Nämä ovat Helsingin suosituimmat automerkit – kaksi ylitse muiden, Ladojakin yhä monta sataa liikenteessä

Toimitusjohtaja Karri Koskinen istahti Konalan Autokeskuksessa Ford Fiestaan, joka on liikkeen suosituimpia malleja. Johanna Erjonsalo

Kaisa Paastela

Helsinkiläisten suosituin automerkki on Volkswagen, joita kaupungissa on Traficomin loppuvuoden tilaston mukaan 26 007 kappaletta.

Seuraavaksi suosituin on Toyota, joita Helsingissä on liikennekäytössä 23 704. Muut merkit ovatkin kaukana näiden takana: Volvoja on 14 843, Skodia 14 333:lla ja Fordeja 13 569 omistajalla.

Bemareita löytyy helsinkiläisiltä 12 317 kappaletta ja Audeja hieman enemmän 12 648. Kaikkiaan Helsingissä on liikennekäytössä 219 582 henkilöautoa eli yksi auto noin joka kolmea asukasta kohti.

Koko Suomen viiden kärki suosituimmissa automerkeissä on Toyota, Volkswagen, Volvo, Ford ja Mercedes-Benz.

Esimerkiksi Vantaalla eniten liikennekäytössä on Toyota-merkkisiä autoja (14 625), toiseksi eniten Volkkareita (12 571) ja kolmantena tulevat Volvo (8 512). Niin Audeja kuin Bemareita on kolmessa kaupungissa suhteessa eniten Espoossa, seuraavaksi Helsingissä ja vähiten Vantaalla.

Pääkaupunkiseudun kuntia vertailtaessa esimerkiksi Lamborghineja löytyy Helsingistä 7 ja Vantaalta yksi, mutta Espoosta ja Kauniaisista ei yhtään.

Ferrareita helsinkiläisillä on 47, Bentley-autoja 30, Rolls-Royceja 29, Ashton Martineita 13 ja Nissanin luksusmerkki Infinitiä 6 kappaletta.

Sähköauto Teslaa on helsinkiläiskoteihin hankittu tähän mennessä 423 kappaletta, Espoossa 309 ja Vantaalla 154. Kaikkiaan sähköautoja on Helsingissä 805 ja hybridiautoja eli sähköllä sekä bensiinillä, tai sähköllä ja dieselillä kulkevia muutama tuhat.

Ladoja helsinkiläisillä on liikennekäytössä 363, Volgaa ja Wartburg-henkilöautoja kumpaakin 8 kappaletta.

Autokeskuksen toimitusjohtaja Karri Koskinen kertoo, että helsinkiläinen autonostaja on päätöksenteossa hieman ripeämpi kuin ostajat muualla Suomessa.

Värivalinnassa helsinkiläinen on yhtä konservatiivinen kuin muutkin.

– Valkoinen on tehnyt renessanssin muutaman vuoden tauon jälkeen. Välillä se oli jopa hyljeksitty, mutta nyt se on noussut taas suosituimpien värien kärkeen.

Autonostaja suosii myös harmaan ja mustan sävyjä sekä punaista.

Käyttövoimavalinta mietityttää myös pk-seudulla.

– Dieselien kysyntä on kääntynyt laskuun. Täyssähkö- ja hybridiautot kiinnostavat, mutta valinta kohdistuu vielä useimmiten bensiini- tai dieselkäyttöiseen autoon. Auton päästöihin kiinnitetään pääkaupunkiseudulla keskimääräistä enemmän huomiota, Koskinen sanoo.

Helsinkiläinen autonostaja valitsee yleensä aina automaattivaihteiston.

– Onhan se helpompi ja mukavampi ajaa kaupunkiliikenteessä, Koskinen toteaa.

Lisäksi tekniikka on hänen mukaansa kehittynyt niin paljon, että automaattivaihteinen auto ei kuluta enempää ja kestää siinä missä manuaalivaihteinenkin.

Koskinen kertoo, että Helsingissä automarkkinaa leimaa se, että reilu puolet autoista ostetaan työsuhdeautoiksi. Ne ovat yleensä paremmin varusteltuja kuin autot keskimäärin.

– Yrityksen autopolitiikka sitten sanelee sen millainen työsuhdeauto hankitaan. Yksityisasiakkaiden autokauppaan liittyy lähes aina vaihtoauto ja välirahan suuruus ohjaa valintoja.

Autokeskus myy Konalassa Fordia, Nissania ja Kiaa. Autokeskus Airportissa yritys edustaa Skodaa.

– Ford ja Skoda ovat vahvimpien yritysautomerkkien joukossa. Muilla paikkakunnilla Autokeskuksen edustuksiin kuuluvat lisäksi muun muassa BMW ja Toyota. Toyotan vahva brändi myy ja Toyota on myös edelläkävijä hybrideissä, Koskinen arvioi merkin asemaa tilastokärjessä.

Koskisen mukaan kuluttajakunnassa on patoutunutta kysyntää. Moni on miettinyt pitkään ostaisiko hybridin ja millaisen tai ylipäätään millä käyttövoimalla auton hankkii.

EU:n 2020 tiukentuvat vaatimukset autonvalmistajille ja päästötasojen noudattamiselle tuovat Koskisen mukaan markkinoille laajemman valikoiman ladattavia ja itse latautuvia, jarrutusenergiaa talteen kerääviä hybridejä.

– Tämä tulee lisäämään kauppoja, Koskinen ennakoi.

Aiheeseen liittyvää

  1. Valtuuston puheenjohtaja Otso Kivekäs Helsingin Uutisissa: "Helsingillä ei ole varaa rakentaa lisää autokaupunkia" 11.1.2020 14:30
  2. Uimarannalta löytynyt autonraato on vain jäävuoren huippu – laittomia kaatopaikkoja siivoava Helena Saarikoski teki lähimetsästä uskomattomia löytöjä 10.1.2020 20:00
  3. Menikö sormi suuhun talvirenkaan valinnassa? Uusi merkintä auttaa autoilijaa Pohjoismaissa 29.11.2019 6:15
  4. Katutyöt uhkaavat näivettää keskustan – Liike-elämän vaikuttaja: Yksityisautoilu on demonisoitu 24.8.2019 11:45
  5. Vakuutusyhtiö paljasti: Näitä automerkkejä sabotoidaan eniten Suomessa 19.11.2018 20:00
  6. Katso automerkkien topit ja flopit: 10 kärjessä ja hännillä 30.1.2018 6:40

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut