Ratikoiden kirskunta herättää keskellä yötä ja aamun sarastaessa – HKL kokeilee uutta keinoa, mutta: "Ei niistä meluttomia tule"

Kannanoton mukaan raitiotien rakentamisessa olennaista on se, että Vantaan ratikka on mahdollista myöhemmin kytkeä Helsingin verkostoon ja Länsi-Vantaan kautta Espooseen. Aapo Siippainen

Aapo Siippainen

Vallilan konepajan lähistön asukkaita vuosia häirinnyt raidemelu saattaa vähentyä syksyn ja talven aikana.

HKL asentaa Traverssikujalle alkutalvesta automaattisen kiskojenrasvauslaitteen. Kyse on pilottikokeilusta, koska aiemmin automaattisia rasvauslaitteita on asennettu vain päätelenkeille. Laitteella on HKL:n suunnitteluinsinööri Tuomo Tukiaisen mukaan vaikutusta raidemelun vähenemiseen.

Seuraavien parin viikon aikana Traverssikujan ja Aleksis Kiven kadun kaarteessa peruskorjataan vanhoja raiteita yhteensä 80 metrin matkalta.

Kaupungin mukaan kaarteen alueelta on tullut runsaasti melupalautteita.

Kaarteessa asuva Markus sanoo, että hänen taloyhtiönsä on taistellut asiasta ainakin kahden vuoden ajan. Hän on häiriintynyt melusta itse ja tietää monen naapurinkin kärsineen erityisesti yöaikaan. Raitiovaunut kulkevat risteyksessä yöllä kello kahteen asti. Aamun ensimmäiset vuorot ajetaan noin kello 6.

– Naapurit ovat kertoneet, että he heräävät kirskuntaan keskellä yötä.

– Melua syntyy uusista ratikoista, joissa on matalampi lattia. Vanhojen ratikoiden kohdalla ongelmaa ei ole.

Markuksen mukaan kaupungin suhtautuminen meluvalituksiin oli aluksi kankeaa.

– Tuntui, että meitä vain palloteltiin.

Markus sanoo, että kaupungin asenne muuttui sen jälkeen, kun paikalla käytiin tekemässä virallisia melumittauksia.

HKL:n hankesuunnitelmaan kirjattiin viime keväänä, että Traverssikujan kaarteen melu johtuu osittain huonossa kunnossa olevista kiskoista. Nyt tehtävän korjauksen yhtenä tarkoituksena on parantaa alueen viihtyisyyttä.

Suunnitteluinsinööri Tuomo Tukiainen sanoo, ettei korjausta tehdä pelkästään raidemelun vuoksi.

– Kymmenen vuotta vanhat kiskot vaihdetaan, koska ne ovat elinkaarensa päässä. Vaihdolla on vaikutus meluun, mutta ei niistä äänettömiä tule.

Melu kantautuu kaarteesta voimakkaana usean korttelin päähän ainakin Alppilan suuntaan. Markus asuu Alppilassa, jossa on vanhempia taloja. Hän ei ole kuullut, että Konepajan uusien talojen asukkaat olisivat valittaneet melusta.

Traverssikujalla sijaitsevassa uudehkossa kivijalkatoimistossa työskentelevä Tiina Siikasaari ei ole huomannut raidemelua ollenkaan.

– Työskentelen tässä päivisin, eikä melu ole häirinnyt minua koskaan, vaikka liikennettä on paljon molempiin suuniin, Siikasaari kommentoi.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut