Onko tässä ratkaisu, kun talvirengaspakko poistuu Suomesta? – Moottori-lehden testissä uusi menestyjätyyppi

Keskieurooppalaiseen talveen suunnitellut renkaat ovat aivan eri asia kuin pohjoismaiseen talveen suunnitellut renkaat. Renkaan märkäpito ja jääpito ovat toisilleen vastakkaisia ominaisuuksia. Ville-Veikko Heinonen

toimitus

Moottori-lehden maanantaina julkaistussa numerossa 10/2019 julkaistava suuri talvirengastesti paljastaa isoja eroja eri rengastyyppien välillä talviolosuhteissa.

Testin taustalla on ensi kesäkuun alussa voimaan tuleva uusi tieliikennelaki, joka muuttaa myös talvirengassääntöjä merkittävästi.

– Jos sää tai keli sitä edellyttää, talvirenkaita on jatkossa käytettävä marraskuusta maaliskuuhun. Tämän voi tietysti tulkita niinkin, että jos keli ei sitä edellytä, niin kesärenkailla voi ajaa vuoden ympäri. Tällaiseen tulkintaan kukaan ei toivottavasti sorru. Totta kuitenkin on, että autoilijan oma rooli korostuu oikeiden renkaiden valinnassa, Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen kertoo tiedotteessa.

Moottorin talvirengastestissä on mukana viisi rengastyyppiä: nastarengas, pohjoismainen kitkarengas, Keski-Euroopan kitkarengas, välikelin rengas ja kesärengas.

Testi toteutettiin yhdessä suomalaisen Test Finland -yrityksen kanssa.

– Uuden lain kynnyksellä halusimme kiinnittää testissämme huomiota nimenomaan erityyppisten renkaiden ominaisuuksiin. Mikä tahansa näistä olisi kelin niin salliessa käytettävissä uuden lain mukaan läpi talven, Parviainen kommentoi.

Testissä vertaillaan, miten renkaat pitävät jäällä, lumella sekä märällä ja kuivalla asvaltilla. Talven lumessa ja liukkaalla jäällä pohjoismaiset talvirenkaat nastoilla tai ilman pärjäsivät odotetun hyvin verrattuna muihin rengastyyppeihin.

– Yllättäviä eroja paljastui nimenomaan syksyn ja kevään märällä tai kuivalla asvaltilla. Pohjoismaisten talvirenkaiden, niin kitka- kuin nastarenkaidenkin, suoritus oli kaikkein heikoin sulalla kelillä parin plusasteen lämpötilassa, Parviainen selvittää.

Myöskään kesärengas ei ole asvaltilla pitävin vaihtoehto, kun puhutaan nimenomaan talvikuukausista. Vaikka keli ei olisi liukas, kylmyys heikentää kesärenkaan ominaisuuksia selvästi. Parhaiten näissä olosuhteissa menestyi niin sanottu välikelin rengas

Testi herättääkin kysymyksen siitä, tarvitaanko syksyn ja kevään välikeleille kolmannet, paremmin pitävät renkaat.

– Jos turvallisuus ratkaisee, rengasasioissa kolmen setin taktiikka ei olisi ollenkaan huono vaihtoehto. Kesärenkaat kesällä, talvirenkaat talvella ja välikelin renkaat siinä välissä syksyllä ja keväällä. Kerralla kuluu vain yksi rengassetti, joten ainakaan pidemmällä tähtäimellä lisäkuluja ei tulisi muusta kuin kolmannesta vannesarjasta, Parviainen pohtii.

Testatut renkaat, koko 205/55 R16:

Kesärengas: Dunlop Sport Bluresponse

Välikelin rengas: Michelin Cross Climate+

Keski-Euroopan kitkarengas: Goodyear Ultra Grip 9

Pohjoismainen kitkarengas: Continental Conti Viking Contact 7

Nastarengas: Nokian Hakkapeliitta 9

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut