Syntyykö Vantaan ja Helsingin rajalle uusi ruuhkasumppu? – Eritasoliittymän rakentaminen puhuttaa

Eritasoliittymän tarkoitus on helpottaa liikenteen kulkua Kaivokselan, Myyrmäen ja Kuninkaantammen alueilta Hämeenlinnanväylälle Helsingin suuntaan. Etelä-Suomen Media

Marjo Rämö

Hämeenlinnanväylälle suunnitellaan uutta Kuninkaantammen eritasoliittymää Helsingin ja Vantaan rajan tuntumaan.

Eritasoliittymän tarkoitus on helpottaa liikenteen kulkua Kaivokselan, Myyrmäen ja Kuninkaantammen alueilta Hämeenlinnanväylälle Helsingin suuntaan. Uuden liittymän kautta voisi poistua valtaväylältä Helsingistä tultaessa.

Kaivokselan liittymästä pääsisi jatkossakin niin pohjoiseen kuin etelään.

Liittymää varten Hämeenlinnanväylän yli rakennettaisiin silta. Vanhan Kaarelantien, Kuninkaantammen eritasoliittymän ja Kuninkaantammen asuinalueen välille suunnitellaan uusi katu.

Hämeenlinnanväylälle suunnitellaan lisäkaistat ja meluesteet molemmille puolille Kannelmäen ja Kaivokselan välille.

Kaivokselan nykyisessä eritasoliittymässä parannettaisiin yhteyksiä Helsingin suunnasta Silvolan suuntaan.

Hämeenlinnanväylän bussipysäkkejä sekä jalankulun ja pyöräilyn järjestelyä parannetaan.

Suunnittelun aikana tutkitaan myös Vanhan Kaarelantien linjauksen parantamista Mätäjoen kohdalla ja Sorolantien liittymässä.

Uudella liittymällä halutaan parantaa liikenteen kulkua yhdellä pääkaupunkiseudun tärkeistä sisääntuloväylistä sekä helpottaa liikennettä Kaivokselan liittymässä.

Tällä hetkellä liikenteellinen välityskyky on ajoittain huono ja matka-aikojen ennustettavuus on usein ruuhkautumisen takia vaikeaa.

Alueen liikennemäärien odotetaan lisääntyvän kun Helsingin puolelle rakentuva Kuninkaantammen 5 500 asukkaan asuinalue on kokonaisuudessaan valmis. Myös Myyrmäen asukasmäärän odotetaan kasvavan lisärakentamisen vuoksi.

Eritasoliittymä ja siitä Vanhalle Kaarelantielle rakennettava uusi katu sijoittuisivat Kehä II:lle aikanaan varattuun maastokäytävään.

Projektipäällikkö Jukka Tarkkalan mukaan uuden liittymän ja katujen alle jäisi pääasiassa metsämaata.

Joitakin lunastuksia uuden rakentaminen vaatisi ja muutaman talousrakennuksen purkamista. Asuintaloja rakentaminen ei uhkaa.

Vanhan Kaarelantien läheisyydessä olevasta Kaarelan VPK:n rakennuksesta Tarkkala toteaa:

– Lähtökohta on, että se voidaan säilyttää.

Muun muassa VPK:n talon jääminen uusien liikennejärjestelyiden alle mainitaan yhtenä perusteluna adressissa, joka vastustaa eritasoliittymän rakentamista.

Adressin mukaan liikennettä voitaisiin sujuvoittaa Kaivokselan liittymän parannustoimilla.

Adressin allekirjoittaneet pelkäävät, ettei liittymän ja teiden rakentaminen kannusta ihmisiä joukkoliikenteeseen. Samalla tuhotaan virkistyskäytössä olevaa metsämaata ja eläinten elinpiiriä.

Adressin allekirjoittaneiden perusteluissa pelätään myös sitä, että kaksi lähekkäin olevaa liittymää sumputtaisivat valtaväylän liikennettä entisestään tehden väylästä jopa vaarallisen.

Tarkkalanäkee uuden liittymän ja lisäkaistojen nimenomaan sujuvoittavan liikennettä kun liikenne jakautuisi kahteen eritasoliittymään. Välimatkaa liittymillä on noin puoli kilometriä.

Projektissa ollaan vasta suunnitteluvaiheessa.

Tie- ja katusuunnitelmaluonnoksista voi esittää mielipiteet tämän hetken arvion mukaan ensi vuonna.

Lopulliset tie- ja katusuunnitelmat asetetaan nähtäville ja niistä asianosaiset voivat tehdä halutessaan muistutuksen.

Toteutusajankohta varmistuu kun ely-keskus, Helsinki ja Vantaa ovat päättäneet rahoituksesta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.