Kurvi valmis keväällä, yllätyksistä huolimatta Hämeentien remontin kustannusarvio pitää – "Eiköhän se rakenteiden puolesta kestä 50–100 vuotta"

K-market Sörkan kauppias Jussi Kiiveri odottaa töiden valmistumista. Hänen mukaansa työmaa on laskenut myyntiä noin 20 prosenttia. Janne Koivisto

Janne Koivisto

Ratikat palaavat näillä näkymin Helsinginkadulle ja Kurviin huhtikuun lopulla. Hämeentiellä ratikkaliikenne jatkuu ensi syksynä, kun tien uudistus valmistuu.

– Tämä on ainakin tämänhetkinen käsitys aikataulusta, Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan tiimipäällikkö Jarkko Karttunen kertoo.

– Kurvin suhteen on tullut jonkin verran viivästystä mutta ei mitään dramaattista ainakaan tässä kohtaa, hän sanoo.

Viivästys johtuu Karttusen mukaan ensinnäkin siitä, että kallion pinta on ollut paikoin odotettua korkeammalla.

– Maaperää ei päästy suunnitteluvaiheessa tutkimaan kairausten avulla, koska kadut olivat käytössä. Joissakin paikoissa kallio on ollut oletettua ylempänä ja sitä on pitänyt louhia. Heitot ovat olleet puolen metrin suuruusluokkaa.

Yllätyksiä ovat tarjoilleet lisäksi vanhat vesi- ja viemärijohdot sekä kaapelit. Niiden sijainnissa on ollut heittoa.

– On myös löytynyt johtoja, joita ei ole johtokartalla ollenkaan.

Yllätyksistä huolimatta uudistus näyttää Karttusen mukaan pysyvän suunnitteluvaiheen kustannusarviossa.

– Toki muutoksista tulee urakkahintaan pientä lisäystä, mutta urakkahinta on kuitenkin edullisempi kuin suunnitteluvaiheessa laskettiin.

Uudet vesi- ja viemärijohdot on jo rakennettu hyvin pitkälle. Sähkö- ja tietoliikennekaapeissa on vielä enemmän työtä.

– Uusia raitiotiekiskoja ja reunakiviä on jo päästy asentamaan jonkin verran, mutta kaikki pintatyöt ovat tietysti vielä alkutekijöissään, Karttunen kertoo.

Hämeentien remontti on vaikuttanut monin tavoin asukkaiden ja yrittäjien elämään.

Keskiviikkona iäkäs nainen lensi Kurvissa selälleen. Hän kompastui kadussa olevaan koloon. Nainen selvisi tapauksesta säikähdyksellä.

K-market Sörkan kauppias Jussi Kiiveri kertoo, että työmaa on laskenut myyntiä noin 20 prosenttia.

– Asiakasmäärät ovat laskeneet ihan selvästi.

– Tilanteelle ei voi mitään, on vain pakko odottaa ja kärsiä. Toivotaan, että tilanne paranee ja pysytään aikataulussa.

Hyvä uutinen on se, että uudistuksen jälkeen Hämeentietä ei tarvitse avata aivan heti.

– Eiköhän se rakenteiden puolesta kestä 50–100 vuotta. Jos vanhat vesijohdot ovat olleet yli 120 vuotta vanhoja, toivottavasti uudetkin kestävät sen ajan, Jarkko Karttunen toteaa.

Ensimmäisenä käyttöikänsä päähän tulee todennäköisesti ajoratojen päällyste. Se tosin kuluu aiempaa hitaammin, sillä Hämeentiellä on tulevaisuudessa sallittua vain pihoille ajaminen, huoltoajo ja jakeluliikenne.

Karttunen ennakoi, että Hämeentiellä nähdään vastedeskin kaapelitöitä.

– Vaikka kaapelit yritetään tehdä pitkälle tulevaisuuteen, täysin ei voida välttyä siltä, että uusia tarpeita tulee.

Hämeentie joukkoliikennekaduksi

Hämeentie uudistetaan Siltasaarenkadun ja Helsinginkadun välillä jalankululle, pyöräilylle ja joukkoliikenteelle tarkoitetuksi kaduksi. Pihoille ajaminen, huoltoajo sekä jakeluliikenne jatkuvat.

Peruskorjauksessa uusitaan myös raitiotien kiskot sekä kilometreittäin kadun alla olevia putkia ja kaapeleita. Samalla kunnostetaan Sörnäisten metroasemaa.

Työt alkoivat 4. maaliskuuta 2019 ja valmistuvat näillä näkymin syksyllä 2020.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.