Raitiolinjauudistuksessa ei saa sivuuttaa yrityksiä

toimitus

Tulevan kevään isoimpiin päätöksiin Helsingissä kuuluu lännen raitiolinjauudistus. Kaupunkilaisten tunteita kuumentavat erityisesti toimivaksi koetulle raitiolinjalle 4 suunnitellut muutokset. Myös kantakaupungin tulevat työmaat huolestuttavat. Tulevaisuudessa nelonen kulkisi Töölöstä Kampin kautta Kolmikulmaan Fredrikinkatua pitkin.

Tämä tarkoittaisi, että Kampin ja Bulevardin väliselle osuudelle pitäisi tehdä kiskot ja raitioliikenne korvaisi bussilinjat 14 ja 18. Suunnitelmien on tarkoitus vastata kyseisten bussilinjojen ruuhkautumiseen.Näissä liikennesuunnitelmissa ei kuitenkaan ole otettu riittävällä tavalla huomioon uudistuksesta Fredrikinkadun ja sen poikkikatujen yrityksille aiheutuvia vaikutuksia.

Kivijalkayritykset ovat erittäin tärkeä osa ydinkeskustan houkuttelevuutta ja viihtyisyyttä sekä matkailijoiden että meidän helsinkiläisten näkökulmasta. Freda ympäristöineen alkaa olla valitettavasti viimeisiä yhtenäisiä kivijalkamyymäläalueita Helsingissä.

Fredrikinkadun itäreunasta on tarkoitus poistaa suuri osa pysäköintipaikoista ja jalkakäytävää levennetään. Levennetty jalkakäytävä varmasti houkuttelee kadulle lisää esimerkiksi kahvila- ja ravintola-alan yrittäjiä. Jalankulkuolosuhteiden kohentaminen voi myös tuoda kadulle enemmän kävelijöitä kuin aikaisemmin. Samalla ajetaan kuitenkin pois asiakkaat, jotka kuljettaisivat ostokset mukanaan autossaan, ja vaikeutetaan yrittäjien omaa arkea ja tavarantoimituksia.

Olen etenkin hyvin huolissani siitä, mitä Fredrikinkadun nykyisille yrittäjille tapahtuu niiden vähintään kahden vuoden aikana, jolloin katu olisi valtavan remontin alla. Vaikka kiskotyöt kestävät yksittäisen yrityksen kohdalla lyhyemmän aikaa, vaikutukset näkyvät varmasti alueen kaikkien yrittäjien liikevaihdossa koko remontin ajan. Kuinka moni yrityksistä kestää parikin laihaa vuotta?

Sen lisäksi, että kaupunki miettii sujuvaa liikennettä asukkailleen, sen on varottava myös aiheuttamasta toimillaan kohtuutonta vahinkoa yrityksille. Nykyinen Freda on omaleimainen Helsingin keskustan ostosalue, jota on vaalittava. Ei riskeerata sen tulevaisuutta harkitsemattomilla liikenneratkaisuilla.

Pia Pakarinen Kirjoittaja on kasvatuksen ja koulutuksen apulaispormestari (kok.)

