Kruunusillat rakenteille kahden vuoden kuluttua? – 10 kilometrin raitiotieyhteys maksaa useita satoja miljoonia euroja

Kruunusillat-hankkeen allianssikumppaniksi esitetään ryhmää, johon kuuluvat YIT Suomi, NRC Group Finland, Ramboll Finland ja Sitowise.

Tavoite on, että marras-joulukuussa alkaisi noin 1,5 vuotta kestävä allianssin kehitysvaihe, jossa Helsingin kaupunki ja kilpailun voittaneet yritykset suunnittelevat yhdessä allianssikokonaisuuden lopullisen sisällön ja toteutuksen sekä määrittävät sen tavoitekustannuksen ja kannustinjärjestelmän.

Esitys valinnasta menee vielä poliittiseen päätöksentekoon. Päättävänä tahona on HKL:n johtokunta 28. lokakuuta ja rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 31. lokakuuta.

Vuonna 2020–21 kilpailutetaan erikseen kokonaisurakkana Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa sekä Korkeasaaren maanrakennus.

Kruunusillat-yhteyden rakentaminen voisi alkaa useasta paikasta syksyllä 2021. Tämän hetken tavoite yhteyden valmistumiselle on jopa viiden vuoden kuluttua siitä eli vuonna 2026.

Onko jättimäinen siltahanke mahdollista toteuttaa viidessä vuodessa?

– Hankkeen aikataulu on tiukka ja haasteellinen. Tarkemmin aikataulusta pystymme kertomaan 2021 keväällä, kun molempien toteutuskokonaisuuksien osalta saamme toteuttajan näkemyksen aikataulusta kasaan, vastaa projektinjohtaja Ville Alajoki kaupunkiympäristön toimialalta.

Mikäli kokonaisurakan tarjous, allianssin tavoitekustannus ja tilaajan muut kustannukset ylittävät kaupunginvaltuuston vuonna 2016 hyväksymän kustannusarvion, päätös hankkeen toteuttamisesta viedään uudelleen valtuustoon.

Vuonna 2016 tavoiteltiin sitä, että Kruunusiltojen rakentaminen alkaisi 2018 jo koko yhteys valmistuisi seitsemässä vuodessa vuonna 2025. Koko hankkeen hinnaksi arvioitiin kolme vuotta sitten 375 miljoonaa euroa.

Nyt hankkeen tavoitekustannukset ovat selvillä vuonna 2021. Allianssikilpailussa oli mukana kolme ryhmää.

Kruunusillat yhdistää 10 kilometrin raitiotieyhteydellä Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman keskustaan. Samalla se luo uuden merellisen reitin pyöräilijöille ja jalankulkijoille.

Hankkeen näkyvimmät osat ovat kolme uutta siltaa: Kruunuvuorenrannan ja Korkeasaaren yhdistävä Kruunuvuorensilta, Korkeasaaren ja Kalasataman Nihdin yhdistävä Finkensilta sekä Nihdin ja Hakaniemen yhdistävä Merihaansilta.

Kruunuvuorensilta tulee olemaan Suomen pisin silta, noin 1,2 kilometriä.

Hanke toteutetaan kahden urakkamuodon yhdistelmänä: Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa, eli Finkensilta ja Kruunuvuorensilta, sekä Korkeasaaren maarakennus toteutetaan kokonaisurakkana. Yhteyden muu rakentaminen tehdään puolestaan allianssimallilla.

Kruunusillat-allianssiin sisällytetään myös yhteyden varrella olevia muita maarakennus-, kadunrakennus- ja kunnallisteknisiä töitä. Yksi tällainen työ on uuden Hakaniemensillan rakentaminen ja vanhan purkaminen.

Myös raidejokeri rakennetaan allianssimallilla. Tarkoitus on estää esimerkiksi länsimetrourakan kohdalla tapahtuneet rajut kustannusylitykset, kun hankkeen eri osapuolet jakavat yhdessä hyödyt ja riskit.

Lisää aiheesta

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Mainos: HotLips

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut