Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Laajentumisen ehdoksi "merkittävä parannus junavuoroihin" – näin HSL vastaa Järvenpään vaatimukseen vartin välein kulkevasta junasta

Järvenpään kaupunginvaltuusto päätti maanantaina äänin 35–16, että kaupunki liittyy Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän jäseneksi vuoden 2022 alusta lähtien. HSL:n puolesta äänesti 35 valtuutettua ja 16 äänesti vastaan. Yhdellä valtuutetulla oli paikalla varajäsen.

Tehtyyn päätökseen sisältyy ehto, että HSL:n perussopimukseen liitytään, mikäli jäsenyys tuo merkittävän parannuksen Järvenpään ja Helsingin välillä liikennöiviin junavuoroihin.

Merkittävällä parannuksella tarkoitetaan neljä junaa tunnissa, vartin välein.

Toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi HSL:stä kertoo ottaneensa ilolla vastaan uutisen Järvenpään valtuuston tuoreesta päätöksestä.

– Liittymiseestä keskusteltiin viimeksi vuonna 2012, kun Sipoo päätti liittyä HSL:n jäseneksi.

Rihtniemi painottaa, että HSL ei ole luvannut junavuorojen lisäystä, koska asia ei ole HSL:n päätettävissä, vaan ratakapasiteettia haetaan Väylästä.

– HSL varautuu Järvenpään jäsenyyteen ja lisätarjontaan tulevassa kalustohankinnassa ja junaliikenteen kilpailutetussa sopimuksessa.

HSL hakee ratakapasiteettia Järvenpään lisäliikenteeseen keväällä 2021, mutta itse liikenne alkaisi vasta vuonna 2022, mikäli Järvenpään jäsenyys varmistuu.

Rihtniemen mukaan HSL pyrkii vaikuttamaan Pasila–Riihimäki-radan toisen vaiheen rakentamiseen, jotta ratakapasiteettia saadaan lisää.

– Neljä junaa tunnissa riippuu käytettävästä ratakapasiteetista ja muusta junatarjonnasta. Päätöksen tekee viime kädessä rataverkon haltija eli Väylä, joka yhteensovittaa kapasiteetin.

Säännöllinen 15 minuutin vuoroväli edellyttää siis valmista Pasila–Riihimäki -radan kakkosvaihetta.

Ensimmäisen vaiheen rakennusurakat käynnistyvät hankkeessa vuonna 2016. Tämänhetkisen arvion mukaan ensimmäinen vaihe valmistuu kokonaisuudessaan vuonna 2020.

Helsinki–Riihimäki-hankkeen toinen vaihe on ratasuunnitelmavaiheessa. Pasila–Riihimäki-kakkosvaiheen ratasuunnitelman hyväksyminen on jaettu kahteen osaan.

Ensimmäisessä vaiheessa on hyväksytty Kytömaa–Ainola-väli. Toisessa vaiheessa hyväksytään Ainola–Riihimäki-välinen osuus. Kakkosvaiheen ratasuunnitelma pyritään hyväksymään kokonaan tämän vuoden aikana.

Hankkeen tavoitteena on parantaa sekä rataosan välityskykyä että häiriösietokykyä, joten edellytykset yhteyksien lisäämiselle paranevat. Lisäksi lähijunien liikennöinti nopeutuu ja ruuhka-ajan häiriötilanteiden hoito helpottuu.

Jutun julkaisi ensin Keski-Uusimaa-lehti.