Seppo Pihkala, 75, lentää Saab-kaunottarella, 63 – oppinsa mies sai venäläispilotilta, jonka koneena oli "ilmailun formula ykkönen"

Seppo Pihkala on lentänyt Saab Safirilla jopa yli 600 tuntia. Jussi Inomaa

toimitus

Hyvinkään lentokenttä on 75-vuotiaalle Seppo Pihkalalle kuin toinen koti. Mies nähdään siellä liki päivittäin puuhailemassa milloin mitäkin.

Mieluisaa on puuhastelu etenkin niin kovin rakkaan lentokoneen parissa. Tuo on Saab 91D Safir, jolla on ikää ”vasta” 63 vuotta.

Mies on lentänyt koneella enemmän kuin kukaan muu hyvinkääläinen, jopa yli 600 lentotuntia.

Pihkalaa on vuosikymmenten aikana arvostettu taitavana lentäjänä, mutta arvostetaan häntä muutenkin Jukolan Piloteissa, joka on paikallinen moottorilentoa ylläpitävä kerho.

– Seppo on sellainen jokapaikan höylä, jolta saa aina apua tarvittaessa. Muiden töiden ohella tekee myös lumityöt hallimme edustalta, kiittelee Jukolan Pilottien päälennonopettaja Matti Kemiläinen Aamuposti-lehden haastattelussa.

Tähän yhtyy mielellään myös kerhon vakiokalustoon kuuluva Aki Kallio

– Sepolta voi aina kysellä, hänellä on uskomaton muistivarasto ja tekniikan tuntemus. Hän tekee pyydettäessä melkein mitä vain ja koska vain. Ja nopeasti tapahtuu, vakuuttaa Kallio.

Aki Kallio on Pilottien kerhomestari ja erinomainen kahvinkeittäjä (toimittajan huomautus).

Seppo Pihkala on syntynyt Oulussa, mutta perhe muutti pian pääkaupunkiseudulle.

Muutto Hyvinkäälle tapahtui vuonna 1960.

– Olin jo pikkupoikana kiinnostunut elektroniikasta ja sille tielle sitten jäin, kertoo Pihkala Aamupostille.

Hän suoritti radio- ja tv-tekniikan ylemmän ammattitutkinnon ja oli töissä eri firmoissa.

– Siirryin sitten yksityisyrittäjäksi ja eläkkeelle jäin vuonna 2010. Nykyään korjailen vain valikoidusti vanhoja laitteita, kertoo Pihkala.

Ilmailusta kiinnostunut nuori mies oli liittynyt Hyvinkään Ilmailukerhoon vuonna 1965.

Lentolupakirja oli jo hankittuna, kun Jukolan Pilotit perustettiin vuonna 1980. Toiminta oli suuressa nosteessa.

Vuonna 1985 valmistui kerholle oma lentokonehalli. Rakennustöitä oli johtamassa ja asennustöitä tekemässä Seppo Pihkala.

Vuosikymmenen lopulla avautui Pihkalalle tilaisuus opetella kaiken, mitä pienkoneella voi tehdä.

Tuli mahdollisuus lähteä porukalla Leningradiin (Pietari) taitolentokurssille. Siellä käytiin kahdesti vuodessa kuuden vuoden ajan.

– Oli eksoottista ja halpaa, kuvailee Pihkala.

– Maailmanmestari Nikolai Timofeev oli opettajana Leningradissa ja meille syntyi niin sanottu ystävyys- ja avunantosopimus. Hän sai tuoda koneensa Hyvinkäälle tukikohdakseen, kun esiintyi usein Suomen lentonäytöksissä. Huolehdin koneen kunnosta ja sain suorittaa sillä taitolentoa, Pihkala muistelee.

Timofeefin taitolentokone oli Sukhoi-26, ilmailun formula ykkönen.

Jukolan Piloteilla on neljä Cessna-merkkistä konetta.

Pihkalan lempikone on kuitenkin tuo Saab Safir, joka ostettiin ilmavoimien huutokaupasta vuonna 1982.

Ostamaan koottiin iso kimppaporukka. Nyt osakkaita on viisi.

Paljon on koneella lennetty. Siviilikäytössä eli hyvinkääläisenä sillä on takana noin 3 000 lentotuntia.

Lentoralleissa on kierretty pohjoismaita ja käyty Baltian maissa. Pilottina usein Seppo Pihkala.

Seppo Pihkalan haastattelun julkaisi ensin Aamuposti.

Saab 91D Safir

Ruotsalaisen koululentokoneen ensilento suoritettiin vuonna 1945. Sittemmin konetta viisine versioineen valmistettiin 323 kappaletta.

Ruotsin, Norjan, Suomen, Itävallan, Tunisian ja Etiopian ilmavoimat käyttivät sitä koulukoneena.

Suomen ilmavoimissa vuosina 1959–82 oli käytössä yli 30 konetta.

Tekniikkaa mallista riippuen: pituus 8 metriä, kärkiväli 10,6 metriä, huippunopeus noin 270 km/h.

Hyvinkääläisten Saab Safir lentää tunnuksella OH-SFJ.

Kun koneen ulkonäkö on säilytetty alkuperäisenä, komeilee siinä vielä ilmavoimien tunnus SF-24. Kone on muutettu kolmipaikkaisesta nelipaikkaiseksi.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut