Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Yhdeksät uudet kuntoportaat Helsinkiin – näihin paikkoihin ne rakennetaan

Helsingin kuntoporrasselvitys on valmistunut ja uusia kuntoportaita ehdotetaan yhdeksään paikkaan.

Ensimmäisessä vaiheessa vuosina 2020–2025 rakennetaan Myllypuron Alakivenpuiston, Alppikylänhuipun, Lauttasaaren liikuntapuiston ja kantakaupungin eli Mäntymäen kuntoportaat.

Lisäksi Herttoniemessä ja Malminkartanossa tehdään kuntoportaiden peruskorjaus.

Toisessa vaiheessa vuosina 2026–2030 toteutetaan Yliskylän Ilomäenpuiston, Pihlajiston, Suutarilan, Talinhuipun ja Vuosaaren Vanttikallion kuntoportaat.

Suunnitellut portaat ovat keskimäärin 60–80 metriä pitkiä, eivätkä yllä Malminkartanon "Jättärin" 150 metriä tai Paloheinän 120 metriä, mittoihin.

Pisimmät uudet portaat tulevat Yliskylään, jossa Ilomäenpuiston pohjoisrinteeseen rakennetaan vajaat 120 metriä pitkät portaat, joiden näköalatasanteelta tulee avautumaan merimaisema.

Pihlajistossa puolestaan noin satametriset portaat tulevat johtamaan Pyynikintieltä alas Savelanpuistoon. Kokonaisnousu on noin 25 metriä.

Lauttasaaren liikuntapuistossa portaat sijoitetaan entiseen mäkihyppyrinteeseen, joka on jyrkkä mutta hyvin lyhyt. Portaat voidaan rakentaa loivasti rinnettä kiertäen.

Kaupungin linjauksen mukaan kaikki uudet kuntoportaat rakennetaan puusta, eikä niihin tule talvikunnossapitoa. Porrastreenin suosio on jatkuvasti kasvanut, joten uusia kuntoilupaikkoja pyritään tarjoamaan mahdollisimman kattavasti eri puolilla kaupunkia. Kustannuksia syntyy noin 140 000 – 250 000 euroa per uusi kohde.

Eniten rahaa käytetään Malminkartanonhuipun portaiden kunnostukseen, 310 000 euroa. Portaissa on yli 400 askelmaa.

Kaikkiaan tarkastelussa oli mukana 11 potentiaalista rinnettä portaiden rakentamiseen, mutta Käpylän Taivaskallio sekä Vuosaaren täyttömäki eli Vuosaarenhuippu katsottiin soveltumattomiksi paikoiksi, osin saavutettavuutensa sekä historiallisten tai luontoarvojensa takia.

Lue myös:Miksi kuntoportaiden rakentaminen maksaa 310 000 euroa? – Näin kaupunki vastaa