Muoti- ja urheilukaupalla pyyhkii hyvin – kaksi tuoteryhmää myy nyt mainiosti

Urheiluvälineiden kauppaa on kuluneena vuonna tehty varsin mukavasti. Kuvituskuva. Antti Aho

Jari Pietiläinen

Muoti- ja urheilukauppa on käynyt pirteänä vuoden 2019 loppua kohti. Erityisesti kodintekstiilit ovat käyneet kaupaksi, käy ilmi Muoti- ja urheilukauppa ry:n jäsenyrityksiltään kokoamista tilastoista.

Muotikauppa kasvoi 2019 tammi-marraskuussa 0,6 prosenttia ja urheilukauppa 1,8 prosenttia, kertoo Muoti- ja urheilukauppa ry:n tilasto.

Kodintekstiilien kulutus on kasvanut peräti 6 prosenttia vuonna 2019 ja urheilukenkien 5,2 prosenttia.

– Jo muutaman vuoden kasvanut sneaker-kenkämuoti suosii urheilukauppaa, arvioi yhdistyksen toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää tiedotteessa.

Kankaanpään mukaan uudet kauppakeskukset ja kampanjapäivät nostivat marraskuussa muoti- ja urheilukaupan vahvaan kasvuun.

Silti suomalaiset kasvattavat edelleen verkko-ostoksiensa määrää.

– Suomen sisällä verkkokauppa on kasvanut 10 prosenttia ja Euroopasta ostosten kasvua kertyi 14 prosenttia, Kankaanpää kertoo tiedotteessa.

Odotukset tulevasta ovat niin muoti- kuin urheilukaupan puolella neutraalit vuodelle 2020.

– Jännittyneinä odotamme mihin suuntaan talous ja suomalaisten ostovoima kehittyy.

– Suomalaiset eivät ole koskaan olleet muodin kerskakuluttajia ja reagoivat herkästi tulojen muutoksiin. Nopeimmin kasvaa click and collect -ostaminen, mikä jo ilmastosyistäkin on myönteistä, kun turhat kuljetukset vähenevät, Kankaanpää arvioi tiedotteessa.

Muoti- ja urheilukauppojen erot ovat vuosien saatossa madaltuneet. Molemmat myyvät vaatteita ja kenkiä niin vapaa-aikaan kuin töihinkin.

Urheiluvälineiden myynti puolestaan on laajentunut perinteisen urheilukaupan ulkopuolelle.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut