Jonottaminen Prisman ja Citymarketin kassalla voi jäädä historiaan, kun asiakkaat innoistuivat uusista skannereista – "Tämä oli liian helppoa!"

Maitopurkki hyllyltä, piippaus, tuote kassiin. Kauraryynit hyllyltä, piippaus, tuote kassiin. Kassalle yhden kuitin kanssa maksamaan, ja kohti autoa kauppakassien kanssa.

– Tämä oli liian helppoa, hihkaisee Raili Korhonen Olarin Prismassa.

Iästään huolimatta Korhonen ottaa ennakkoluulottomasti kokeiluun uudet digitaaliset tavat asioida kaupassa. Itsepalvelukassatkaan eivät ole hirvitys.

– Lapsenlapseni rakastaa piippailla tuotteita. Oli pakko ihan mielenkiinnosta kokeilla tätä skanneriakin, hän sanoo.

Korhosta opastanut kassamyyjä Tuuli Vuoriheimo kertoo, että monesti lapset innostuttavat vanhempiaan kokeilemaan uusia digitaalisia palveluita.

Kaksi viikkoa sitten maanantaina Olarin Prismaan ilmestyivät skannauslaitteet. Ei mennyt kauaa, kun skannerien käyttäjiä oli Olarin Prismajohtaja Juha Itkosen mukaan päivittäin satoja.

Kun S-Marketeissa kokeiltiin express-linjaa noin 20 vuotta sitten, asiakkaat eivät lämmenneet sille. Palvelu oli käytännössä sama kuin nyt, mutta tekniikka oli luonnollisesti melko alkeellista.

– Kokeilu ei ottanut kovasti tuulta alleen, aika ei ollut silloin kypsä. Nyt palvelulle tuntuu olevan enemmän kysyntää, Itkonen tuumaa.

Samaa sanoo myyntijohtaja Antti Rajala Keskon päivittäistavarakaupan digitaalisista palveluista, kun vuonna 2012 Lahden K-Citymarketissa kokeiltiin käsiskannereita.

Rajalasta tuntuu, että nykyään uudenlaiset tavat asioida kaupassa otetaan paremmin vastaan kuin takavuosina.

K-Skanneri-kokeilua on laajennettu kuuteen K-kauppaan pääkaupunkiseudulla. Ero S-ryhmän kokeiluun on se, että Keskolla skannaus tapahtuu omalla puhelimella sovelluksen kautta.

– Sovelluksen saa ladattua ainoastaan Applen sovelluskaupasta. Käyttäjämäärät ovat jääneet alkuun melko vähäisiksi, mutta palaute on ollut pääasiassa positiivista, Rajala kertoo.

Rajalan mukaan myös verkkokaupan käyttö on lisääntynyt viime aikoina selkeästi aiemmasta. Esimerkiksi Ison Omenan K-Citymarket kuljettaa lähes tuhat verkkokauppatoimitusta viikossa espoolaisille talouksille.

Teknologiaa kehitetään koko ajan helpottamaan arjen kauppareissuja.

Kun itsepalvelukassat saapuivat ruokakauppoihin, syntyi joukko huolestuneita, jotka pelkäsivät, että ihmiseltä saatava palvelu vähenee tai jopa katoaa.

Osa jopa haluaa periaatteesta käyttää perinteistä palvelukassaa, jotta kassamyyjien työpaikat eivät häviä.

– Muutamia palautteita tähän suuntaan on nytkin tullut skannerikokeilun myötä. Skannerit ovat kuitenkin taas yksi lisäpalvelu muiden joukossa, Prismajohtaja Juha Itkonen kertoo.

Samalla tavalla kuin itsepalvelukassat laajensivat kauppojen palvelua, myös skannerit tulevat osaksi palvelutarjontaa. Palvelua kokeillaan puoli vuotta, ja käyttäjien palautteen perustella päätetään, saako palvelu jatkoa.

– Jos skannerit vakiintuvat käyttöön, voi olla, että joidenkin henkilökunnan jäsenten työnkuva muuttuu. Palveluhenkilökunta ei kuitenkaan tule vähentymään kerää ja skannaa -palvelun myötä, Itkonen lupaa.

Myös Keskon myyntijohtaja Antti Rajala muistuttaa, että uusien palveluiden myötä henkilökunnalla on enemmän aikaa palvella asiakasta muutoin.

Lue lisää aiheesta

Mainos: HotLips

Etusivulla nyt

Mainos: Suomen luontokeskus Haltia

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut