Käsirysyä tolpilla, uhkailua ja päällekäyvää taistelua asiakkaista – Taksipomo: "Tällainen ei saa pesiytyä Suomeen"

Taksipalvelun keräämä data kertoo suosituimmaksi määränpääksi lentoaseman. Kymmenen kärkeen ylsi myös yksi ravintola. Armi Suojanen

Mikko Välimaa

Taksiliiton puheenjohtaja Kai Andersson toivoo, että maan hallitus saa mahdollisimman pian korjattua taksilain uudistuksen paljastamat ongelmat.

Kesän aikana on useaan otteeseen uutisoitu taksinkuljettajien kärhämistä ja käsirysyistä, kun kireä kilpailu on pingottanut hermoja.

Verotulojen romahtaminen on herättänyt arvioita harmaan talouden lisääntymisestä, ja myös Kela-kyytien ongelmat ovat olleet otsikoissa.

Antti Rinteen (sd.) hallitus lupasi hallitusohjelmassaan selvittää sotkun syyt. Käytännössä lakimuutosten voimaantulo venynee kuitenkin vuoteen 2021, arvioi liikenneministeri Sanna Marin (sd.) maanantaina Helsingin Sanomissa.

Andersson on tyytyväinen hallituksen aikeisiin, eikä suoraan arvostele aikataulun venymistä puolentoista vuoden päähän.

– On realismia, että lainvalmistelu vie aikaa, jos se halutaan tehdä hyvin. Toisaalta on oltava ripeä, sillä nykytilanne on hankala, kun ongelmat leimaavat koko alaa. Hyvätkin kuljettajat kärsivät, vaikka ongelmia aiheuttaa pieni vähemmistö.

Anderssonin mukaan edellisen liikenneministerin Anne Bernerin (kesk.) johdolla valmisteltu taksien vapautus toi ongelmia, kun alan näkemyksiä ei juuri kuunneltu.

Anderssonilla on nyt kolme toivetta poliitikoille.

– Ensinnäkin kaikkiin takseihin pitäisi saada kassakone tai taksamittari, joka olisi varmistamassa, että taloudelliset velvoitteet, kuten verot, tulevat hoidetuksi.

– Toisekseen taksin pitäisi olla helposti tunnistettavissa. Näin asiakas voisi olla varma, että esimerkiksi vakuutukset ovat kunnossa.

– Kolmantena ovat hinnat, jotka pitäisi olla takseissa selvästi esillä, olipa hintojen mittaustapa mikä tahansa.

Anderssonin mukaan kuljettajien osaamistasoa on lailla vaikeampi parantaa, ja sen varmistaminen on ennen muuta taksiyhtiöiden vastuulla.

– Uusien kuljettajien myötä alalle on tullut eräänlaista osaamattomuutta, Andersson muotoilee viitaten muun muassa kuljettajien heikkoon paikallistuntemukseen.

Taksien turvallisuuden pitäisi olla itsestäänselvyys.

– Tässä yhteydessä voitaisiin pohtia, pitäisikö olla jotkin kriteerit siihen, minkälaiset rikkeet estäisivät taksin ajamisen. Luottamus takseihin pitää palauttaa, Andersson pohtii.

Tällä hetkellä järjestäytyneet taksiyhtiöt jakavat kuljettajille sanktioita, jotka voivat olla esimerkiksi määräaikaisia porttikieltoja taksitolpille.

Andersson harmittelee sitä, että Suomessakin kuljettajien kilpailu asiakkaista on mennyt joissakin tapauksissa överiksi. Hän haluaa varmistaa, ettei tästä synny uutta käytäntöä.

– Meille ei saa pesiytyä tapaa, jossa asiakkaita vedetään omaan autoon hihasta kuten Tukholmassa. Kilpailua tietysti tarvitaan, mutta säännöt on oltava.

Tänä kesänä kuljettajien hermot ovat olleet tiukalla, ja uhkailuja, kahnauksia ja suoria yhteenottojakin on koettu niin Helsingissä kuin muualla Suomessa, kuten Turussa.

Etenkin Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja Helsingin keskustassa kova kisa on kiristänyt kuskien pinnaa pitkin kesää.

Lentokentän takseja valvova taksitarkastaja Satu Sydänmaa Taxi Pointista kertoi HS:lle, että käsirysyjä, tönimistä ja haukkumista on selvästi aiempaa enemmän. Tästä kertoo myös taksinkuljettajien väärinkäytöksistä tehtyjen valitusten raju kasvu.

HS:n mukaan ajalla 1.7.2017–30.6.2018 Helsinki-Vantaalla tehtiin takseista selvityspyyntöjä yhteensä 263 ja erilaisia sanktioita annettiin 220 kappaletta.

Ajalla 1.7.2018–30.6.2019 selvityspyyntöjä lähetettiin yhteensä 630 ja sanktioita annettiin peräti 612.

Kai Anderssonin mukaan koko maan tilanteesta ei ole tarkkoja tietoja, sillä ainoastaan suuret taksiyhtiöt, kuten Taksi Helsinki ja Lähitaksi, ovat taksitarkastajien valvonnan alla. Heidän sanktionsa koskevat omia kuljettajia. Yksittäisistä taksikeskuksiin sitoutumattomista kuljettajista tilastoja ei ole.

Helsinki-Vantaalla sanktioille ovat useimmiten syynä kuljettajan huono käytös tai ihmisten ottaminen kyytiin kielletyiltä alueilta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Helsinkiläisellä asuinalueella on myynnissä peräti 20 hulppeaa luksusasuntoa – Tämä kohde poikkeaa täysin muista
  2. Säilyykö ostari vai ei? – Kontulan kehitykselle haetaan uutta vauhtia arkkitehtuurikilpailusta
  3. Helsinkiläinen Sampsa hankki jäsenyyden yhteisveneeseen: "Koronataloustilanteessa tämä on hyvä vaihtoehto"
  4. Muumien syntymästä 75 vuotta: Kansallismuseo juhlistaa näyttelyllä – katso tärpit helsinkiläisten museoiden tarjonnasta kesällä
  5. Liikkuva lomakoti kiinnostaa – uusi asiakaskunta innostui matkailuautoista
  6. Lukijalta: Finnairin kriisissä pitäisi harkita myös säästöjä
  7. Lukijalta: Korona-aika on hankala ilman älylaitteita
  8. Mehumyynti ei tänä vuonna kannattanut, joten töölöläistytöt siirtyivät pullobisnekseen – Lyylillä, 5, on selkeä tavoite
  9. Elinkeinojohtaja Marja-Leena Rinkineva: Koronan vaikutukset osuvat kaikkein pahiten Helsinkiin
  10. Kolumni: Sinnikkäästi parempaan tulevaisuuteen
  11. Päätoimittaja Karri Kannala: Tallinna-tunneli on tervetullut, mutta hankkeella on liian utopistiset tavoitteet
  12. Mari Holopainen torjuu kritiikin Helsingin toimista Tallinna-tunnelin kanssa: "Se kannattaa rakentaa sinne, missä on ihmisiä"
  13. Mistä Tallinna-tunneli kulkee? – Linjauksesta syntyi tiukka vääntö
  14. Päätoimittaja Kannala: Tallinna-tunneli kerää kannatusta, mutta hankkeen esittelytapa ampuu itseään jalkaan
  15. Ilkivalta, varkaudet ja luvaton yöpyminen piinaavat helsinkiläistä senioritaloa – 85-vuotias asukas: "Talon varasto on kuin ilmainen kirpputori"

Näytä lisää

Luetuimmat

  1. Teetkö sinäkin tämän virheen kauppareissulla? – käsidesiäkin voi käyttää väärin
  2. Helsingistä risteillään kesällä joka toinen päivä Riikaan – alus otetaan Tukholman-reitiltä
  3. Ilkivalta, varkaudet ja luvaton yöpyminen piinaavat helsinkiläistä senioritaloa – 85-vuotias asukas: "Talon varasto on kuin ilmainen kirpputori"
  4. Nyt on kuumottavaa liikkua! – Korkeasaaressa on 150 valkoposkihanhen pesää, eläintarha joutui rajaamaan niille omia alueita
  5. Helsinkiläisellä asuinalueella on myynnissä peräti 20 hulppeaa luksusasuntoa – Tämä kohde poikkeaa täysin muista
  6. Mies tunkeutui aamuyöllä Triplaan – ehti mellastaa kauppakeskuksessa 3 minuutissa järjettömät vahingot
  7. Liikkuva lomakoti kiinnostaa – uusi asiakaskunta innostui matkailuautoista
  8. Helsingin vanhin etninen ravintola päihitti epäilijät – avajaisten jälkeen 1980 tokaistiin: "Poika, sulla on puoli vuotta aikaa"
  9. Mehumyynti ei tänä vuonna kannattanut, joten töölöläistytöt siirtyivät pullobisnekseen – Lyylillä, 5, on selkeä tavoite
  10. Helsinkiläinen Sampsa hankki jäsenyyden yhteisveneeseen: "Koronataloustilanteessa tämä on hyvä vaihtoehto"
  11. Mari Holopainen torjuu kritiikin Helsingin toimista Tallinna-tunnelin kanssa: "Se kannattaa rakentaa sinne, missä on ihmisiä"
  12. Mistä Tallinna-tunneli kulkee? – Linjauksesta syntyi tiukka vääntö
  13. T24: Viro avasi rajat ja laivayhtiöt lisäsivät laivavuoroja Helsinki-Tallinna-reitille – Matkustajamäärät ovat kuitenkin vielä vähäisiä
  14. Missä on Anna? Edes some-profiileissa ei ole näkynyt kuulumisia, poliisi julkaisi kuvan
  15. Malmin kentällä aloitetaan maaperätutkimukset – Alueella tehdään myös luontoselvityksiä

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.