"Tsaarin tytär" vie nyt ennätysmäärin väkeä Helsingistä Pietariin – 3 päivän risteily tarjoaa jättimäiset ravintola-annokset ja huikean iltashown
4
Helsingistä laivaan nousi paljon aasialaisia matkustajia. Tiina Vahtera
Katso isompi kuvaAnastasian värikkään kuosin on luonut italialainen Riccardo Guasco. Tiina Vahtera
Katso isompi kuvaKapteeni Fabio Foglia päällystöineen nauttii laivan ohjelmasta yleisön joukossa. Tiina Vahtera
Katso isompi kuvaKesäsesongin aikana Eremitaasiin pitää jonottaa neljäkin tuntia. Nyt ei jonoja ole, mutta joitakin kulkijoita silti uuvuttaa. Tiina Vahtera
Vastikään uudistettu Princess Anastasia (s. 1986) erottuu Jätkäsaaren hajanaisesta kaupunkikuvasta. Aluksen kirjava kuosi on italialaista designia ja italialainenhan koko yhtiö Moby SPL nykyään on.
Kevättalvella värikäs komeus muuttaa parhaat päivänsä ohittaneesta vanhasta Länsiterminaalista Helsingin paraatipaikalle Makasiiniterminaaliin. Vanha puretaan, tilalle tulee uusi terminaali sekä ainakin tornihotelli ja toimistotalo.
Moby SPL Suomen terminaalipäällikkö Sirje Kaivola arvioi, että evakko kestää kolme vuotta. Laiva aloittaa matkat Kauppatorin kupeesta 22. maaliskuuta 2020.
Siihen saakka kuljetaan vielä Länsisataman sumpusta.
Anastasia on iso, Viking Linen entinen Olympia.
Viikko sitten aurinkoisena syyspäivänä se imaisi sisäänsä 1 200 matkustajaa, valtaosin venäläisiä. Kannella vilkutti taa jäävälle Helsingille myös paljon aasialaisia.
Määränpäänä Anastasialla on väkiluvultaan Suomen kokoinen Pietari, 40 saaren ja 500 sillan mahtava metropoli.
Helsingistä laivaan nousi paljon aasialaisia matkustajia.
Anastasian värikkään kuosin on luonut italialainen Riccardo Guasco. Kuva: Tiina Vahtera Tiina Vahtera
Kaupungin siisteys, moderni syke ja historiallinen loistokkuus yllättävät joka kerta. Laivalla Pietariin pääsee ilman viisumia kolmeksi päiväksi, kunhan on varannut majapaikan etukäteen. Päivä Pietarissa -risteilyt tehdään loppuviikolla, alkuviikosta laiva seilaa myös Tallinnaan ja Tukholmaan.
– Minulta kysytään usein, onko varustamobisnes kannattavaa. No ei ole, mutta se on kivaa, Moby SPL Suomen toimitusjohtaja Roland Forssel sanoo.
Suomen ja Venäjän välinen matkustajaliikenne on ollut takkuinen taival. Nyt näyttää siltä, että vuonna 2016 aloittanut Moby on saanut keulan pysymään pinnalla.
– Venäjä on ykkönen, siellä on massaa. Viime vuosina suomalaisetkin ovat löytäneet meidät. Matkustajamäärissä on kaikkiaan 15 prosentin nousu, Forssel kertoo.
Miten käy, kun venäläisten on täytynyt syyskuun alusta todistaa varallisuutensa ja matkareittinsä viisumianomuksessaan Suomeen? Nähtäväksi jää, Forssel arvioi, mutta uskoo turismin kestävän.
Kapteeni Fabio Foglia päällystöineen nauttii laivan ohjelmasta yleisön joukossa. Kuva: Tiina Vahtera Tiina Vahtera
Murhatun tsaariperheen tyttäreltä nimensä saanut Anastasia on hiukan nuhjuinen, mutta se jos mikä luo merimatkan tunnelmaa.
Koko päällystö on italialainen kipparia myöten, muu henkilökunta Ukrainasta ja Venäjältä. Englantia puhutaan.
Keittiö on välimerellinen, mutta annokset venäläiseen tapaan jättiläismäisiä.
Forssel vakuuttaa, ettei hävikkiä juuri tule. Laivan ruokajätteet tankataan Tallinnaan, pesu- ja käymälävedet Helsinkiin ja Tukholmaan.
Iänikuisen harmin, tuntien passijonotuksen Pietarissa, voi välttää 20 euron lisämaksulla. Kyllä kannattaa – ohituskaistaa pitkin pääsee sutjakkaasti nauttimaan Pietarin ainutlaatuisuudesta.
Kesäsesongin aikana Eremitaasiin pitää jonottaa neljäkin tuntia. Nyt ei jonoja ole, mutta joitakin kulkijoita silti uuvuttaa. Kuva: Tiina Vahtera Tiina Vahtera