Ohjusvene ja luotsivene olivat vaarassa törmätä aamuyöllä – yhtenä syynä merivoimien tapa toimia

Kuvituskuva. Else Kyhälä / Arkisto

toimitus

Merivartioston 51-metrinen ohjusvene Hanko ja Finnpilot Pilotage Oy:n 14,5-metrinen luotsivene sivuuttivat toisensa noin 40 metrin etäisyydeltä Emäsalon länsipuolella reilu vuosi sitten tapahtuneessa vaaratilanteessa.

Veneet olivat tulossa vastakkain törmäyskurssilla. Ohjusveneessä oletettiin aluksi, että luotsiveneen kuljettaja olisi havainnut heidät. Luotsivene tuli kuitenkin vastaan noin 80 metriä väylän keskilinjan vasemmalla puolella.

Kun veneen suunta ei muuttunut, ohjusvene ehti hidastaa ja jopa pysähtyä ennen kuin luotsiveneen kuljettaja havaitsi ohjusveneen ja teki jyrkän väistöliikkeen.

Vaaratilanne tapahtui aamuyöllä 1. joulukuuta 2018. Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) on tutkinut tapahtuman, vaikka vaaratilanteessa ei ollut tarvetta pelastustoimille.

Otkesin raportin mukaan vaaratilanne syntyi osittain siksi, että merivoimien toimintaperiaate on liikkua huomaamattomasti – ohjusveneet eivät lähetä AIS (Automatic Identification System) paikka- ja tunnistetietoa.

Tutkitussa vaaratilanteessa ohjusvene Hanko oli pudonnut Meriliikennekeskusten (VTS, Vessel Traffic Services Finland Oy) tutkaseurannasta eikä ohjusveneellä tunnistettu mahdollisuutta, ettei luotsivene olisi havainnut väyläalueella kulussa olevaa ohjusvenettä.

Otkes suosittaa, että merivoimat laatii riskiarvioinnin oman toimintansa huomaamattomuuden merkityksestä.

– VTS:n kattavan tilannekuvan merkitys korostuu vilkkaan liikenteen alueilla ja vilkkaiden liikennekausien aikana. Turvallisen merenkulun varmistamiseksi on tärkeää, että meriliikenteen ohjaus saa kaikissa tilanteissa riittävät tiedot myös alueella toimivista viranomaisaluksista, Otkesin johtaja, professori Veli-Pekka Nurmi toteaa.

Vaaratilanne tapahtui öljysatamaan johtavalla Sköldvikin 15,3 metrin syväväylällä, jolla liikkuu vuosittain noin 900 säiliöalusta sekä kauppamerenkulun liikenteen lisäksi kesäkautena tuhansia huviveneitä.

Ohjus- ja luotsiveneen henkilöstö tekivät vaaratilanteesta poikkeamailmoitukset, jotka käsiteltiin kummankin organisaation sisällä, mutta tapahtumasta ei tehty viranomaisilmoitusta.

Luotsiveneen turvamiehelle ei ole Finnpilotin ohjeistuksessa asetettu merenkulullisia tehtäviä, esimerkiksi tähystysvelvoite. Huomaamattomina toimimaan pyrkivien ohjusveneiden merenkulkuhenkilöstö ei puolestaan välttämättä tunnista toiminnasta aiheutuvia riskejä.

– Olisi tärkeää, että viranomaiset saisivat tietoonsa kaikki merenkulkuun liittyvät vakavat vaaratilanteet, Otkesin johtava tutkija Risto Haimila painottaa.

Otkes suosittaakin myös, että Merivoimat ja Finnpilot Pilotage Oy sopivat Liikenne- ja viestintäviraston kanssa menettelyt vaaratilanteiden ilmoittamisesta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Näitä makkaroita Suomessa syötiin ennen HK:n valtakautta – "Paistettiin runsaassa voissa"
  2. Lapinlahden rantamuuri on niin huonokuntoinen, että se voidaan joutua korjaamaan
  3. Julkkisten uimarannalle perustama ulkokuntosali porskuttaa Helsingissä – "Jos joku ei halua maksaa, ohjaamme ilmaiselle paikalle"
  4. Yllättävä muutos helpottaa pyöräilyä: Helsinki sallii molempiin suuntiin polkemisen osalla yksisuuntaisia katuja
  5. Helsinki avaa kaksi uutta näytteenottopistettä ja kiirehtii maskien käyttöönottoa
  6. Pääkaupunkiseudun johtajat vaativat selkeää ja pikaista linjausta maskisuositukseen – Uusia tartuntoja ilmennyt kaikissa ikäryhmissä
  7. Helsingin nastarengaskielto jakaa mielipiteet: "Nastarenkaat antavat vääränlaisen turvallisuudentunteen" – "Autosta tulee pulkka"
  8. Hidastuksia liikenteessä Helsingin ja Turun välillä – vanha risteyssilta puretaan viikonloppuna
  9. Poliisi valvoo tehostetusti liikennettä koulujen lähellä lähiviikkoina
  10. STM:n päällikkö suomalaisille: "Onko välttämätöntä lähteä ulkomaille tai osallistua suureen yleisötapahtumaan?"
  11. Helsingin Sokokselle aukeaa 3 uutta ravintolaa – osa ruoasta peräisin alakerran S-marketista
  12. Mies loukkaantui vakavasti tulipalossa Vantaalla, kaksi pelastui – kuva aamuyön palopaikalta – "Parvekkeella ollut irtaimistokin oli tulessa"
  13. T24: Koronavirus tyhjensi Tallinnan sataman – Yli 200 kansainvälistä risteilyalusta perui tulonsa tänä kesänä
  14. T24: Virossa on hukkunut tänä kesänä enemmän ihmisiä kuin koko viime vuonna
  15. Lukijalta: Helsinkiläisten parhaat puolet näkyvät Senaatintorilla

Näytä lisää

Luetuimmat

  1. Saitko koronan salakavalan oireen? Älä viivyttele testiin menoa – ylilääkäri: "Altistuksia ehtii tulla enemmän"
  2. Koronapandemian toinen aalto rantautuu Suomeen – Asiantuntija: "Nämä ovat nyt 2 ehdottomasti tärkeintä asiaa muistaa"
  3. Tätä lihaa pursotellaan nyt pizzan päälle ravintoloissa – ruokaguru paheksuu yleistyvää gourmet-ilmiötä
  4. Helsinkiläinen Tiitu, 35, sai punkin puremasta pahan taudin: "Heräsin niin kovaan pääkipuun että oksensin – naama roikkui"
  5. "Nöyryytysnappi" kiusaa pyöräilijöitä Helsingissä – myös nämä 7 ongelmaa ärsyttävät liikenteessä
  6. "Alueella saa haista muukin kuin raha" – saunojat pelkäävät, että helsinkiläisen luksusalueen asukkaat alkavat valittaa savusta
  7. Julkkisten uimarannalle perustama ulkokuntosali porskuttaa Helsingissä – "Jos joku ei halua maksaa, ohjaamme ilmaiselle paikalle"
  8. Helsinki suunnittelee nastarengaskieltoja: Tällaisille kaduille niitä voi tulla –  "Luotetaan, että ihmiset ovat lainkuuliaisia"
  9. Näitä makkaroita Suomessa syötiin ennen HK:n valtakautta – "Paistettiin runsaassa voissa"
  10. STM:n päällikkö suomalaisille: "Onko välttämätöntä lähteä ulkomaille tai osallistua suureen yleisötapahtumaan?"
  11. Helsingin nastarengaskielto jakaa mielipiteet: "Nastarenkaat antavat vääränlaisen turvallisuudentunteen" – "Autosta tulee pulkka"
  12. PÄÄKIRJOITUS: Ranta-ahon ympärille luotu sädekehä on vaarallista glooriaa
  13. Karmaiseva ääni ravisteli ihmiset hereille viime yönä Pasilassa: "Mistä p**keleestä se on peräisin?" – näin kauan piina vielä jatkuu
  14. Helsingin ydinkeskustaan ilmestyi erikoinen viherilmiö – syynä 80-vuotispäivät
  15. Suunnitellaanko Malmin lentokentälle ensi kesäksi 100 000 ihmisen jättitapahtumaa? – "Helsinki kiinnostaa edelleen"

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.