Helsingin uusin ratikkalinja on myös hitain, keskinopeus 12 km/h – "Joskus odotusaika voi olla parikymmentäkin minuuttia"

Matkustajista 87 prosenttia on erittäin tai melko tyytyväisiä joukkoliikenteeseen Helsingin seudulla. Sanna Jompero

Sanna Jompero

Helsingin ratikat tekevät matkaa yhä keskimäärin vain 14 kilometrin tuntivauhtia. Helsingin Uutiset kertoi kaksi vuotta sitten, että tavoitteena on nostaa nopeutta 17 kilometriin tunnissa, tuolloin keskinopeus oli sama kuin nyt.

Tähän mennessä Helsingissä on kokeiluluontoisesti nopeutettu liikennevalo-ohjauksella suosituimpien ratikkalinjojen eli linjojen 4 ja 10 reittejä.

Niin sanotun vihreän aallon vaikutuksia on kokeiltu muun muassa Mannerheimintiellä Oopperatalon sekä Töölöntullin välillä.

– Liikennevalojen kehittäminen on aloitettu Manskun suunnalta, missä on eniten matkustajia, selventää liikenneinsinööri Anton Silvo kaupunkiympäristön toimialalta.

Ratikoiden nopeuttamisprojektissa tavoiteaikataulu 17 km/h vauhtiin on vuodessa 2028.

– Tavoite kuulostaa vähäiseltä, mutta linjat kulkevat tämän jälkeen päästä päähän useita minuutteja nykyistä nopeammin, Silvo toteaa.

Hakaniemessä sijaitsevalla Pitkälläsillalla raitiovaunut ja autot huiskivat vielä osin päällekkäin menevillä kaistoilla, mutta todennäköisesti ei tulevaisuudessa.

Helsingin kaupunki ja Helsingin seudun liikenne (HSL) laativat parhaillaan raitioliikenteen kehittämisohjelmaa.

– Vaikutukset eivät vielä näy maastossa, mutta suunnittelua on jo tehty. Hakaniemessä on mietitty, saataisiinko ratikoille omat kaistat.

Vuonna 2026 sillalla kulkee lisäksi myös Kruunusiltojen pikaratikka, joka käyttää kantakaupungin ratikoiden kanssa samoja raiteita.

Hakaniemessä ratikkaa odottava vuosaarelainen Seija sanoo joutuvansa odottavansa linjan 9 ratikkaa joskus pitkään.

– Tavallisesti odotusaika on 8–10 minuuttia, mutta joskus se voi olla parikymmentäkin minuuttia, jos on jotain häiriöitä.

Linja 9 on Silvon mukaan tällä hetkellä uusin, mutta myös hitain linja. Ratikoiden keskinopeus linjalla on vain 12 kilometriä tunnissa.

Kaksi vuotta sitten haastavin ratikka on 6, jonka matka-ajasta jopa viidennes saattoi kulua paikallaan.

Lue myös: Viidennes ratikan matka-ajasta voi kulua paikallaan – tämä on pahiten junnaava linja

9-ratikkaa voitaisiin nopeuttaa mahdollisesti rakentamalla Jämsänkadun kohdalle Vallilaan ratikoille oma kaista. Ruuhkia on koettu myös linjan varrella Länsisatamassa ja Pasilassa.

Hakaniemessä ratikkaa niinikään odottava Seppo Vilkman pitää ajatus nopeammista matkoista hyvänä, mutta pelkää onnettomuusriskien kasvavan.

– Usein käy niin, että kun nopeus kasvaa, tapaturmat lisääntyvät.

Ensimmäiset pysyvät muutokset ratikoiden nopeampaan kulkuun tapahtuvat Helsingin remontissa olevilla tai remonttiin tulevilla pääkaduilla, Hämeentiellä, Mäkelänkadulla ja Mannerheimintiellä.

– Hidastavia tekijöitä pystytään vähentämään. Esimerkiksi Mäkelänkadulta poistuu pari pysäkkiä ja radan geometriaa parannetaan tekemällä loivempia kaarteita. Jatkossa ne kulkevat suorempia reittejä, Silvo kertoo.

Yksi hankala ja muutoksen kohteena oleva paikka on tällä hetkellä kymppiratikan reitti Ruskeasuolla.

– Kympin ratikat ovat aina ruuhkassa. Sinne suunnitellaan omaa kaistaa Korppaanmäentien ja Mannerheimintien risteykseen, Silvo jatkaa.

Ratikkareittien nopeuttaminen on tärkeää, sillä vuosittain raitiovaunumatkustajia on jo noin 60 miljoonaa eli saman verran kuin lähijunilla.

Vauhti 17 kilometriin tunnissa

Helsingin kaupunki ja Helsingin seudun liikenne (HSL) valmistelevat parhaillaan raitioliikenteen kehittämisohjelmaa.

Tavoitteena on parantaa raitioliikenteen nopeutta, sujuvuutta ja luotettavuutta sekä vähentää häiriöitä. Keinoja ovat muun muassa raitiotieinfran ja liikennevalo-ohjauksen parantaminen.

Toimenpiteitä toteutetaan katujen peruskorjausten ja ratojen ylläpidon yhteydessä.

Tavoitteen mukaan nopeuksien tulisi nousta nykyisestä reilusta 14 kilometristä keskimäärin 17 kilometriin tunnissa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut