Pian ryskää Itä- ja Länsi-Pasilassa – vanhoja toimistokolosseja aletaan muuttaa asunnoiksi

Kun Keski- ja Pohjois-Pasilan suunnitelmat alkavat olla valmiina, kaupunki kääntää katseensa Länsi- ja Itä-Pasilan kehittämiseen. Kaupunkiympäristölautakunta liitti samaan kokonaisuuteen myös Vallilan.

– Pasilan ja Vallilan alueella on tarpeellista tutkia alueiden kytkeytymistä toisiinsa, täydennysrakentamisen ja tiivistämisen mahdollisuuksia sekä joukkoliikenteen kehittämistä, lautakunta näkee.

Pasilassa on paljon toimitiloja, joihin kohdistuu muutospaineita. Etenkin 1970- ja 80-luvun rakennusten tullessa peruskorjausikään pohtivat niiden omistajat mahdollisia käyttötarkoituksen muutoksia.

Vaihtoehtona on usein toimitilojen muuttaminen osin tai kokonaan asumiskäyttöön. Muutospainetta on etenkin Itä-Pasilassa.

Jotta muutoksissa olisi yhtenäinen linja, lautakunta rajasi alueet, missä käyttötarkoitusta olisi mahdollista muuttaa.

– Itä-Pasilassa Asemapäällikönkadun ja Ratamestarinkadun varressa toimitilojen osittainen muuttaminen asunnoiksi on mahdollista. Samoin reunavyöhykkeillä puistojen reunassa, kaupungin Pasila-tiimin arkkitehti Outi Ruski kertoo.

Aseman ympäristö taas halutaan pitää toimitilakäytössä.

Ensimmäisenä uusia asuntoja lienee tulossa Saton ja Hoasin kohteisiin sekä Allianssin toimistotalon tilalle Opastinsillan alussa. Opastinsilta 8:ssa toimistorakennus on tarkoitus korvata uusilla asuntoja ja toimistoja sisältävillä taloilla.

Länsi-Pasilassa asuntokäyttöön saattavat muuttua pienehköt toimitilat Leankatu 3:ssa ja Rahakamarintorin laidalla.

Itä-Pasilassa pääkatujen eli Ratapihantien ja Rautatieläisenkadun varret halutaan pitää toimitilakäytössä. Muiden tärkeimpien katujen varsilla enintään puolessa rakennuksista voisi olla asuntoja.

Lännessä Pasilankadun toimitilavyöhyke säilytetään ja aukioiden toiminnallisuutta parannetaan. Länsi-Pasilan ja Auroran alueen kytkemistä toisiinsa selvitetään sairaala-alueen suunnittelun edetessä.

Itä-Pasilassa halutaan säilyttää kaksitasojärjestelmä. Molempien tasojen jalankulkuympäristöä elävöitetään. Arkkitehtuurin ominaispiirteet säilytetään, mutta niitä voidaan päivittää.

– Erityistä huomiota on kiinnitettävä jalankulkijan mittakaavaan. Maantasokerroksiin pitää tulla liike- tai toimitiloja, lautakunta ohjeistaa.

Pasiloita yhdistämään halutaan viherpainotteinen jalankulkuyhteys. Sen alku onkin jo olemassa toteutumattoman Tapiola–Itäkeskus-moottoritien paikalla Arndt Pekurisen puiston ja Radanrakentajantien paikalla.

1960-luvulla suunnitellusta valtaväylästä piti tulla Pasilan selkäranka. Ylimitoitettu moottoritiehanke ei kuitenkaan toteutunut.

Alueen raitioliikenneverkkoa on tarkoitus kehittää entisestään. Kaupunginosiin on suunniteltu sekä raideliikenteen runkoyhteyttä että tiederatikkaa.

Pasiloiden eteläosaan on merkitty poikittainen pyöräilyn baanaverkon reitti. Liikenneyhteyksiä mietitään tarkemmin jatkosuunnitelmien yhteydessä.

Tavoitteena on, että Itä- ja Länsi-Pasilasta löytyisi jatkossakin edullisia työtiloja.

Pasilat

1970-luvulla rakennettu Itä-Pasila oli suomalainen tulkinta aikansa arkkitehtuurivirtauksista.

Kantavana ideana oli ”kaupunkikone”, jossa jalankulku erotettiin täydellisesti autoliikenteestä kansiratkaisun avulla.

Esikuvia otettiin eurooppalaisesta kaupunkisuunnittelusta, etenkin Saksasta.

Itä-Pasila luetaan maakunnallisesti arvokkaaseen Helsingin kivikaupungin kulttuuriympäristöön.

Länsi-Pasila rakennettiin 1979–1989 vastareaktiona Itä-Pasilalle.

Rakentamiselle asetettiin ihmisen mittakaavaan liittyviä tavoitteita, ja korttelit ryhmiteltiin maaston muotojen mukaan.

Lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut