VR:n uusi palvelupiste avasi ovensa Rautatieasemalla – Johtaja: "Olemme tulleet pois tiskin takaa -ajatuksesta"

Projektikoordinaattori Maria Pehkonen opasti tiistaina Helsingin päärautatieasemalla avatussa uudessa VR:n palvelupisteessä Turkuun matkalla olleelle Kamilla Sjöblomille lippuautomaatin käyttöä. Sanna Jompero

Sanna Jompero

VR:n uusi palvelupiste avattiin tiistaina Helsingin päärautatieasemalla. Aseman länsisiivessä eli Elielinaukion puoleisessa päässä sijaitseva palvelupiste on osa Rautatieaseman VR:n toteuttamaa laajempaa uudistusta.

Yksi uuden pisteen merkittävimmistä muutoksista on, että jonottamista pisteissä pyritään jatkossa välttämään. Palvelutiskien takaa lattiatasolle jalkautuneet palveluneuvojat pyrkivät antamaan asiakkaille vastauksia jo ennen kuin he päätyvät jonottamaan tiskille.

– Olemme avanneet lippupisteen aivan uudentyyppisellä konseptilla ja tulleet pois tiskin takaa -ajatuksesta. Ajatuksena on, että pyrimme auttamaan asiakkaita jo sisään tullessa, kertoo VR:n palvelujohtaja Piia Tyynilä

Palveluneuvojat jalkautuvat myös asemalaitureille.

Tiistaina moni oli ihmeissään palvelupisteen uudesta sijainnista.

– Aika paljon on ihmetelty, että mitä vanhalle tilalle tapahtuu. Muuten on kysytty, että mistä pääsee muun muassa lentokentälle ja mistä voi ostaa lippuja, kertoo projektikoordinaattori Maria Pehkonen ensimmäisen päivän tunnelmista.

Palvelupisteessä on myös lippuautomaatti, jonka käyttöä projektikoordinaattori Maria Pehkonen opasti tiistaina lippua ostamaan tulleelle ja Turkuun matkalla olleelle Kamilla Sjöblomille

Alkuviikolla vielä vanhan lippuhallinkin ovia kävi moni asemarakennuksen puolivälissä kokeilemassa. Tämä siitäkin huolimatta, vaikka oveen kiinnitetty lappu kertoi, että palvelupisteen paikka on muuttunut. Myös oven edessä seissyt VR:n työntekijä opasti ihmisiä uusiin tiloihin.

Vanhan lippuhallin tiloihin avataan vuoden 2021 alussa ravintola. Tilat omistava VR käy parhaillaan neuvotteluita tilasta kiinnostuneiden ravintolayrittäjien kanssa.

Uuden palvelupisteen tilat ovat huomattavasti vanhaa lippuhallia pienemmät, mutta ilmavat. Esillä on vaaleita puupintoja sekä sammalseiniä. Tyynilän mukaan palvelupisteen ulkoilme on linjassa VR:n muun ulkoasu-uudistuksen kanssa.

– Tässä on haettu uudenlaista brändiä ja mielikuvaa, jota VR:lle halutaan luoda.

Pienempiä tiloja tarvittiin myös siksi, koska myyntitiskiltä matkalippua ostaa nykyisin yhä harvempi.

– VR:llä viisi prosenttia lipuista ostetaan tänä päivänä myyntipisteistä. 80 prosenttia lipuista hankitaan itsepalvelukanavista, ynnää Tyynilä.

Helsingin päärautatieasema täytti tämän vuoden maaliskuussa sata vuotta. Seuraavan neljän vuoden aikana VR tekee asemalle erilaisia uudistuksia ja kunnostaa tiloja.

VR entisen pääkonttoriin tiloihin on paraikaa rakentumassa 500-huoneinen hotelli. Myös aseman myyntitiloja uusitaan ja lisätään. Keskushallissa niin sanottujen mutterikioskien takana remontoidaan parhaillaan liiketiloja. Entisen lippuhallin lisäksi keskushalliin ja kellarikerrokseen suunnitellaan uusia kahvila- ja ravintolapalveluita.

Helsingin asemaa käyttää päivittäin noin 250 000 ihmistä.

Juttua korjattu 10.12.2019 kello 16.46: poistettu virheellinen lause "Loput lipuista ostetaan suoraan junista", joka oli jutussaTyynilän viimeisen sitaatin jälkeen.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut