Keskustatunneli etenee jatkosuunnitteluun – tarjoaisi sujuvat yhteydet kaikkiin kolmeen satamaan kantakaupungissa

Keskustatunnelin ja sen sivuhaarojen kustannuksia on arvioitu kartalla. Kaupunkiympäristön toimiala

Kaisa Paastela

Helsingin kaupunki on saanut valmiiksi keskustatunnelin sekä kävelykeskustan jatkosuunnittelun vaihtoehdot, jotka etenevät päätöksentekoon.

Keskustatunnelia, jota virkamiehet kutsuvat maanalaiseksi kokoojakaduksi, suunnitellaan Länsiväylältä Hermannin rantatielle. Tunneli tehtäisiin pääosin 2+2-kaistaiseksi, jotta se on turvallinen, toimii pitkälle tulevaisuuteen sekä palvelee myös satamien liikennettä.

Keskustatunnelin ja sen haarojen suunnittelussa selvitetään yhteydet Länsisatamaan, Eteläsatamaan sekä Katajanokan terminaaliin sekä niiden lähialueiden katuverkkoon. Tunneliin ajaminen tulee olemaan maksullista.

Lisäksi selvitetään muun muassa katuyhteydet eteläisen kantakaupungin länsi- ja itäreunoille, yhteys Siltavuorenrantaan ja Sörnäisten rantatielle, sekä uudet mahdolliset pysäköintilaitokset.

Keskustan autoliikenteen siirtyminen tunneliin mahdollistaa Helsingille laajan kävelykeskustan.

– Kävelykeskustan konkreettisempi yleissuunnittelu on vasta alkamassa. Tähän asti on tehty yleisen tason tarkasteluja, mutta vielä ei ole pohdittu, mitä kaduilla konkreettisesti missäkin kohtaa tapahtuu, sanoo projektinjohtaja Katariina Baarman Helsingin kaupunginkansliasta.

Tähän mennessä Kaivokatua on tutkittu joukkoliikennekatuna ja Esplanadeille on tarkasteltu kahta erilaista ratkaisua. Toisessa vaihtoehdossa Pohjoisesplanadi olisi kokonaan kävelyaluetta ja toisessa vaihtoehdossa sekä Pohjois- että Eteläesplanadi olisivat yksikaistaisia katuja, jolloin jalkakäytäviä voidaan leventää yhden ajokaistan leveydeltä.

Kaupunkiympäristölautakunta käsittelee suunnitelmia ensimmäistä kertaa kokouksessaan tiistaina.

Aiheeseen liittyvää

  1. Autot maan alle ja kävelijät maan päälle – keskustatunnelin ja uuden kävelykeskustan visiot esillä Oodissa
    17.1.2019 19:05
  2. Keskustatunnelin ja kävelykeskustan suunnittelu etenee – kahdeksan suunnittelutoimistoa jätti ehdotuksensa
    5.9.2018 11:40
  3. Liikennekaaos saa jo yritykset harkitsemaan muuttoa – "Helsingissä on jatkuvasti työmaita, joilla ei tapahdu mitään päiviin"
    10.10.2018 6:20
  4. Vihreiden Kivekäs: Keskustatunnelista on tulossa uusi Guggenheim
    3.1.2017 11:26
  5. Helsingin ensimmäinen kävelykatu otetaan uudestaan käyttöön
    8.1.2018 6:50
  6. Kävelykeskustalle otettiin aikalisä – Lautakuntapomo: "En pidä suunnitelmaa hyvänä missään tapauksessa"
    10.5.2017 10:01

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut