Koeajo: BMW:n lupaus 5,5 litrasta satasella ei juuri liioittele – uusi 320dA on pihi ja laadukas voimanpesä

3-sarja on BMW:n kautta aikain suosituin henkilöauto ja urheilullisuudestaan tunnettu yksi luokkansa ikoneista. Malli on ehtinyt jo seitsemänteen sukupolveen.

Maltillisesti kasvaneen ja monilta osin hiotun auton uudistuneet muodot ovat jo ehtineet herättää jonkin verran keskustelua. Pulleita ja teräviä muotoja yhdistelevä auto näyttää syystä tai toisesta luonnossa paremmalta kuin joissakin kuvissa.

Mutta BMW-fanit ovat puritaaneja. Merkki herättää muutenkin vahvoja tunteita, sitä rakastetaan ja vihataan – ihan sattumalta BMW:tä tuskin ostaa kukaan.

Sisätilat ovat uudistuneet maltillisesti. Laatuvaikutelma on edelleen parantunut. Starttinappi on siirtynyt pienen uudet muodot saaneen vaihteenvalitsimen viereen.

Tilaa on mukavasti, vaikka sisätilojen mitoitus on jokseenkin ennallaan. Suuri kardaanitunneli vähentää haluja matkustaa takapenkin keskipaikalla. Tyköistuvat urheiluistuimet ovat varuste, jonka moni ruksaa extralistalta ensimmäisenä.

BMW:n uusi digitaalinen mittaristo ei sitä vastoin edusta lajin parhaimmistoa. Näkymä vaihtelee valitun ajotilan mukaan, muttei kovin paljon. Ohut grafiikka tekee näytöstä vaikeasti luettavan. Kojelaudan keskellä oleva käden liikkeitäkin totteleva kosketusnäyttö sen sijaan on erinomainen ja logiikaltaan helppokäyttöinen.

Maahantuojan esittelyautossa oli haluttu, näyttävä ja urheilullinen M Sport-paketti. Se tuo mukanaan tiettyä epämukavuutta ja rengasmelua, mutta myös täsmällistä ja tiukkaa käsiteltävyyttä. Urheiluohjaus on melko raskas ja ajoittain hieman tahmeakin, mutta auto ohjautuu tarkasti haluttuun suuntaan.

Lisävarusteinen kaistavahti kampeaa ohjausta todella voimallisesti, eikä keskiviivaa tule moottoroitiellä pian mieleen ylittää ilman vilkkua.

Kaksilitraisesta 190 hv:n dieselmoottorista on tullut eräänlainen BMW:n perusmoottori, eikä siitä ole pahaa sanottavaa. Dieselin raksutus kuuluu tyhjäkäynnillä, mutta ei juuri sen jälkeen. Käytännön suorituskyky on erinomainen, kuten myös taloudellisuus. Koeajon keskikulutus jäi nelivedon tuomasta lisäpainosta huolimatta alle kuuteen litraan ja lähelle tehtaan lupaamaa arvoa.

8-portainen automaattikin toimii hienosti, eikä Suomeen edes tuoda manuaaliversioita.

Pienistä säröistä huolimatta 3-sarja kuuluu niihin autoihin, joissa perille päästyään odottaa jo seuraavaa reissua ja jotka synnyttävät omistamisen halun.

Uusi 3-sarja täydentyy syksyn kuluessa Touring-farmarilla. Ladattava hyvin pienipäästöinen bensahybridi on tulossa diesel- ja bensamoottoreiden rinnalle.

Hyvää: voimalinja, taloudellisuus

Huonoa: digimittaristo

Hinta: 52 343 euroa

Moottori: 1995 cm3, 4 sylinteriä, turboahdettu dieselmoottori, 8-portainen automaattivaihteisto, neliveto

Teho: 190 hv/140 kW/4000 r/min

Vääntö: 400 Nm /1750–2500 r/min

Huippunopeus: 233 km/h

Renkaat: 225/45 R18 edessä, 255/40 R18 takana

WLTP kulutus yhd 5,5 l/100 km

CO2-päästöt: 143 g/km

Lisää aiheesta

Lue lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut