Konkariyrittäjä: Suurin osa autoilijoista ei ymmärrä alustansuojauksen tärkeyttä – "Uuden auton alla voi olla muovilevy, eikä se näitä säitä kestä"

– Suuri osa autonomistajista ei ymmärrä alustansuojauksen tärkeyttä, harmittelee Autosuojaamo Herrasen toinen omistaja Jussi Herranen

Syyksi hän arvelee sitä, etteivät ihmiset yleensä itse pääse näkemään autoaan alhaaltapäin.

– Muuten he huomaisivat itsekin, miten nopeasti auton pohja alkaa ruostua käytössä, Herranen tuumii.

Tehtaalta tulevien autojen alustan suojaus vaihtelee Herrasen mukaan paljon merkeittäin.

– Japanilaisissa ja korealaisissa autoissa suojausta on vähiten, usein ei lähes ollenkaan. Premium-merkkien autoissa voi olla melko hyväkin suojaus, mutta kaikki riippuu automallista.

– Aika usein näkee, että pohjan suojaksi on autotehtaalla asennettu muovilevy. Se ei kuitenkaan anna kattavaa suojaa meidän sääoloissamme, hän sanoo.

Miksi autojen maahantuojat eivät sitten huolehdi alustansuojauksesta, jos se kerran on tarpeen?

– Suomi on pieni markkina-alue, siksi he eivät panosta tähän, Herranen uskoo.

– Suojaus jätetään ihmisten omalle vastuulle.

Ensimmäiseen ruostesuojaukseen tuodaan Herrasen mukaan pääasiassa uusia ja uudehkoja autoja.

– Alle neljä vuotta vanhat autot on helpompi suojata. Sitä vanhempiin täytyy jo tehdä ensin ruosteenpoistoja, hän kertoo.

Jussi Herranen omistaa Autosuojaamo Herrasen yhdessä veljensä Olli Herrasen kanssa. Veljekset ostivat tiloissa toimineen toisen yrityksen liiketoiminnan vuonna 2014.

– Aikaisemmin olimme molemmat siellä työntekijöinä, Jussi Herranen kertoo.

Asiakasmäärät eivät ole vuosien varrella vähentyneet, päinvastoin. Jussi Herrasen mielestä tulevaisuudennäkymät ovat positiivisia.

– Tänä vuonna voitiin palkata toinenkin työntekijä meidän kahden omistajan lisäksi.

Vaikka liiketoiminta koneineen ja tiloineen ostettiin valmiina, investointeja joudutaan tekemään jatkuvasti. Nostureita huolletaan ja työkaluja uusitaan säännöllisesti.

Ruostesuojauksessa on monta vaihetta, joihin kuuluu muun muassa pintojen huolellinen pesu. Varsinaisia ruostesuojausaineita on kaksi. Liuotinpohjainen kotelosuoja-aine antaa suojaa ruostetta vastaan. Sen kuivuttua pohjaan ruiskutetaan vielä paksu ja kulutusta kestävä alustasuoja-aine.

Ylläpitokäsittely on tehtävä neljän vuoden välein. Herrasilla ruostesuojauksen hinta uusille autoille lähtee 640 eurosta. Käsittelyn tekeminen alusta loppuun kestää kolme työpäivää.

Alustan suojausten lisäksi veljesten firma tekee autoille altapesuja, maalipinnan keraamisia pinnoituksia ja äänieristyskäsittelyjä.

– Niiden osuus lisääntyy koko ajan. Uudet autot ovat aika meluisia, Herranen sanoo.

Autosuojaamo Herranen kuuluu Suomen Ruosteenestoliikkeiden Osuuskuntaan, joka on Finikor-ketjun keskusliike. Herrasen mukaan osuuskuntaan ja tunnettuun ketjuun kuuluminen helpottaa yritystoimintaa.

– Sen ansiosta saamme suojausaineet helpommin ja edullisemmin. Tunnettu brändi auttaa myös markkinoinnissa, kun voimme käyttää sen logoja mainoksissamme.

Lue lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut