Maistraatti ja Väestörekisterikeskus yhdistyivät – pyrkii nyt helpottamaan suomalaisten arkea

Juuri aloittanut Digi- ja viestintävirasto pyrkii vähentämään paperisotaa ja helpottamaan arkea digitalisaation keinoin. Kuvituskuva. Johanna Erjonsalo

Anniina Virtanen

Maistraatti ja Väestörekisterikeskus yhdistyivät uudeksi Digi- ja väestötietovirastoksi. Uusi virasto aloitti toimintansa vuoden 2020 ensimmäisenä päivänä keskiviikkona.

Digi- ja väestötietovirasto pyrkii helpottamaan kansalaisten arkea digitalisaation keinoin.

– Edistämme yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaamme tietojen saatavuutta ja tarjoamme palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin, kuvailee Digi- ja väestötietoviraston pääjohtaja Janne Viskari uuden viraston tehtävää tiedotteessa.

Viskari kertoo, että toiminnan ohjenuorana on digitalisaation edistäminen yhteiskunnassa. Kansalaisten asiointia julkisen hallinon kanssa pyritään helpottamaan digitalisaation keinoin.

– Tämä vaatii teknologian ennakkoluulotonta hyödyntämistä, mutta myös uudenlaista toimintakulttuuria ja entistä tiiviimpää yhteistyötä eri toimijoiden välillä.

Asiointi uuden Digi- ja väestötietoviraston kanssa onnistuu usealla paikkakunnalla. Yhdistymisen myötä viraston kaikki palvelupaikkamme säilyvät ennallaan.

– Kansalaiset voivat hoitaa asiansa missä tahansa Digi- ja väestötietoviraston palvelupisteessä eli entisissä maistraattien palvelupisteissä eri puolilla maata, kertoo Viskari.

Digi- ja väestötietovirasto haluaa muuttaa viranomaisasioiden hoidosta vallitsevia mielikuvia.

– Yhdistämällä eri viranomaisilla jo olevaa tietoa kansalaisen ei esimerkiksi tarvitse täyttää hakemuksiin yhteystietojaan joka kerta yhä uudelleen, vaan tiedot päivittyvät hakemukseen automaattisesti taustajärjestelmistä, kuten väestötietojärjestelmästä, havainnollistaa Viskari tiedotteessa.

Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta.

Viraston tehtäviä ovat muun muassa siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito.

Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat muun muassa Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet).

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut