.