K-kaupat eivät lähde keskusteluun lihan myynnin rajoittamisesta – "Eri tahoilta tulee painetta kieltää kaikenlaista"

- Aika on nykyään ihmisen tärkein valuutta. Siksi tarvitaan lähikauppoja, Ari Akseli sanoo. Jukka Hämäläinen

Jukka Hämäläinen

Innokkaimmat ilmastokeskustelijat vaativat kauppoja rajoittamaan lihanmyyntiä.

– Eri tahoilta tulee painetta kieltää kaikenlaista, kertoo K-ryhmän päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli

– Mutta siihen keskusteluun emme lähde.

Kiellettäväksivaadittujen tuotteiden lista olisi Akselin mukaan loputon.

– Jos alkaisimme blokata tuotteita pois, puuttuisimme ihmisten arvoihin. Edustamme maltillista linjaa, kuten valtaosa suomalaisista.

Lihanmyynti on K-kaupan ydintoimintaa ja se on osaltaan siivittänyt ketjun markkinaosuuden kasvua päivittäistavarakaupassa.

K-kauppa houkuttelee asiakkaita etenkin tuoretuotteilla eli lihalla, kalalla, hedelmillä ja vihanneksilla.

– Tämä resepti on toiminut. Ruoka ja juoma ovat ihmisen harvoja iloja!

Kovaäänisestä keskustelusta huolimatta pelkkää kasvisruokaa syövien asiakkaiden osuus on vielä pieni.

– Tosin se kasvaa jatkuvasti.

– Ja toki kaupan pitää elää muutoksessa mukana. Kuluttajien tarpeet ovat muuttuneet kautta aikojen, Akseli sanoo.

Tätä kuvastaa ruokakaupan nimikemäärän kasvu: kun muutama vuosikymmen sitten isossa hypermarketissa pärjättiin 5 000 tuotteella, nyt määrä on 35 000.

Kauppojen määrä on koko maassa tasaisesti vähentynyt. Pääkaupunkiseudulle kauppoja kuitenkin avataan jatkuvasti lisää.

– Kymmenen vuoden sisällä avaamme täällä mahdollisesti yhdestä viiteen Citymarkettia. Supermarketteja tulee joitakin kymmeniä, lähikauppoja eniten.

K-ryhmä avaisi mielellään lisää myymälöitä Helsingin kantakaupunkiin, mutta kauppapaikkoja ei niin vain löydy.

Ruuan verkkokaupan kehitys ilahduttaa ketjua.

– Verkkokauppa kasvoi kahdella viime kvartaalilla toista sataa prosenttia. Sen osuus päivittäistavarakaupan myynnistä on koko Suomessa nyt noin puoli prosenttia, mutta kiihtyminen ennustaa, että kymmenessä vuodessa se on vähintään kaksi prosenttia, kuten Ruotsissa nyt.

Verkkokauppa takkusi alkuvuodet, mutta kannattaa nyt.

– Verkkokaupan keskiostos on viisi kertaa suurempi kuin kivijalkakaupassa. Kun asiakkaat tuottivat verkkokaupalla ennen halvempaa painavaa tavaraa, nyt he ostavat kaikkea.

Uutuudenviehätystä verkkokaupassa on Akselin mukaan edelleen.

– Kun olin päivän mukana verkkokaupan kotikuljetuksessa, moni kiirehti yhä perustelemaan miksi käyttää verkkokauppaa. Kerrottiin jalkaleikkauksista ja ties mistä. Suomalaiset ovat edelleen ujoja käyttämään palveluja, mutta käänne on tapahtumassa, Akseli toteaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.