Helsingin Sipoon "ryöstöstä" jo 10 vuotta, mikä on muuttunut? – Asukas: "Ei mikään, mutta ehkä se on ihan hyväkin"

Karhusaaressa 17 vuotta asunut Ari Iskanius pitää Sipoon liittämisessä Helsinkiin merkittävimpinä muutoksina bussia ja jalkakäytäville saatuja valoja. –Ensin oli hirveä kiire, mutta sitten ei tapahtunutkaan mitään. Päivi Tuovinen

Sanna Jompero

Tänä vuonna tuli kuluneeksi kymmenen vuotta siitä, kun Lounais-Sipoo liitettiin Helsinkiin kovan äläkän saattelemana. Liitoksesta puhuttiin jopa "Sipoon-ryöstönä".

Liittäminen tapahtui nopealla aikataululla, koska Helsinki halusi lisämaata rakentamiseen.

Maalaismaisemaan piti tulla asuntoja 100 000 asukkaalle ja aluetta halkova Itämetro.

Mutta mikä kymmenessä vuodessa on lopulta muuttunut? Kysytäänpä itse asukkailta.

– Ei mikään. Busseja kulkee. Ei oikeastaan muuta, kertoo Östersundomin ainoan K-kaupan kanssa samassa talossa purjeneulomoa pitävä Timo Sjöblom

– Siihen nähden mitä kaikkea piti tapahtua, niin ehkä tämä on ihan hyväkin asia. Kauhealla kiireellä sitä tehtiin, mutta kaupungilla ei ole rahaa tehdä tänne mitään, sanoo Sjöblom.

Mitään Östersundomiin ei kaivata. Paitsi bensa-asemaa.

– Suurin positiivinen palaute on ollut pyörätiet, sanoo puolestaan kuusi vuotta Karhusaaressa asunut Kaija Tuominen, joka ei kaipaa muuta kuin lenkkipolulle lisää valoja.

Merkittäviin syy muuttoon Laajasalosta Karhusaareen olivat koirat Turre ja Rolle, jotka saivat hyvät lenkkimaastot.

– Olemme viihtyneet. Ei täältä halua pois. Maalaismaisema on säilynyt. Täällä jutellaan ja moikataan, toteaa Tuominen, joka on viime vuosina huomannut alueella muuttoliikettä.

Eläkeikää lähestyvät myyvät asuntojaan. Tilalle muuttaa lapsiperheitä, kuten kahden pienen lapsen äiti,Elina Rikkonen, joka asuu Tuomisen viereisellä kadulla.

– Kun muutimme tänne, halusimme muuttaa landelle. Ihmiset tietävät jo tänne muuttaessaan, että palveluita ei ole, sanoo Pitäjänmäestä vuosi sitten muuttanut Rikkonen.

Muita puutteita ei liiemmin ole, 400 asukkaan Karhusaaressa on Rikkosen mukaan hyvä yhteishenki.

Karhusaareen vuonna 2002 muuttaneen Ari Iskaniuksen mukaan merkittävin muutos on ollut bussi Karhusaareen.

– Muutama kilometri vaihtui noin 200 metriksi. Kymmenen vuotta on muuten odotettu, että jotain tapahtuu, mutta mitään ei tapahdu.

Yksihuono muutos oli keväällä voimaan tullut HSL:n lippu-uudistus, jossa Östersundomissa on ainoana paikkana Helsingissä ostettava ABC-lippu, mikäli mielii Helsingin keskustaan.

– Lipun hinta nousi lähes puolella. Sitä en ymmärrä. Ei se ainakaan lisää julkisten käyttöä. Johonkin raja täytyy tietenkin vetää, mutta hassua, että yksi nurkka Helsingissä jää ulkopuolelle.

Iskanius ihmettelee myös valtavaa kiirettä, jolla alue aikanaan liitettiin Helsinkiin.

– Surullisin tilanne on niillä, jotka ostivat tontin ja sitten tulikin rakennuskielto. Tonteille ei saa rakentaa eikä niitä myöskään saa myytyä.

Kukaan asukkaista ei mainitse sanallakaan Itämetroa, paitsi kysyttäessä.

– Käyttäisin, jos se tänne tulisi. Olemme vaimon kanssa puhuneet, että olemme varmasti rollaattori-iässä, jos se tänne tulee, Iskanius lisää.

Helsingin kaupunkiympäristön toimialajohtajan ja Sipoon kunnan entisen kehitysjohtajan Mikko Ahon mukaan suunnitelmat alueen rakentamiseen ovat edelleen olemassa, vaikka muutostahti on ollut hidas.

– Asioita on ollut tuskaisen vaikeaa sovitella yhteen.

Suunnitelmien toteuttamista ovat hidastaneet Helsingin, Vantaan ja Sipoon yhteisen yleiskaavan tyssääminen valitusten vuoksi hallinto-oikeuteen. Alue on ollut rakennuskiellossa kaavan laatimisen takia.

– Ymmärrän hyvin, että monilla on varmasti epävarma olotila siitä, miten alue tulee kehittymään ja miten se tulee vaikuttamaan. Rakennuskiellon tarkoitus on, että siellä ei tapahdu mitään ei-toivottua kehitystä.

Aho myöntää, että vielä yli kymmenen vuotta sitten Helsingillä oli hätä rakennusmaansa loppumisesta, mutta ei enää. Rakenteilla olevia alueita riittää.

– Emme ole enää niin selkä seinää vasten. Tilanne ei asuntopoliittisestikaan ole enää niin akuutti kuin mitä vuonna 2007. Meillä on täydennysrakentamista ja Malmin lentokenttäkin.

Helsinki alkoi vuonna 2007 suunnitella osan Sipoon liittämisestä Helsinkiin. Vuonna 2009 ilmassa oli vielä ajatus, että metro kulkisi vuonna 2015.

Liitosalueelle rakentaminen on ollut takkuista, mutta se tulee olemaan myös kallista. Alueelta puuttuu infra.

Onko aika ajanut jo Östersundomin ohi?

– Ei niin voi sanoa. Ajatukset ja tavoitteet ovat tosin muuttuneet, että mihin Helsinkiä kehitetään. Odotellaan, minkälaisia päätöksiä tulee. Pääsemme eteenpäin, kun aika kypsä, Aho jatkaa.

Rakentaminen tyssäsi valituksiin

Vuoden 2009 tammikuussaLounais-Sipoo liitettiin Helsinkiin.

Liitosalueeseen kuuluvat Östersundom, Talosaari, Puroniitty, Karhusaari ja Landbo.

Sipoo vastusti liitosta.

Vuoteen 2060 mennessä alueella on nykysuunnitelmien mukaan tulossa kerros- ja pientaloja 100 000 asukkaalle sekä metro.

Helsingin puolella pysäkit ovat Sakarinmäki, Östersundon ja Salmenkallio.

Helsinki, Vantaa ja Sipoo laativat vuosina 2009–2018 Östersundomin yhteisen yleiskaavan.

Kaavasta on valitettu Helsingin hallinto-oikeuteen.

Alueen suunnittelussa on haettu ratkaisuja yhteistyössä Ely-keskuksen ja Ympäristöministeriön kanssa.

