Pikavippimainontaa halutaan säännellä – Suuri vaikutus velkaongelmien syntymiseen

Monet ongelmiinsa apua hakeneet kertovat rahoittaneen pelaamista pikavipeillä. Arkistokuva. Armi Salonen

Anniina Virtanen

Valtaosa peliongelmiinsa apua hakeneista on rahoittanut pelaamistaan pikavipeillä, selviää Kilpailu- ja kuluttajaviraston tekemästä selvityksestä.

Velkasummat ovat viime vuosina kasvaneet ja laina-ajat pidentyneet pikavippien ottajilla. Samanaikaisesti näyttäisi yleistyneen myös se, että uusia pikavippejä otetaan vanhojen velkojen hoitamiseen.

Pikaluottojen runsas tarjonta, voimakas markkinointi ja helppo saatavuus mahdollistavat tämän. Kalliita ”järjestelyluottoja” on jopa markkinoitu ratkaisuksi velkakierteeseen. Velkoja ketjutettaessa ongelmat pitkittyvät ja syventyvät entisestään, tiedotteessa kerrotaan.

Pikavipeistä aiheutuvat maksuhäiriömerkinnät kertovat vain osan ongelmien todellisesta laajuudesta. Ei ole tiedossa, kuinka moni välttelee maksuhäiriömerkintää pikavippien avulla.

Ei ole myöskään tilastoa siitä, kuinka moni on ottanut pikavippejä ja kuinka moni heistä on ajautunut velkaongelmiin.

Pikavippien helppo saatavuus pahentaa peliongelmia, kertoo peliongelmaisia auttavat asiantuntijat. Peliriippuvuuden luonteeseen kuuluu, että pelaaja toivoo saavansa korvaukset tappioistaan seuraavalla pelikierroksella.

Pikavippien helppo ja nopea saatavuus on osunut tähän peliongelmaisten haavoittuvuuden ytimeen ja syventänyt merkittävästi monen taloudellista ahdinkoa.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto aikoo pureutua pikaluottojen markkinointiin ja sen sääntelyn vaihtoehtoihin myöhemmin syksyllä julkaistavassa selvityksessä. Suoramarkkinoinnilla on ollut suuri vaikutus velkaongelmien syntymiselle.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.