Peltipoliisit pistivät Kehä I:n ylinopeudet kuriin – näissä paikoissa nopeusrajoituksia noudatetaan nyt kuuliaisimmin

Ylikomisario Dennis Pasterstein on tyytyväinen peltipoliisien tehokkuuteen Kehä I:llä. Päivi Tuovinen

Jari Pietiläinen

Kolme ja puoli vuotta Kehä I:n varrella kestänyt automaattinen nopeusvalvonta on tuottanut liikenneturvallisuuden kannalta hyviä tuloksia.

Peltipoliisien myötä ajoneuvojen keskinopeus on alentunut ja suurten ylinopeuksien osuus liikennevirrassa on pienentynyt huomattavasti.

Onnettomuuksien määrä on laskenut Kehä I:llä muutamassa vuodessa lähes kolmanneksella.

– Samaan aikaan esimerkiksi Kehä II:lla ja Hämeenlinnanväylällä henkilövahinkoihin johtaneiden onnettomuuksien määrä on lisääntynyt, arvioi tietoanalyytikko Mika Sutela Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksesta.

Poliisi julkaisi raportin automaattivalvonnan vaikutuksesta liikenneonnettomuuksien määrään torstaina.

Eniten keskinopeus on pudonnut Kehä I:n varrella olevien peltipoliisien kohdalla Malmilla ja Pukinmäessä. Malmilla keskinopeus on laskenut neljässä vuodessa jopa 10 kilometriä tunnissa.

Poliisi on tutkinut myös nopeusrajoitusten mukaan ajaneiden määriä Kehä I:llä.

Uunituoreen raportin mukaan nopeusrajoituksia noudattaa Kehä I:llä nyt keskimäärin kolme neljästä autoilijasta.

Parhaat tulokset on saatu Malmilla, Konalassa ja Kannelmäessä, kun taas esimerkiksi Leppävaarassa vain hieman yli puolet autoilijoista malttaa ajaa rajoitusten mukaan.

Helsingin liikenneturvallisuus on vuosien varrella parantunut merkittävästi. Kun vielä 1970-luvun puolivälissä pääkaupungin liikenteessä kuoli lähes 50 henkilöä, samainen luku on tällä vuosikymmenellä kutistunut lähes olemattomaksi.

– Esimerkiksi vuosina 2016 ja 2018 Helsingissä kuoli kumpanakin vuonna liikenneonnettomuuksissa vain kolme henkilöä. Sekin on tietysti liikaa, mutta luku osoittaa sen, miten turvalliseksi teillä liikkuminen on muuttunut, muistuttaa Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein

Koko maan onnettomuusherkin alue on Pastersteinin mukaan edelleenkin Helsingin rautatieaseman ympäristö.

– Jalankulkijaonnettomuudet ovat siellä yleisiä. Aseman editse kulkee 20 000 ajoneuvoa ja 100 000 ihmistä vuorokaudessa. Heistäkin osa on humalassa tai juoksentelee kiireessä katujen yli.

Kesäkuun alusta lähtien peltipoliisien kuvaamat virolaiset ovat saaneet Suomen poliisilta postia.

Virkavalta lähettää virolaisille kaahaajille ilmoituksen, jossa kerrotaan, että sakon voi noutaa Malmin poliisitalolta tai ilmoittaa oikean kuljettajan.

– Tähän saakka sakkoilmoitus on lähtenyt noin 70 virolaiselle. Jos määrä pysyy samalla tasolla, vuodessa sakkoja kertyy tuhatkunta, Pasterstein laskee.

– Kaksi virolaista on maksanut sakon ja kymmenen on reagoinut kirjeeseen.

Aiheeseen liittyvää

  1. Valvontakamera räpsähti 400:lle kuskille työmaan kohdalla – poliisi paljastaa, missä on tämän päivän sakkorysä 27.6.2019 10:10
  2. Poliisi paljasti: Täällä ovat Kehä I:n uudet kamerapaikat – "Ryhdistäytyminen on alkanut" 7.6.2019 11:59
  3. Mätkäistäänkö Kehä III:n ulkopuolelta töihin ajavalle 130 euron kuukausittainen lisälasku? – Kansanedustaja laski ruuhkamaksujen vaikutukset "pendelöijille" 13.6.2019 20:27
  4. Peltipoliisin kuva paljastaa vähätellyn ja vaarallisen ilmiön – kovat keinot käyttöön ensi vuonna 20.5.2019 9:59
  5. Mies kaahasi 155 km/h Kehä II:lla – se ei ollut silti likikään hurjin ylinopeus Espoossa pääsiäisenä 23.4.2019 10:04

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut