Kulutus 1,7 litraa satasella – Mersun uusi E 300-hybridi tarjoaa harvinaista herkkua

Vain pienet EQ Power -merkit etulokasuojissa kavaltavat, että tässä E-sarjan Mercedes-Benzissä on jotain tavallisuudesta poikkeavaa. Jyrki Hämäläinen

Jyrki Hämäläinen

Ladattavaa dieselhybridiä etsivien valinnanvara on ainakin toistaiseksi hyvin pieni.

Mercedes-Benz on kuitenkin esitellyt tällaiset versiot C- E, GLC- ja GLE-sarjoihin EQ Power-tuoteperheeseen.

Tarjolla ovat rinnalla myös ladattavia bensahybridejä. Lähtökohtaisesti ajatus matkan jatkumisesta edullisesti dieselillä ajoakun tyhjennyttyä kiehtoo, sillä monissa isoissa bensahybrideissä kulutus on järkyttävä, vaikka ekoautoista puhutaan.

Mercedes on kasvattanut E-sarjan akun nimelliskapasiteettia 13,5 kWh:iin, jolla sähköinen toimintamatka on valmistajan mukaan noin 50 km. Käytännössä tähän on vaikea päästä, mutta ihanneoloissa ei jäädä kovin kauaksi. GLE-maasturissa on isompi akku, ja toimintamatkaksi kerrotaan peräti lähes 100 km.

Mittaristo kertoo akun varauksen mahdollistaman sähköisen ajomatkan. Vaikka se näyttää nollaa, hybrid-tilassa auto toimii kuten itselataava hybridi eli kulkee pitkiäkin matkoja sähköllä.

Se, kuinka lähelle luvattua 1,5 litran keskikulutusta sadalla yltää, riippuu siitä, kuinka ahkerasti akkua lataa sekä miten ja missä ajaa. Kolmen-neljän litran lukemiin on helppo päästä, mutta jos matka taittuu runsaasti moottoritiellä, kulutus nousee lähelle tavanomaisen dieselauton lukemia.

Sähköllä voi ajaa enimmillään 130 km/t nopeutta, mutta ei pitkään. Valikosta voi muun muassa pakottaa auton kulkemaan pelkällä polttomoottorilla, jolloin sähköä säästyy järkevästi kaupunkiliikenteeseen.

Auto on kuljettajaa fiksumpi. Se hyödyntää navigointijärjestelmältä, liikennemerkkitunnistukselta ja turvallisuusavustimilta saamiaan tietoja ja optimoi, milloin on parasta rullata vai pitkääkö nopeutta hidastaa ja samalla ottaa talteen energiaa eli ladata akkua.

Akku latautuu tehokkaasta julkisesta tai kotilatausasemasta täyteen 1,5 tunnissa ja tavallisesta kotilatauspistorasiasta kuudessa tunnissa.

Kaksilitraisen dieselmoottorin ja sähkömoottorin yhteisteho on 306 hv ja -vääntö 700 Nm, joten käytännön suorituskyky on kerrassaan loistokas.

Töpselimallikin tarjoaa kaikki E-sarjan parhaat puolet eli runsaat tilat, erinomaisen mukavuuden, hienostuneisuuden ja äänettömyyden, joilla avuilla se on yksi parhaista tarjolla olevista matka-autoista. Akun ja muun tekniikan tuomaa ylimääräistä 300 kilon elopainoa ei käytännössä huomaa.

Oikeastaan ainoan miinuksen voi keksiä tavaratilasta: koska autoa ei ole alun perin suunniteltu sähköautoksi, taka-akselin päälle sijoitettu akku näkyy melko kookkaana ruumaa noin 180 litralla verottavana kyhmynä. Haitta-aste on tapauskohtainen, eivätkä kaikki välttämättä koe asiaa ongelmaksi.

Raskas akku asettaa myös takarenkaiden kantavuudelle omat vaatimuksensa. Taka-akselin rengaskoko oli koeajoyksilössä 275/40-18, mikä saattaa tuoda haasteita talvirengaskaupoilla.

E-farmarin ladattavaa bensahybridiä ei ole vielä tarjolla, mutta sedanina ladattava diesel on 2 531 euroa kalliimpi kuin vastaava bensamalli. Yksi selittävä tekijä on bensaversion muutama vähäisempi päästögramma.

Farkkudieselistä on hinnoiteltu neljä versioita. Halvin niistä maksaa 63 754 euroa, jossa on autoveroa 2 104 euroa. Kaupasta yleisimmin mukaan lähtevä E-sarjalainen on sama auto ilman sähköjärjestelmää eli vastaavasti varusteltu 220d, joka kuluttaa keskimäärin 5,4 litraa sadalla. Se maksaa 54 243 euroa sisältäen 8 493 euroa autoveroa.

Näistä lähtökohdista voi pohtia, millaisin edellytyksin ladattava malli on taloudellisesti järkevämpi valinta sekä millaisen painoarvon antaa auton elinkaaren aikana säästyville CO2-kiloille ja hybridin mahtavalle suorituskyvylle.

Mikä auto?

Hyvää: taloudellisuus, suorituskyky, mukavuus

Huonoa: tavaratilan möykky, nelivetoa ei saatavana E-hybrideihin

Hinta: 67 994 euroa (kuvien auto varustein 72 737 euroa)

Polttomoottori: 1950 cm3/194 hv/400 Nm, turboahdettu 4-sylinterinen dieselmoottori, 9-portainen automaattivaihteisto, takaveto

Sähkömoottori: 112 hv/440 Nm

Yhteisteho: 306 hv/700 Nm

Kiihtyvyys 0-100 km/t: 6,0 s

Huippunopeus: 250 km/t

Kulutus WLTP: yhd 1,7 l/100 km (koeajoauton varustein)

CO2-päästöt: 42 g/km (koeajoauton varustein)

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut