2,5 kilometrin taksimatka maksoi 26 euroa ja paluu 33 euroa – asiakas äimistelee: "Laitettiinkohan jokin ”mummolisä”"?

Taksialalla tapahtuu nyt paljon. Arkisto/Laura Heino

Laura Heino

Taksimatkat ovat hämmästyttäneet Porvoossa joulukuussa.

Rouva oli tilannut Lähitaksin kautta ennakkoon auton Porvoon Mannerheiminkadulle määränpäänä Tuomiokirkko. Matkalla haettiin rouvan 92-vuotias ystävätär Werner Söderströmin kadulta.

Rouva on tottunut siihen, että taksikuljettajat ovat herrasmiehiä. Hän pöyristyi, kun ystävätär sai selviytyä autoon omin neuvoin.

– Olimme menossa kirkkokonserttiin. Kun pysähdyimme Werner Söderströmin kadulla, kuljettaja istui paikallaan ja vain huikkasi ystävälleni, että ”pääsetkö sieltä?”. Kysyin kuljettajalta, eikö hänen kuuluisi auttaa, mihin hän totesi: ”ai, pitäisikö minun?”

Rouvat maksoivat menomatkasta noin 26 euroa. Paluutaksi oli tilattu lähteväksi kirkolta samaa reittiä takaisin.

Kuljettaja ajoi ensin Mannerheiminkadulle ja sen jälkeen Werner Söderströmin kadulle. Tuolloin taksimittari näytti vielä 25 euroa.

– Sitten kuljettaja oli näpäyttänyt siihen päälle vielä 7,90 euroa ja sanonut sen olleen lähtömaksu ja loppusumma oli noin 33 euroa. Laitettiinkohan tähän jokin ”mummolisä”?

Ystävä ei hämmästykseltään ollut osannut ihmetellä kuljettajalle summaa. Kuittia paluumatkasta ei myöskään ole. Kuljettaja oli muutoin ystävällinen.

Lähitaksin laadunvalvoja Amir Altake selvitti pyynnöstä kyseistä tapausta ja sen Lähitaksin tietoihin tallentunutta maksuerittelyä.

Menomatkalla pituutta oli 2,5 kilometriä. Iltakuuden jälkeen veloitetaan lähtöhinta 7,90 euroa, aikaveloitusta 0,99 euroa minuutilta ja matkalta 1,05 euroa per kilometri. Menomatka kesti 9 minuuttia ja maksoi noin 26 euroa. Summa koostuu 7,90 euron lähtöhinnasta, 8,90 euron aikaveloituksesta, 2,50 euroa kilometreistä ja päälle tulee vielä 7 euron ennakkotilausmaksu.

Hintaero johtuu paluumatkan 16 minuutin kestosta. Ajallinen ero selittyy Altaken mukaan sillä, että taksi oli tilattu olemaan paikalla 20.10. Siitä hetkestä alkaen, kun auto on asiakkaan käytettävissä, kuskilla on oikeus laittaa mittari päälle. Kuljettaja laittoi mittarin raksuttamaan kello 20.12. Asiakkaitaan hän odotteli vielä 6 minuuttia ja auto lähti matkaan 20.18. Perille saavuttiin 20.28.

Altake sanoo, että kyselyjä matkan loppusummasta tulee Lähitaksille viikoittain. Hän rohkaisee olemaan yhteydessä suoraan Lähitaksiin, sillä mahdolliset virhelaskutukset pystytään hyvittämään. Altake kehottaa myös aina pyytämään kuitin matkasta, sillä käteismaksuja on työlästä todentaa ilman kuittia.

– Mahdollisissa virhetapauksissa sääntöjen vastaisuudesta koituu kuljettajalle sanktiota. Tällaiset tapaukset voidaan hyvittää asiakkaalle esimerkiksi palauttamalla veloituksen yli pyydetty summa tai antamalla asiakkaalle esimerkiksi 10–20 euron taksilahjakortti.

Taksinkuljettajakortin saamiseksi on käytävä parin viikon kurssi. Altake kertoo kuitenkin, että nuorten, tuoreiden kuskien käytöksestä tulee ajoittain yhteydenottoja ja asiat käydään tällöin läpi kuljettajan kanssa.

Aiheeseen liittyvää

  1. Yllättävä tulos: suurin osa ekonomisteista pitää taksiuudistusta hyvänä – moni toivoo alalle kuitenkin sääntelyä ja valvontaa
    11.12.2019 18:00
  2. Ensi vuonna tämän ei pitäisi olla epäselvää – taksimatkustajalla oikeus tietää matkan kokonaishinta tai hinnan perusteet
    10.12.2019 12:40

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut