Suunnitelma siirtää raitiolinja 4:n reitti kulkemaan Munkkiniemestä Töölön läpi Eiraan herättää raivoa linjan käyttäjissä.
Kommentteja tuli kaupungin äskettäin päättyneeseen verkkokyselyyn kaikkiaan yli 640.
– Nelosen reitin siirtäminen pois Manskulta ja Aleksilta on suurin sabotaasi, mitä kaupunki voi munkkalaisille tehdä. Täysin kelvoton suunnitelma, eräs kommentoija parahtaa.
Alustava suunnitelma liittyy Vihdintien pikaratikkaan, jonka tieltä osa ratikkalinjoista pitää siirtää pois.
– Raitiovaunu 4 on Helsingin käytetyin ja suosituin linja ja tämä uusi pikaraitiovaunu ei korvaa sitä, toinen keskustelija korostaa, ja muistuttaa, että pikaratikka palvelee vain Munkkiniemen itäosaa.
Linja 4 kulkisi tulevaisuudessa Munkkiniemestä Eiraan Topeliuksenkadun ja Fredrikinkadun kautta. Fredalle on suunniteltu uusi raitiotieosuus Bulevardin ja Urho Kekkosen kadun välille.
Topeliuksenkadulle esitetään raitiotietä Töölöntorilta Tukholmankadulle.
– Kaikkien raitiolinjojen kulkeminen Mannerheimintiellä olisi huono idea. Ratikoiden määrä kasvaisi niin suureksi, ettei liikenteen sujuvuutta ja luotettavuutta voitaisi varmistaa. Tämä tulisi myös kalliiksi, koska samalla säilyisi Topeliuksenkadun bussiliikenne, liikenneinsinööri Anton Silvo kertoo.
–Ymmärrän hyvin, että suora yhteys on aina vaihdollista mieluisampi. Kuitenkin linjoja joudutaan väistämättä miettimään uusiksi, kun raitioverkko laajenee. Vaihdot neloselta pikaratikkaan tapahtuisivat samalla pysäkillä ilman kävelyä, ja odotusajat olisivat tiheiden vuorovälien ansiosta lyhyet, Silvo perustelee.
Pikaratikkasuunnitelma ei miellytä myöskään kaikkia Munkkivuoressa, jossa huolettaa kävelymatkojen piteneminen pysäkeille ja se, montako vaihtoa jatkossa tarvitaan.
– Miten huomioidaan muiden kuin Huopalahdentien lähellä asuvat munkkivuorelaiset? eräs asukas pohtii.
Lisäksi huutia saa parkkipaikkojen karsiminen. Pysäköintipaikkojen määrä vähenisi Fredrikinkadulla nykyisestä noin 60:lla. Myös Topeliuksenkadulta poistuisi paikkoja, mutta niitä korvaa Töölöön valmistunut parkkihalli.
Huopalahdentieltä lähtisi suunnitelmien mukaan noin 110 kadunvarsipysäköintipaikkaa. Kadun varteen jäisi noin 50 paikkaa.
– 4:n nykyinen reitti säilytettävä. Asun Huopalahdentiellä. Jos kaksi kolmasosaa pysäköintipaikoista poistetaan on tilanne kestämätön. Mistä kaupunki osoittaa korvaavat pysäköintipaikat? Muuallekaan Munkkiniemeen autoja ei saada mahtumaan, eräs vastaaja ihmettelee.
Liikennesuunnitelmat viimeistellään Kerrokantasi-kyselystä saadun palautteen perusteella. Ne ovat osa yleissuunnitelmaa, joka etenee päätöksentekoon ensi keväänä.
Raitioteiden ja katujen rakentaminen voisi alkaa 2020-luvun puolivälissä. HSL päättää lopulliset reitit myöhemmin.
Karttakuva linjastoluonnoksesta. Kuva: Helsingin kaupunkiympäristö