"Kaikki pk-seudun kasvu Kehä I:n sisälle" – vihreiden nokkamiehen lausunnolle täystyrmäys: "En halua tuijottaa vastapäisen talon Erkin asuntoon"

Kivekkään näkemyksen toteuttaminen merkitsisi huomattavaa tornitalojen lisäämistä Kalasataman tapaan. Useimpien poliitikkojen mielestä Helsinkiin pitää myös mahtua virkistysalueita. Kuvamanipulaatiossa hyödynnetty Voima Graphicsin havainnekuvaa ja Vartiosaaressa kuvattuja Haltialan tilan lampaita. Voima Graphics ja Päivi Tuovinen

Jukka Hämäläinen

Helsingin valtuuston puheenjohtaja, vihreiden Otso Kivekäs lausui viikko sitten Helsingin Uutisissa,ettäpääkaupunkiseudun kasvu olisi järkevää puristaa Kehä I:n sisäpuolelle, jotta kehitys olisi mahdollisimman ilmastoystävällistä.

Helsingin nokkamiehen näkemys ei innosta muissa puolueissa eikä naapurikunnissa.

Kivekkään visio on "ääriekologisuudessaan pelottava", kavahtaa RKP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Björn Månsson.

– Väestöennusteissa povataan lähivuosikymmeninä kahtasataatuhatta uutta asukasta pelkästään Helsinkiin, ja Espoo ja Vantaa odottavat saman verran uusille asuinalueilleen.

– Tämän ihmis- ja asuntomäärän tunkeminen Kehä I:n sisäpuolelle olisi silkka mahdottomuus, ellei suurta osaa nykyisiä rakennuksia korvattaisi pilvenpiirtäjillä, Månsson laskee.

Pientaloasumiselle pitää jatkossakin olla tilaa Helsingissä, linjaa kokoomusvaltuutettujen puheenjohtaja Daniel Sazonov. Hän ei rajaisi kasvualuetta Kivekkään tavoin vaan kannattaa kaupungin tasapainoista kehittämistä.

– Olen itse kasvanut Kehä I:n ulkopuolella Malminkartanossa, joka on hyvien ja nopeiden yhteyksien varrella.

– Keskeisempää on miettiä, miten pääkaupunkiseutu kasvaisi saumattomasti yhteen ja poikittaisliikenne kehittyisi. Se pienentäisi myös päästöjä.

Suomalaisten pitää voida päättää myös tulevaisuudessa itse, missä haluavat asua, tähdentää SDP:n valtuustoryhmää vetävä Eveliina Heinäluoma.

– Muutama vuosi sitten tehdyn Aalto-yliopiston tutkimuksen mukaan kaupunkien keskustassa asuvan hiilijalanjälki voi olla jopa puolet suurempi kuin laidoilla pientaloissa asuvan, hän huomauttaa.

– Helsinkiin muuttaa jo tällä hetkellä paljon ihmisiä. Haasteena on asumisen hinnan pitäminen kurissa.

Vasemmistoliiton valtuustoryhmän puheenjohtaja Anna Vuorjoki sanoo, että puolue kannattaa tiivistä kaupunkirakentamista.

– Mutta ajatus kaiken kasvun puristamisesta Kehä I:n sisäpuolelle ei ole realistinen.

Tiivistäminen ei hänen mukaansa saa tarkoittaa sitä, että viher- ja virkistysalueista jouduttaisiin luopumaan.

– Tärkeää sen sijaan on sujuvan joukkoliikenteen kehittäminen ja sen maksujen alentaminen, jotta autoilusta luopuminen on houkuttelevaa.

Autoilun päästöt vähenevät radikaalisti ja itsestään liikkuvat autot kehittyvät nopeasti, muistuttaa perussuomalaisten valtuutettujen puheenjohtaja Mika Raatikainen.

– Helsingin pitäisikin autoilun kuristamisen ja kurittamisen sijaan alkaa katsoa tulevaisuuteen.

Raatikainen ei jaa Kivekkään näkemystä, että Töölö ja Kallio olisivat viihtyisiä kaupunginosia.

– En saa mitään lisäarvoa siitä, että tuijottaisin keittiökomerostani vastapäisen talon pirjon ja erkin makuhuoneeseen.

Keskustan ryhmän vetäjän Terhi Peltokorven mukaan kestävästi kasvavan kaupungin tekevät kohtuullisen hintainen asuminen, virkistävä elinympäristö, toimivat lähipalvelut ja turvallisuus.

Espoon kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtajan Henrik Vuornoksen mukaan Helsinki joutuisi Kivekkään reseptillä triplaamaan rakentamisen määrän.

– Se ei onnistuisi, elleivät vihreät haluaisi rakentaa tornitaloja kaikille tyhjänä oleville tonteille.

– Espoo kasvaa raiteiden varsille. Se on kestävää kasvua. Suuri osa espoolaisista arvostaa lähiluontoa ja on siksi valinnut Espoon asuinpaikakseen.

Nurmijärven kunnanhallituksen puheenjohtaja Virpi Räty (kok.) hämmästelee, ettei vihreissä ymmärretä, että Kehä I:n ulkopuolellakin voidaan elää ympäristöystävällisesti.

– Sitran selvityksen (Deloitte 2018) mukaan nurmijärveläisten kasvihuonepäästöt ovat keskimäärin 2,1 tonnia hiilidioksidia, kun helsinkiläiset ovat tilaston puolivälissä 3,2 tonnilla.

Räty säästäisi ilmastoa kehittämällä entistä paremmin palvelevaa joukkoliikennettä niin helsinkiläisten kuin kehyskuntalaisten palvelemiseksi.

Aiheeseen liittyvää

  1. Otso Kivekäs: Vihreät eivät ole kieltämässä autoja Helsingistä – "Mutta suurin osa autoilusta ei ole pakollista" 20.10.2019 8:35
  2. Tiivis kaupunki lisää onnellisuutta, sanoo kaupunkikehityspomo – "Yhteisöllisyys lähiöiden pelastajana on pelkkää löpinää" 25.8.2019 19:35
  3. Katutyöt uhkaavat näivettää keskustan – Liike-elämän vaikuttaja: Yksityisautoilu on demonisoitu 24.8.2019 11:45
  4. Katoavatko viheralueet Vihdintien kaupunkibulevardi myötä? – Huolen alla olevaan puistoon tulossa poikkeuksellinen viheralue, lupaa kaupungin tiimipäällikkö 11.6.2019 19:35

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut