Menetitkö rahaa Tjäreborgin matkasotkussa? – Näistä kuluista asiakas ei saa korvausta

Tjäreborgin emoyhtiö Thomas Cook ilmoitti konkurssista, joka jätti myös Tjäreborgin asiakkaat pulaan maanantaina. Kuvassa 212 paikkainen Airbus 321. Jukka Parviainen

Mikko Välimaa

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) kertoi maanantaina järjestelevänsä paluukuljetuksia kaikille Tjäreborgilta matkansa ostaneille matkustajille.

Tjäreborg kertoi lentojensa peruuntumisesta osana emoyhtiönsä, matkatoimistojätti Thomas Cookin konkurssia.

Arvion mukaan noin 3800 Tjäreborgin asiakasta oli ulkomailla konkurssi-ilmoituksen tullessa.

Tjäreborgin mukaan Tjäreborg ei ole ajautunut konkurssiin.

KKV kertoi maanantaiaamuna selvittävänsä asiakkaiden tilannetta.

Tjäreborgilla on mahdollisen maksukyvyttömyyden varalle vakuus, josta maksetaan kaikki etukäteen maksetut matkat, varausmaksut ja keskeytyneistä matkoista saamatta jääneet palvelut.

– KKV selvittää yhteistyössä Tjäreborgin kanssa keinoja, joilla ulkomailla olevat matkustajat saadaan kuljetettua takaisin Suomeen. Virasto on yhteydessä matkustajiin. Matkustajien ei kannata alkaa itse järjestellä paluukuljetuksia, koska näitä ei välttämättä korvata. Majoituksia ei myöskään pidä maksaa uudestaan, vaikka hotelli niin vaatisi, KKV kertoo.

Riitatilanteissa voi olla yhteydessä KKV:n asiakaspalvelunumeroon, +358 29 505 3193.

KKV:n mukaan Tjäreborgilta ostetut reittilennot toteutuvat normaalisti.

Jos reittilennon ostaneiden matkustajien majoitus ja muut matkajärjestelyt on maksettu, heidän kannattaa jatkaa matkaansa suunnitellusti.

Näistä korvauksia voi hakea:

Monilla yrityksillä on Kilpailu- ja kuluttajavirastossa (KKV) konkurssin varalle vakuus, josta asiakkaat voivat hakea korvausta toteutumatta jääneistä matkapaketeista.

Korvausta voi hakea näitä kuluista:

- Matkustajien maksamat ennakkomaksut ja keskeytyneestä matkasta käyttämättä jääneen matkan osuus.

- Matkapalveluyhdistelmien ostoon oikeutetut vastikkeelliset lahjakortit.

- Matkustajien paluukuljetus ja majoitus matkakohteessa paluukuljetukseen saakka, jos matkaan sisältyi majoitus.

Vakuudesta ei korvata esimerkiksi:

- Menetetystä työajasta aiheutuneita taloudellisia menetyksiä.

- Matkavakuutusta.

- Viisumia.

- Rokotuksista aiheutuneita kuluja.

- Korvausta mielipahasta, joka aiheutui pilalle menneestä lomasta.

- Matkakohteessa ostettuja retkipaketteja.

- Vakuudesta ei myöskään korvata matkoja, jotka on ostettu liikematkustamista koskevan yleisen sopimuksen perusteella, eikä vastikkeettomia eli mainostarkoituksessa annettuja lahjakortteja.

Korvaushakemus tulee toimittaa Kilpailu- ja kuluttajavirastoon.

Korvauksenhakulomakkeen voi tilata KKV:stä puhelimitse 029 505 3193 tai sähköpostilla konkurssit@kkv.fi.

Lähde: KKV

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut