Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Instagram-kuvalla voi voittaa nollapäästöisen minimökin piirustukset itselleen – Voittajan on järjestettävä materiaalit ja rakentaminen itse

Nollapäästöinen mini-kesämökki kohosi Vallisaareen viime vuonna. Suomalaismuotoilijan Robin Falckin suunnittelema ja Nesteen kehittämä Nolla-mökki niitti myös kansainvälistä mainetta

Nyt 12 henkilöllä on mahdollisuus voittaa alkuperäisen prototyypin piirustukset itselleen Nesteen järjestämässä kilpailussa. Koska itse mökki on nollapäästöinen, se halutaan myös jakaa suuremmalle yleisölle nollapäästöisesti. Valmiin mökin kuljetus tai ihmisten kulkeminen mökin luokse aiheuttaisi päästöjä.

– Matkustustavoillamme on suora vaikutus päästöihin ja kestävään kehitykseen. Piirustusten jakaminen on kestävä tapa tuoda malli suurelle yleisölle, sanoo Nolla-mökin suunnittelija Robin Falck Nesteen tiedotteessa.

Voittajan tulee järjestää itse materiaalit ja rakennustyö. Nolla-mökin rakennusaika on 2–7 päivää. Kilpailulla Neste haluaa osoittaa, että mökki sopii kaikkiin ympäristöihin, ja että se voidaan rakentaa paikallisista materiaaleista.

Kilpailuun osallistutaan Instagramissa. Tehtävänä on julkaista omalle Instagram-tilille kuva ihanteellisesta mökkimiljööstään hashtagilla #mynolla. Kuvan yhteydessä on kerrottava lyhyesti, mihin tarkoitukseen käyttäisi mökkiä.

Parhaat osallistumiskuvat julkaistaan Nesteen verkkosivuilla. Voittajaprojekteja seurataan niiden edetessä.

Nollapäästöisen mökin sähkö valoon ja usb-laturiin tuotetaan aurinkopaneelien avulla. Lämmitykseen ja ruoanlaittoon varattu Wallas-liesi toimii kokonaan Lämmitys ja ruuanlaitto Wallas-liesi toimii kokonaan Nesteen jätteistä ja tähteistä valmistetulla uusiutuvalla dieselillä.

– Projekti oli menestys, ja loi globaalia kiinnostusta kestäviä elämäntapoja ja vaihtoehtoisia majoituksia kohtaan. Neste näki tämän tilaisuutena jatkaa keskustelua ekologisista ajanviettomahdollisuuksista ja matkustustavoista sekä parantaa Nolla-mökin tunnettuutta maailmanlaajuisesti, kertoo Nesteen markkinointijohtaja Sirpa Tuomi tiedotteessa.