Vastuullisesta tuotannosta ja vaatejäteongelmista on puhuttu muotialalla jo vuosia.
Nyt ympäristötietoiset muodin kuluttajat saavat yhä uusia vaihtoehtoja, joista esimerkkinä ovat tilauksesta tehtävät vaatteet.
– Tämä tarkoittaa sitä, että enää ei valmisteta suuria määriä vaatteita, jotka eivät mene koskaan kaupaksi tai tuotteita, jotka roikkuvat ale-rekeissä vuosikausia, sanoo Pre-o-porter -muotiyrityksen markkinoinnista vastaava Martina Martiala
Muotialaa kohisutti kesällä tunnetun brittiläisen Burberryn päätös polttaa vaatteita ja asusteita kymmenien miljoonien eurojen edestä, koska yhtiö ei halunnut tuotteitaan ale-myyntiin.
Pre-o-porterin ideana on tarjota asiakkaille eri huippusuunnittelijoiden toteuttamia pieniä mallistoja.
Asiakkailla on malliston lanseerauksen jälkeen mahdollisuus rajoitetun ajan kuluessa tehdä ennakkotilaus tuotteista.
Tämän jälkeen tuotanto alkaa, ja noin kolmen viikon kuluttua asiakas saa tilaamansa tuotteet.
– Ideamme on myös tukea pienyrittäjiä ja luovia nuoria suunnittelijoita. Tuotantotavan ansiosta vaatesuunnittelijat eivät enää joudu ottamaan yhtä suuria riskejä tai tekemään isoja investointeja mallistojen tuottamiseen. Tämä mahdollistaa monelle pienellekin brändille mahdollisuuden menestyä. Asiakkaat puolestaan saavat uniikkeja vaatekappaleita.
Tallinnassa pääpaikkaansa pitävän yrityksen toimitusjohtaja Mari Martin kuvailee mottoaan kamppailuksi muotimaailman jäteongelmia vastaa.
Kuluttajat pääsevät näkemään ja kokeilemaan mallistoja pop up -pisteissä. Martina Martialan mukaan tämä tuo säästöjä myös rahassa.
– Se, että vaatehävikkiä ei synny, mahdollistaa vaatteiden myymisen jopa 40 prosenttia edullisemmin, kuin jos ne olisivat myynnissä vaatekaupoissa, Martiala sanoo.
Yhteistyötä yhtiö on tehnyt vaatesuunnittelija Mert Otsamon kanssa. Uusin kumppani on viihdetaitelija Krista Siegfrids, jonka oma vaatemallisto lanseerattiin marraskuussa.
Siegfridsin mukaan hän tarvitsee jatkuvasti uusia esiintymisasuja ja välillä on vaikeaa löytää juuri sellaisia asuja, joita hän haluaisi.
– Kun minulle tuli mahdollisuus olla toteuttamassa omaa mallistoani, niin totta kai halusin olla mukana ja minulla oli jo ideoitakin valmiina, Siegrids sanoo.
Mallisto vastaa hänen omaa tyyliään. Sekoostuu 10 erilaisesta juhlavaatteesta.
– Minulle on myös tärkeätä, että vaatteet ovat myös mukavia, eivätkä vain näytä hyviltä.
Siegfriedsin mallisto on esillä 25.11.– 1.12. Helsingin Forumissa popup-myymälässä.