Vaatekaupassa kuusi asiakasta päivässä, myös autopesula kärsii asiakaskadosta Triplassa – Yrittäjä: "Tänne on ollut vaikea löytää"

– Opasteita pitäisi olla lisää, jotta asiakkaat osaisivat tänne, sanoo Helsingin Autopesun toimitusjohtaja Miikka Haajanen (2.oik.) Triplan parkkihallisssa. Vieressä toimitusjohtajan sijainen Sampsa Haajanen (2.vas), korjaamopäällikkö Kai Herttuainen ja Autovuokraus Puron Risto Puro (oik.). Päivi Tuovinen

Sanna Jompero

Kauppakeskus Triplan parkkihallissa sijaitsevan autopesulan ja korjaamon on ollut vaikeaa houkutella asiakkaita paikalle, koska opasteita ei käytännössä ole. Yritys toimii parkkihallin kolmannessa kerroksessa, mutta autot ohjautuvat hallin ykkös- ja kakkoskerroksiin.

– Tänne on ollut vaikea löytää kylttien puutteen vuoksi, toteaa Helsingin Autopesun toimitusjohtaja Miikka Haajanen

Myös asiakkaat ovat antaneet palautetta opasteiden puutteesta.

Kauppakeskus mainostaa yritystä hallin katonrajaan kiinnitetyillä keltaisilla auto ja pisara -kuvakkeilla, joita ainakaan ensikertaa parkkihallissa asioiva ei huomaa.

– Monet eivät myöskään edes ymmärrä, että sillä tarkoitetaan autopesua, Haajanen toteaa.

Yritys on itse teettänyt ja tuonut parkkihallin jaloillaan seisovia valo-opasteita, joita myös kauppakeskus on pitänyt hyvinä.

Vuosikymmeniä toimineella perheyrityksellä on Pasilassa kaksi muutakin pesulaa. Liiketoiminta muissa pisteissä on ollut kannattavaa.

Triplassa yritys toimii ainutlaatuisella konseptilla. Sen palveluihin kuuluvat autopesujen lisäksi korjaamopalvelut, katsastus ja autovuokraamo.

– Tämä on kauppakeskuksen muuta toimintaa tukevaa, jos ihmiset vain löytäisivät tänne. Autoilijat voisivat jättää kauppareissun ajaksi autonsa meille ja hakea sen sitten pois, Miikka Haajanen jatkaa.

Myös vaateliike Piradoksessa on ollut hiljaista. Kuva: Aapo Siippainen Aapo Siippainen

Odotettua vähäisempiä asiakasmääriä on ollut myös virolaisessa vaateliikkeessä Piradoksessa.

Liikkeen työntekijä ja yksi omistajista Heigo Lemloch kertoo, että asiakkaita on ollut odotettua vähemmän, tässä kuussa keskimäärin kuusi asiakasta päivässä.

– Aina voisi enemmänkin olla. Emme ole päässeet tavoitteeseen, jota odotimme.

Samassa tilassa toimii myös tatuointistudio.

Lemloch arvelee, että alun vähäiset asiakasmäärät johtuvat siitä, että liikettä ei vielä tunneta Suomessa. Piradoksella on liike Tallinnassa.

Triplan yritykset ovat sitoutuneet maksamaan vuokrassaan kuukausittaista markkinointirahaa.

Kauppakeskusjohtaja Kati Kivimäen mukaan markkinointirahan tarkoituksena on markkinoida itse kauppakeskusta, ei niinkään yksittäistä yrittäjää.

– Pääsääntöisesti sillä markkinoidaan kauppakeskusta kokonaisuudessaan. Tarjoamme lisäksi yrityksille hyvin paljon paikkoja, joilla pyritään tuomaan yritysten omaa markkinointia esiin.

Markkinointipaikoilla Kivimäki tarkoittaa muun muassa kauppakeskuksen verkkosivuja ja erilaisia kampanjoita.

Kivimäki kertoo, että Haajasen yrityksen kanssa on käyty keskusteluita yrityksen näkyvyysongelmasta.

– Yhteistyössä näitä asioita tehdään. Opasteita on tulossa.

Milloin?

– No kyllä me aika nopeasti ne sinne saamme. Pitää kuitenkin muistaa, että olemme olleet auki vasta kolme viikkoa. Menee aina hetki, että jokainen yritys löytää asiakaskuntansa. Yritämme varsin tasapuolisesti jakaa näkyvyyttä kaikille toimijoille, Kivimäki jatkaa.

Parkkihallisssa kauppakeskuksen omissa opasteissa ainoastaan pieni logo autosta ja vesipisarasta kertoo, että kolmannessa kerroksessa on autopesua myyvä yritys. Mainoskyltti (vas.) on yrityksen itsensä laittama. Kuva: Päivi Tuovinen Päivi Tuovinen

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut