Suomalainen ruokakauppa ensimmäistä kertaa ehdolla maailman parhaaksi – Sushin ja itse tehdyn jäätelön markettikansan kärryihin tuonut kauppias Markku Hautala: "Rajoja ei ole"
2
– Uskomme, että kun mukana on ammattitaitoisia, intohimoisia ja sitoutuneita ihmisiä, pystymme mihin vain, sanoo kauppias Markku Hautala. Anton Soinne
Katso isompi kuvaK-ryhmän päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli korostaa, että jokainen K-kauppa on alueensa sekä asiakkaidensa näköinen. Kesko
toimitus
| Päivitetty
Järvenpään K-Citymarket on kuuden finalistin joukossa kilpailemassa maailman parhaan ruokakaupan palkinnosta, tiedottaa Kesko.
Parhaan ruokakaupan valitsee vuosittain brittiläinen analyysiyritys IGD (The Institute of Grocery Distribution). Se kiertää ympäri maailman ruokakauppoja: tänä vuonna analyysi tehtiin 750 kaupasta. Järvenpäässä IGD kävi kesäkuussa.
– Uskomaton tunne. Unelmamme on ollut tuoda suomalainen sisu, ruokakauppaosaaminen sekä Järvenpää maailmankartalle, K-Citymarket Järvenpään kauppias Markku Hautala sanoo.
Järvenpään Citymarketille finaalipaikka on jo voitto monessa mielessä. Suomesta yksikään ruokakauppa ei ole aiemmin ollut IGD:n top 15 listalla, saati finaalissa.
– Uskomme, että kun mukana on ammattitaitoisia, intohimoisia ja sitoutuneita ihmisiä, pystymme mihin vain, Hautala sanoo.
Kilpailun kriteereinä on muuan mussa se, että kaupassa tehdään uusia, ainutlaatuisia asioita, mutta aina asiakkaan hyöty mielessä. Kauppa rikkoo rajoja, on innovatiivinen ja ainutlaatuinen.
– Olen iloinen K-ryhmässä tänä päivänä voimakkaasti korostuvasta kauppiaiden omien ideoiden toteuttamismahdollisuuksista, se innostaa ja kannustaa kehittämään kauppaa oman näköiseksi. Meidän menestyksemme on hieno osoitus siitä, että rajoja ei ole, Hautala jatkaa.
K-Citymarket Järvenpää on tullut suomalaisille tutuksi panostuksesta elämyksellisyyteen ja asiakaskokemukseen sekä muun muassa sushista, aidossa italialaisessa pizzauunissa valmistettavasta pizzasta sekä itse tehdystä jäätelöstä.
– Olemme nöyrän ylpeitä siitä, että olemme tuoneet laadukkaan japanilaisen sushin ruokakauppaan ja sieltä suomalaisten ruokapöytään.
Järvenpään K-Citymarketin yhteydessä toimii huippukokki Matti Jämsenin Sesonki-ravintola, joka tekee tiivistä yhteystyötä kaupan kanssa. Hautala kiitteleekin myös Jämseniä yhteystyöstä.
– Suuri kiitos rakkaalle henkilökunnalle ja kiitos erityisesti Matti Jämsenille, jonka kanssa matkamme hyvän ruoan ja arjen rikastuttamisen puolesta jatkuu, hän lisää.
K-ryhmän päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli korostaa järvenpääläiskaupan kehityksessä kauppiasyrittäjyyden ja kauppakohtaisen liikeidean merkityksen.
– K-ryhmässä ruokakauppoja kehittävät itsenäiset kauppiasyrittäjät oman, juuri kyseiseen kauppaan räätälöimänsä liikeidean pohjalta. Sen seurauksena jokainen K-kauppa on erilainen, eli alueensa sekä asiakkaidensa näköinen. On hienoa todistaa sitä intohimoa, näkemystä ja uskallusta, mitä K-ruokakauppiaillamme on. He hakevat aktiivisesti niin asiakkailta kuin maailmalta ideoita ja inspiraatiota siihen, miten voisivat palvella asiakkaitaan joka päivä entistäkin paremmin, Akseli summaa.
Lontoossa järjestetään 7. marraskuuta maailmanlaajuinen The IGD Store of the Year Award -gaala, jossa voittaja julkistetaan. Muut voittajaehdokkaat tulevat Yhdysvalloista, Isosta-Britanniasta, Brasiliasta ja Irlannista.