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Raidejokeri jumiutui valituskierteeseen Helsingissä – asukasyhdistys ja luonnonsuojelijat haluavat muuttaa pikaratikan linjausta
  2. Kaupunginteatterin ja Kansallisen teatterisyksy käynnistyy koronasta huolimatta – paikkoja myydään edelleen vain puolet normaalista
  3. "Tupsahda" kuuntelemaan iltasatuja – Malmin kirjastossa luetaan syksyllä satuja
  4. Jätkäsaareen valmistui puisto, joka ei näytä järin luonnolliselta – vanhemmat seuraavat sydän kurkussa aluetta halkovan pyörätien liikennettä
  5. Pyöräilijä kaatui Malmilla – Haki kaupungilta 10 000 euron korvauksia
  6. Helsingissä joukkoaltistuminen koronalle viime viikonlopun musiikkitapahtumassa
  7. Pyörällä kouluun
  8. Työvoima valuu Helsingin liepeille asuntojen hintojen, liikenneratkaisujen ja eläköitymisen vuoksi – Päätoimittaja Karri Kannala: "Helsinki ei voi ummistaa silmiään"
  9. Ikääntyneiden heikko työllisyys johtuu syrjinnästä, johon laki ohjaa
  10. Päätoimittaja Kannala: Korona, asuntojen hintataso, liikenneratkaisut ja eläköitymiset eivät edistä muuttamista Helsinkiin vaan sen liepeille
  11. Perhejuhlat koronasta huolimatta – mitä jos vierailijat porrastaa eri aikoihin, entä saako kukkia ojentaa? Asiantuntijalääkäri vastaa
  12. Kertakäyttömaskien määrä kasvaa vauhdilla – miten ne pitäisi käytön jälkeen hävittää? Ainakaan yhteen paikkaan niitä ei saa laittaa, varoittaa asiantuntija
  13. Tukesilta 7 faktaa maskinostoon: Mieti ensin, mihin käyttöön olet maskia hankkimassa
  14. Verenluovutukseen varataan edelleen aika – pandemian tuoma muutos saattaa jäädä pysyväksi
  15. T24: Virossa kolme uutta koronavirustartuntaa

Näytä lisää

Luetuimmat

  1. Pyöräilijä kaahannut Mechelininkadulla jo kaksi kertaa yli 50 km/h – Poliisi epäilee menopelin laillisuutta: "Melkoiset muskelit saa olla jaloissa..."
  2. "Onpa jäätävän kolkko bunkkeri" – Helsinkiin avautui uusi 335 lapsen päiväkoti, jonka harmaat betoniseinät herättävät kummastelua
  3. Pyöräilijä kaatui Malmilla – Haki kaupungilta 10 000 euron korvauksia
  4. Kaivopuiston ajoestekokeilu keskeytetään – "Hyvistä tavoitteista huolimatta ei ollut onnistunut"
  5. Raidejokeri jumiutui valituskierteeseen Helsingissä – asukasyhdistys ja luonnonsuojelijat haluavat muuttaa pikaratikan linjausta
  6. Jätkäsaareen valmistui puisto, joka ei näytä järin luonnolliselta – vanhemmat seuraavat sydän kurkussa aluetta halkovan pyörätien liikennettä
  7. Helsingissä joukkoaltistuminen koronalle viime viikonlopun musiikkitapahtumassa
  8. T24: Virossa kolme uutta koronavirustartuntaa
  9. Jättikorttelin yhteispiha Helsingin kantakaupungissa on kuin linnan puisto – asukkaat kutsuvat sinne vieraitaan eväsretkelle
  10. Tukesilta 7 faktaa maskinostoon: Mieti ensin, mihin käyttöön olet maskia hankkimassa
  11. Nyt tuli suositus kasvomaskien käytöstä Helsingin joukkoliikenteeseen – Pormestari Jan Vapaavuori: "Kaupunki varmistaa, että vähävaraisilla on mahdollisuus suosituksen noudattamiseen"
  12. Tällaista murskakritiikkiä sai Kaivopuiston kesäkokeilu: Kaikki liikkuivat niin kuin ennenkin, yrittäjät kärsivät ja betoniporsaat olivat rumia
  13. Työvoima valuu Helsingin liepeille asuntojen hintojen, liikenneratkaisujen ja eläköitymisen vuoksi – Päätoimittaja Karri Kannala: "Helsinki ei voi ummistaa silmiään"
  14. Helsinkiläinen Tiitu, 35, sai punkin puremasta pahan taudin: "Heräsin niin kovaan pääkipuun että oksensin – naama roikkui"
  15. Asukkaat vastustivat ruokakauppaa, ovat saamassa nyt tilalle Mäkkärin

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.