Osa alueesta on luonnonsuojelullisesti merkittävää Natura-aluetta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Helsinkiläisiä hämmästyttävä katuorkesteri saa aikuisetkin kyykkyjumppalle keskellä kaupunkia – "Jengi menee mukaan siihen, mitä ympärillä tapahtuu"
  2. Painajaismainen moka oikeustieteellisen pääsykokeessa – Yle: Voi viedä opiskelupaikan jo hyväksytyiltä
  3. Näin paljon katusoittaja tienaa Helsingin keskustassa – Esa-Pekan bändin yllätys saa Mobilepayn laulamaan
  4. Rautatientorilta tuttu olutfestari järjestetään uudessa paikassa viikonloppuna – katso lista pienpanimoista
  5. Ville Haapasalo aikoo perustaa leipomon Helsinkiin – myy veretseisauttavia energiapommeja
  6. Google Play -kaupassa oli taas haittaohjelma, joka ostelee kännykänomistajan laskuun – Näin suojaudut pahantahtoisilta ohjelmilta
  7. Tämä on Helsingin yrittäjien yleisin ammatti – Yrityksiä perustettiin tänä vuonna varovaisemmin koronan vuoksi
  8. Auttava puhelin -kampanja alkaa taas: Vie vanha kännykkä kierrätykseen, DNA lahjoittaa rahaa köyhien perheiden älylaitteisiin
  9. Hypoteekkiyhdistys: Suomen talouskasvu koronakeväänä historialliseen sukellukseen, mutta ensi vuonna noustaan taas
  10. T24: Nyt kannattaa mennä Tallinnaan – Koronan takia alentunut kysyntä on laskenut hotelli- ja ravintolahintoja
  11. T24: Tallinnan Teletorn viettää viikonloppuna 40-vuotissyntymäpäiviään
  12. Barbi-tv-gladiaattori iloitsee, kun nuoret naiset treenaavat: ”Itse aion kisata jotain jossain aina”
  13. Keskusrikospoliisi: Suurpellon ampumisesta epäillyillä vahvoja kytköksiä järjestäytyneeseen rikollisuuteen
  14. Liito-oravat saavat väistyä raidejokerin tieltä – Ely-keskus myönsi poikkeusluvan
  15. Älä toimi näin, pyytää poliisi: Asukas löysi räjähteen ja kuljetti sen poliisiasemalle, asema jouduttiin eristämään tunneiksi

Näytä lisää

Luetuimmat

  1. Helsinkiin aukesi ilman myyjää toimivia ruokakauppoja – tämä summa oltava tilillä, jotta kylmäkaapin oven saa auki
  2. Senaatintorin terassin 6,90 euron hintaisesta ruoka-annoksesta tuli välittömästi hitti – "Herkullinen, murea ja lämmin!"
  3. Helsingin edustalla järjestetään kovanluokan kesäfestari – "Kumiveneellä tai sup-laudalla ei kannata tulla"
  4. Ville Haapasalo aikoo perustaa leipomon Helsinkiin – myy veretseisauttavia energiapommeja
  5. Näin paljon katusoittaja tienaa Helsingin keskustassa – Esa-Pekan bändin yllätys saa Mobilepayn laulamaan
  6. Poliisilta lisää tietoa eilisestä ampumisesta Pataässä-baarissa: Ase laukesi vahingossa, uhri yhä sairaalassa
  7. Kallioon avataan panimo ja ravintola, josta voi ostaa mukaan jopa 12-prosenttista olutta – "Unelmiemme täyttymys!"
  8. Itä-Helsinki nousi asuntosijoittajien suosioon – ekonomisti listaa tekijät, jotka nostavat vetovoimaa
  9. Vain yksi uusi koronavirustartunta löydetty Hus-alueella tällä viikolla
  10. Täystyrmäys Kaivopuiston huviajelun estäville betoniporsaille – tämän liikennemerkin merkitystä ei ymmärretä Helsingissä
  11. Ammattihuijarit iskivät taas Postin nimissä ja kymmenet ihmiset luulivat viestiä aidoksi – Rikoshyöty yli 200 000 euroa
  12. T24: Keksijä Janne Käpylehto on reissannut Tallinnaan, vaikka minkälaisella kulkupelillä – Tänä vuonna vuorossa oli aurinkosähkökäyttöinen vene
  13. Rautatientorilta tuttu olutfestari järjestetään uudessa paikassa viikonloppuna – katso lista pienpanimoista
  14. Liito-oravat saavat väistyä raidejokerin tieltä – Ely-keskus myönsi poikkeusluvan
  15. Helsingissä isketään sitkeän vieraslajin kimppuun – Myös citykanit saavat vuosittain kyytiä

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.