Alex Tolmunen, 18, romuttaa auton joka kisassa ja silti kisabudjetti lasketaan vain kympeissä – 20 euron rallikärrystä saa rahaa takaisinkin

Alex Tolmusen Mazda on lähdössä viimeiselle matkalleen. Petri Lyy

Petri Lyy

Ensimmäisellä kerralla pelotti, mutta sen jälkeen on ollut pelkästään hauskaa, sanoo Romurallin Suomenmestaruutta tavoitteleva Alex Tolmunen, 18. Ensimmäisen kisansa hän ajoi heti kun se oli mahdollista 15-vuotiaana.

Lajin pariin hänet houkutteli isä Sauli Tolmunen, joka on touhunnut kisoissa parikymmentä vuotta, kilpailijana, kuuluttajana, tuomarina ja makkaranmyyjänä.

Vaikka kilpailija istuu vain ohuen peltikuoren sisällä, isää ei pelota pojan puolesta.

– Pieniä venähdyksiä voi tulla, mutta niitähän sattuu pituushypyssäkin, Sauli Tolmunen toteaa.

Se, mikä ei kisamatkalta koskaan palaa kotiin, on ajokki. Showhenkisessä tapahtumassa autoista tehdään kirjaimellisesti romua. Voittaja on se, jonka auto liikkuu viimeisenä.

– Kuskia suojaavat palkit, akku ja polttoainesäiliö otetaan talteen seuraavaa autoa varten, isä Tolmunen jatkaa.

– Ja ehkä renkaat, jos ne ovat ehjät. Vähän hassu harrastushan tämä on: Ensin autoa rakennetaan viikko ja sitten se hajotetaan parissa tunnissa.

Poika Tolmunen opiskelee autonasentajaksi Hyriassa. Isä toteaa, että pojan harrastus ja opinnot tukevat toisiaan.

– Kalliita erikoistyökaluja tässä ei tarvita, hän sanoo.

– Rälläkkä ja leka ovat eniten käytössä, suomenmestaruussarjassa kisaava Alex Tolmunen säestää.

Kisassa pisteet jaetaan siten, että voittaja saa 15, kakkoseksi sijoittuva 12 ja kolmonen 10 pistettä.

– Varikolla ollaan kaikkien kanssa parhaita kavereita. Jos joltakin puuttuu tulpanjohto tai virranjakajan kansi, sen saa aina naapurilta. Mutta radalla ei anneta armoa vaan kisataan tosissaan, Sauli Tolmunen kuvailee.

Harrastuksen hinta ei isä Tolmusta hirvitä. Seuraavaa kisaa varten on jo ostettuna uusi auto 20 eurolla.

– Siitä kun myydään katalysaattori, saadaan muutama kymppi takaisin. Myös muut tarpeettomat osat, kuten ajovalot kierrätetään myyntiin.

Autosta riisutaan kaikki irtoava. Polttoainesäiliö ja akku siirretään ohjaamoon, jossa ne säilyvät varmimmin ehjinä. Tolmusten tavaramerkiksi on muodostunut vetää letkut ja johdot tuulilasiin rautakangella tehdyn reiän kautta.

Kisaan laitetaan takapyörien paikalle pelkät vanteet, koska ne takaavat liikkuvuuden vielä sitten, kun pellit ovat rutussa. Maitorullakosta voi tehdä apupyörät.

Jos rupesi kiinnostamaan, Tolmuset lupaavat auttaa alkuun.

Romuralli

Viimeinen liikkuja voittaa. Toisia autoja päin törmätään niin rajusti kuin kuski uskaltaa ja auto kulkee. Sallitut vaihteet ovat ykkönen ja pakki.

Muutamat tukipalkit ovat pakollisia kuljettajan turvallisuuden takaamiseksi. Muut auton vahvistukset ovat kiellettyjä.

Autoista poistetaan kaikki ylimääräiset hajoavat ja palavat osat.

Pakolliset ajovarusteet ovat kypärä ja kolmipisteturvavyö.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut