Helsinki varautuu talven lumikaaokseen – pohtii uudestaan mitä katuja aurataan ensimmäisenä ja mitkä voivat odottaa

Lumi vaati väliaikaisia säilytyspaikkoja ennen kuin se päästään kuskaamaan varsinaisille vastaanottopaikoille. Veikko Somerpuro

Jukka Hämäläinen

Viime talvena keskustelua herättivät lumen merikaadon ympäristövaikutukset Hernesaaressa.

Mereen kulkeutuu lumen mukana sepeliä, roskia sekä teistä ja renkaista irtoavaa ainesta.

Kaupunki kertoo nyt tutkivansa mahdollisuuksia lumen merivastaanoton lopettamiseksi. Merikaatojen nopeaa lopettamista vaikeuttaa kuitenkin se, että lumen kuljettaminen kauempana sijaitseville vastaanottopaikoille kasvattaisi hiilijalanjälkeä ja hidastaisi lumitöitä.

Myös lumen sulattaminen on ollut tähänastisilla menetelmillä ilmastovaikutusten kannalta ongelmallista.

Lyhyen aikavälin ratkaisu on kippauspaikan merenpohjan ruoppaaminen hiekasta ja roskasta vuosittain. Myös roskaantumista ylipäätään yritetään vähentää.

Helsinki testaa myös uusia keinoja parantaa lumenkäsittelyn ympäristöystävällisyyttä. Näitä keinoja löydettiin This is Snow Problem -innovaatiokilpailussa.

Saatujen ehdotusten pohjalta on valittu kumppanit ensimmäisiin kokeiluihin.

Hernesaaren merivastaanottopaikalla on tarkoitus testata uutta verhopuomiratkaisua, jolla poistetaan roskia ja ehkäistään niiden kulkeutumista merelle.

Kyläsaaressa aiotaan testata lumen sulatuksen tehostamista ja orgaanisen aineen haittojen vähentämistä. Samoin Kyläsaaressa kokeillaan sulamisvesien laadun reaaliaikaista seurantaa.

Vuosaaressa on tarkoitus kokeilla kaukolämmön paluulämmön hyödyntämistä lumen sulatuksessa.

Kaupunki aikoo selvittää alueittain, olisiko joidenkin katujen ylläpitoluokkia viisasta muuttaa ja mitkä ovat parhaat lumenauraus- ja -kuljetusreitit.

Lumimyräkässä kaupunki auraa lumet ensin pää- ja joukkoliikennekaduilta. Asuntokadut ovat vuorossa vilkkaampien katujen jälkeen.

Aurauksen kiireellisyyttä ohjaa kadun ylläpitoluokka. Siihen vaikuttavat kadun liikennemäärät, liikenneturvallisuus, esteettömyys sekä jalankulun ja pyöräilyn edistämistavoitteet.

Lisäksi on tarkoitus suunnitella nykyistä pitkäjänteisemmin, mitä paikkoja voidaan tulevaisuudessa käyttää lumen väli- tai pidempiaikaiseen varastointiin.

Kaupungin mukaan runsaslumisina talvina on töiden ripeyden kannalta tärkeää, että eri puolilla kaupunkia on riittävä määrä paikkoja, jonne lunta voidaan tarpeen vaatiessa kasata.

Lumen vastaanottopaikkojen kapasiteetti on runsaslumisina talvina nykyisin riittämätön. Lumen käsittelyn tarve onkin kaupungin mielestä otettava huomioon uusien alueiden suunnittelussa.

Aiheeseen liittyvää

  1. Ottaako talvi tänä vuonna varaslähdön? Jopa 15 sentin lumivaippa idässä – Meteorologi: "Ei tämä normaaliakaan ole"
    7.10.2019 10:14
  2. Helsinki ei luovu lumen kaatamisesta mereen – Tässäkö uusi ratkaisu?
    31.8.2019 8:40
  3. Lumikaaos räjähti käsiin: Auraajia uhkailtu väkivallalla Helsingissä – "Ei ole OK roikkua kalustossa kiinni"
    12.2.2019 9:20
  4. Tonttikatujen pysäköintiä aiotaan muuttaa ympärivuotisesti – tavoitteena lumenaurauksen helpottaminen
    30.10.2018 11:59
  5. Tiedätkö, miksi lumi narskuu tai paljonko kuutio lunta voi enimmillään painaa? Tämän luettuasi tiedät lumesta enemmän
    20.3.2019 20:40

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut