Atte Rekola, 90, tanssii jopa 8 tuntia päivässä – "Nuorena tämä oli vielä sellaista koikkelehtimista, tai ainakin vähemmän näyttävää"

TANSSI Rekola teki työuransaHelsingin yliopistossaopettajaopiskelijoiden opettajana.

Äijällä on ikää on kohta 90 vuotta, ja tanssia hänen päiväänsä mahtuu parhaimmillaan kahdeksan tuntia.

– Ensin tanssitreeneissä kello yhdestätoista kolmeen hidasta valssia ja tangoa. Tunti väliä ja neljältä alkoivat tanssit. Vajaat kahdeksan tuntia tuli sunnuntaipäivänä tanssittua ja koko viikolla 22 tuntia, äijäksi itseään puhutteleva Atte Rekola laskee edellisviikon tanssituntinsa.

Tiistai-iltana tanssittiin Hymyhuulet-tanssiseuran syyskauden päättäjäiset sekä seuran aktiivijäsenen Atte Rekolan 90-vuotistanssit. Menoa tahditti tanssiorkestereiden SM-kilpailujen tämänvuotinen voittaja Neitoset.

Synttärisankari Rekola ei aikonut esittää orkesterille toiveita.

– Ei ole erityisiä toivomuksia. Heillä on varmasti tietty ohjelma ja tyydyn siihen, mitä he esittävät.

Mieluisinta tanssilajia kysyttäessä vastaus kuuluu: kaikki oikeastaan käy.

– Kävelyhumppa on kaikkein paras, mutta miksei myös samba. Hidas valssi, tango, rumba, Rekola jatkaa listaa.

Tiiviimmin eli vähintään viisi kertaa viikossa Rekola kertoo tanssineensa viimeiset kolme vuotta.

– Kolme kertaa viikossa käyn tanssitreeneissä, ja torstaisin ja sunnuntaisin tansseissa.

Rekola myöntää olevansa hitaasti lämpiävää sorttia ja rakkaus tanssimiseenkin syttyi vuosien saatossa hitaasti.

– Nuoruudessa asuin maalla ja kyllähän siellä tuli käytyä tanssimassa, mutta se oli sellaista koikkelehtimista, tai ainakin vähemmän näyttävää.

Hyvinkäälle Atte Rekola muutti vaimonsa kanssa vuonna 1994 jäätyään eläkkeelle Helsingin yliopistosta, missä hän toimi koko työuransa opettajaopiskelijoiden opettajana.

Tanssi ei tullut miehen elämään vielä eläköitymisen yhteydessä. Eikä hän ollut mukana, kun tanssiseura Hymyhuulet perustettiin kahdeksisen vuotta sitten.

– Olisko ollut vuonna 2013, kun ryhdyin tanssimaan enemmän. Sitä ennen se oli sellaista satunnaista harrastelua. Etenkin kolme viimeistä vuotta on ollut tiivistä harjoittelua.

Huittisista kotoisin oleva Rekola on muuttanut sanonnan hullu mies Huittisista syö enemmän kuin tienaa hänelle sopivampaan muotoon.

– Olen hullu mies Huittisista, joka tanssii enemmän kuin taitaa, Rekola nauraa ja kertoo tanssin olevan todella rakas harrastus.

Innokasta tanssijaa on monta kertaa kehotettu osallistumaan myös kilpailuihin, mutta niistä Rekola ei ole syttynyt.

– Kun ei ole oikein sopivaa tämmöistä vanhan äijän sarjaa.

AtteRekola uskoo tanssin pitäneen lääkärinkin loitolla.

– Tanssi on todellinen kuntokoulu ja virkistysjuttu. Tanssi tekee hyvää sekä fysiikalle että yläpäälle – pitää aivotkin kunnossa, leskeksi jäänyt mies kertoo ja esittää toiveen, että jutussa kerrottaisiin hänen elämänohjeensa.

– Tempora non culpes cum sis tibi causa doloris, Rekola sanoo elämän mottonsa latinaksi ja tarjoaa vapaan suomennoksen perään.

– Älä syytä ulkoisia tekijöitä, vaan monesti olet itsekin syyllinen.

Yhdeksänkymppinen äijä rohkaisee kaikkia katsomaan välillä peiliin.

– Ettei aina etsittäisi syyllistä muualta.

Rekolan haastattelun julkaisi ensimmäisenä sanomalehti Aamuposti.

Tanssi on terveysliikuntaa parhaimmillaan

Tanssin vaikutusta kestävyyskuntoon voi verrata reippaaseen kävelyyn. Siinä on vain se ero, että kurssin tai illan aikana tanssitaan helposti 2–5 tuntia, mutta harva lenkkeilee niin pitkään.

Tanssi vahvistaa erityisesti syviä vatsa- ja selkälihaksia. Hyvän tanssiasennon pitäminen parantaa pienten, asentoa ylläpitävien lihasten kestävyyttä sekä hartia- ja käsivarren lihasten sekä lapaluiden alueen ryhtilihasten kuntoa. Monelle tulee tanssijan ryhti.

Tanssi harjaannuttaa tasapainoa, kehonhallintaa ja koordinaatiota. Myös reaktiokyky paranee.

Luita lujittavat erityisesti hypyt, suunnanvaihdokset ja väännöt. Tällaista kuormitusta tarjoavat etenkin polkka, jenkka ja masurkka.

Tanssi sopii kaikille. Monet ylipainoiset liikkuvat pehmeästi parketilla. Tanssiminen on hyvä apu painonhallintaan.

Liikunta on yksi parhaista keinoista pitää huolta muistista, ja tanssi hoitaa aivoja monipuolisesti. Tanssissa aivot joutuvat koordinoimaan käsien, jalkojen ja koko kehon liikkeitä.

Liike on lääkettä kaikissa muodoissaan, ja tanssissa siihen yhdistyy vielä musiikki ja sosiaalisuus. Tanssiessa vapautuu endorfiinia, kehon omaa hyvän olon hormonia, joka tehostaa mielihyvän tunnetta ja voi lievittää masennus- ja ahdistusoireita.

Lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut