Näin paljon yhden ihmisen Thaimaan-lomalennot tuottavat hiilidioksidipäästöjä – katso vertailu henkilöautoon

Matkayhtiöt ovat aktivoituneet päästöjen hyvittämisessä. Eveliina Salomaa

Tuomas Massinen

Suuret matkayhtiöt ovat lähteneet mukaan ilmastotalkoisiin uudella keinolla: päivän sana on nyt ilmastokompensaatio. Alkuvuonna matkayritykset ovat peräperää ilmoittaneet omista hankkeistaan.

TUI tiedotti hiljattain, että se on ensimmäinen suuri pohjoismainen matkanjärjestäjä, joka alkaa ilmastokompensoida lomamatkojaan. Toisin sanoen se hyvittää pohjoismaalaisten asiakkaidensa lentojen ja hotellimajoituksen hiilidioksidipäästöt vähentämällä saman verran päästöjä muualla.

TUIn vastuullisuuspäällikkö Anna Kiefer kertoo, että päästöjä karsitaan 1. toukokuuta lähtien Intiassa, Thaimaassa ja Vietnamissa projekteilla, jotka hyödyntävät aurinko-, tuuli- vesi- ja biokaasuvoimaa.

– Näillä alueilla olisi muuten käytetty kasvihuonepäästöjä aiheuttavaa hiilienergiaa, Kiefer sanoo.

Hankkeilla on vaikutusta myös paikalliseen yhteiskunnalliseen kehitykseen, kuten koulutukseen ja työmahdollisuuksiin.

Uusiutuvaa energiaa hyödyntävät projektit eivät vähennä matkailun päästöjä vaan ainoastaan korvaavat ne.

– Hankkeilla pystytään hyvittämään päästöt, jotka aiheutuvat yli 2 000 lennosta ja asiakkaidemme yöpymisestä yli 200 hotellissa, Kiefer selvittää.

Ilmastokompensaatio on yksi askel TUIn pitkän ajan ympäristösuunnitelmassa. Yhtiö pyrkii olemaan hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä: tällöin se tuottaisi ilmakehään vain sen verran hiilipäästöjä kuin se pystyy sitomaan niitä ilmakehästä.

Myös pohjoismainen Thomas Cook Northern Europe ilmoitti äskettäin, että se ilmastokompensoi ensimmäisenä suurista matkanjärjestäjistä asiakkaidensa ja henkilökuntansa lentomatkat.

Konserniin kuuluva Tjäreborg korvaa 29. huhtikuuta alkaen käyttämiensä lentoyhtiöiden päästöt investoimalla projekteihin, joilla vähennetään lentojen saasteita vastaava määrä kasvihuonekaasuja toisaalla.

Hankkeet tukevat päästöjen vähentämistä ja puhtaan veden saatavuutta Itä-Afrikassa ja Gambiassa, tuulivoiman edistämistä Sri Lankassa, Turkissa ja Intiassa sekä puiden istutusta Espanjassa.

– Lentopäästöjen hyvitys on tärkeä edistysaskel matkallamme ilmastoneutraaliksi yritykseksi, ja se kompensoi päästöjä, joita ei vielä pystytä muulla keinoin estämään, kommentoi konsernijohtaja Magnus Wikner.

Tähän mennessä, 15 viime vuoden aikana konsernin oma lentoyhtiö on vähentänyt päästöjään 20 prosenttia.

Konserni ei ole vielä määritellyt tarkkaa vuositavoitetta sille, mihin mennessä sen on määrä olla hiilineutraali.

Aurinkomatkojen ja Finnairin mediasuhteiden johtaja Päivyt Tallqvist puolestaan kertoo, että Aurinkomatkoilla on ollut ilmastokompensaatiota jo tammikuusta lähtien.

– Matkustajat voivat halutessaan kompensoida lentojensa päästöjä tai ostaa biopolttoainetta lennoille, Tallqvist sanoo.

Lentopäästöt voi korvata tukemalla hanketta, jossa edesautetaan tehokkaiden liesien käyttöönottoa Mosambikissa. Projekti vähentää metsien hakkuuta polttopuuksi ja tukee hiilinielujen säilymistä. Samalla se parantaa naisten ja tyttöjen yhteiskunnallisia oloja.

Tukisumma maksetaan lennon pituuden mukaan: euro maksetaan kotimaan lennosta, kaksi euroa Euroopan lennosta ja kuusi euroa kaukolennosta.

Matkustaja voi myös tukea Finnairin biopolttoainelentoja. Hän voi antaa biopolttoaineeseen 10, 20 tai 65 euroa sen mukaan, lentääkö edestakaisen kotimaan, Euroopan vai kaukomaan lennon.

Tukipotilla Finnair hankkii biopolttoainetta Kaliforniasta. Biopolttoaine on kolmesta viiteen kertaa kalliimpaa kuin lentokerosiini, ja sen saatavuus ja käyttö on vielä rajallista.

Biopolttoaine leikkaa hiilidioksidipäästöjä 60–80 prosenttia, riippuen biomassan alkuperästä.

Tallqvistin mukaan vielä ei ole saatavissa lukuja siitä, miten innokkaasti matkustajat ovat ostaneet hyvityspalveluja.

Finnairin tavoitteena on karsia hiilidioksidipäästöjä 17 prosenttia vuosina 2013–20 ja puolittaa päästöt vuoden 2005 tasosta vuoteen 2050 mennessä. Päästöjen puolittaminen on myös koko lentoalan päämäärä.

Matkayhtiöt ovat tehneet aiemminkin erinäistä työtä lentojen ja hotellien päästöjen suitsimiseksi. Niiden tavoitteena on, että lomamatkailusta tulee ympäristön kannalta kestävää.

Yhtiöt ovat siirtyneet käyttämään yhä enemmän pienempipäästöisiä, pienikulutuksisempia lentokoneita. Hotelleissa taas on alettu karsia muovijätteiden määrää.

Lisätoimille on tarvetta, sillä etenkin lentosaasteet ovat yhä iso haitta matkailussa.

Esimerkiksi Finnairin verkkosivuilla olevan päästölaskurin mukaan 8 323 kilometrin matka Helsinki-Vantaalta Phuketiin aiheuttaa yhteen suuntaan lennettäessä 523 hiilidioksidikilon päästöt matkustajaa kohden. Autolla sama päästömäärä aiheutuu noin 3 300 kilometrin ajomatkasta.

Jos Thaimaasta tullaan myös takaisin, vastaa kokonaispäästö 6600 kilometriän ajamista.

Autoilun päästöluku perustuu Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin laskelmaan, jonka mukaan henkilöauto tuottaa keskimäärin 157,6 gramman hiilidioksidipäästöt per kilometri Manner-Suomessa.

Matkayhtiöiden ilmastokompensaatiota koskeviin hankkeisiin liittyy joitakin ongelmia, sanoo Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitran johtava asiantuntija Vesa-Matti Lahti.

Lahden mukaan joidenkin lento- ja matkayhtiöiden laskurit laskevat vain lentojen hiilidioksidipäästöt eivätkä huomioi kaikkia ilmastovaikutuksia. Siten myös niiden kompensaatioprojektit jättävät ison osan todellisista päästöistä hyvittämättä.

– Lentämisen ilmastovaikutukset ovat noin kaksinkertaiset siihen nähden, mikä olisi laskettu vaikutus pelkän päästetyn hiilidioksidin määrän mukaan. Tämä johtuu siitä, että päästöt tapahtuvat niin korkealla ilmakehässä ja lentäminen aiheuttaa myös muita kuin hiilidioksidipäästöjä, Lahti selvittää.

Matkayritysten kumppaneiden hyvitysprojektit eivät myöskään Lahden mielestä herätä täyttä luottamusta. Hän nostaa esimerkiksi YK:n Puhtaan kehityksen mekanismin eli CDM:n projektit, jollaisiin myös TUIn kumppanin South Polen hankkeet lukeutuvat.

– CDM:n projektit eivät menneinä vuosina ole aina tuottaneet niin isoja päästövähennyksiä kuin on luvattu.

– Tilanne on toivottavasti viime aikoina parantunut, ja yhä useammin joku riippumaton taho varmistaa, että päästöjä on todella vähennetty sovitusti.

Yrityksillä on monia kompensaatiomalleja, mutta yhteistä niille on, että ne perustuvat vapaaehtoisuuteen. Esimerkiksi Finnairille voi maksaa parin euron vapaaehtoisen lisämaksun Euroopan lennosta päästöjen hyvitystä varten.

– Finnairin pitäisi hoitaa kompensaatio itse eikä jättää sitä vapaaehtoisten varaan: yhtiön pitäisi lisätä hyvityssumma lentolipun hintaan, Lahti sanoo.

Lahti painottaa, että ilmastokompensaatio on sinänsä kannatettava asia, mutta vielä parempi olisi, ettei päästöjä tulisi ollenkaan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Anna Puolakka, 38, kurssittaa sotilaita Santahaminassa – "Ensimmäinen nainen ylenee kenraaliksi 2030-luvulla"
  2. Linnanmäki avautuu ensi viikolla
  3. Tenniskentät vihdoin käytössä Meilahdessa – viisi uutta kenttää
  4. Länsi-Helsinkiin rakennetaan tänä kesänä urbaaneja nuotiopaikkoja – niiden myötä saattaa syntyä uusi työpaikka: kiertävä kipinämikko
  5. Helsingin vanhin etninen ravintola päihitti epäilijät – avajaisten jälkeen 1980 tokaistiin: "Poika, sulla on puoli vuotta aikaa"
  6. Itäkeskuksen uimahalli auki maanantaina – vain tämä määrä pääsee kerralla polskimaan
  7. Täydellinen parsa syntyy näppituntumalla
  8. Kävelykeskustan laajeneminen tulee Helsingissä pian uuteen käsittelyyn – aikaisemmat käänteet saivat päättäjissä aikaan ilmiriidan
  9. Saitko laskun tuotteesta, jota et ole hankkinut? Olet saattanut joutua identiteettivarkauden uhriksi, näistä merkeistä sen tunnistaa
  10. Helsingin uusi arkkitehtuuri- ja designmuseo sai valtiolta 60 miljoonan euron tuen – kaupungilta odotetaan vastaavansuuruista pääomitusta
  11. T24: Sähköinen resepti toimii vihdoin Suomenlahden molemmin puolin – Virossa kirjoitettu resepti toimii Suomessa ja Suomessa kirjoitettu Virossa
  12. "Lähden nyt pois ja lyön ensimmäistä, joka yrittää estää" – kolmekymppinen mies raivostui putkaan vietäessä
  13. "Maksimiyleisökapasiteetti on 450 henkeä" – huippumusasta nautitaan sittenkin Helsingin perinteisessä festaripaikassa kesäkuussa
  14. "Ohikulkijat joutuivat väistelemään korkealta pudonneita tölkkejä" – poliisi epäilee nuorten miesten nakelleen juomatölkkejä Helsingin 134-metrisestä tornitalosta
  15. Hus: Koronaviruspotilaita enää 1,7 prosenttia hengitystieoireisista, potilaita joutunut uudelleen teholle sekavuuden takia

Näytä lisää

Luetuimmat

  1. Sari, 44, pyysi kaupunkia tarkistamaan Seat Ibizansa päästöarvot, sai yllätyksekseen takaisin 173 euroa – "Työntekijäkään ei tiennyt muutoksesta"
  2. HS: 134-metrisestä tornista heitettiin taas tavaraa, poliisi teki kiinnioton
  3. T24: Tallink tuo uuden aluksen Helsinki-Tallinna-reitille – Victoria I aloittaa päiväristeilyt 8.6.
  4. Kuusikymppinen mies sai vakavia vammoja – Poliisi pyytää havaintoja törkeästä pahoinpitelystä Pohjois-Espoossa
  5. Teetkö sinäkin tämän virheen kauppareissulla? – käsidesiäkin voi käyttää väärin
  6. Hus: Koronaviruspotilaita enää 1,7 prosenttia hengitystieoireisista, potilaita joutunut uudelleen teholle sekavuuden takia
  7. Helsingin vanhin etninen ravintola päihitti epäilijät – avajaisten jälkeen 1980 tokaistiin: "Poika, sulla on puoli vuotta aikaa"
  8. Suomen pienimmässä ravintolassa on sisällä nyt vain 1 asiakaspaikka – kutistui entisestään koronarajoitusten vuoksi
  9. "Pyöräilijät hipovat ihan hihaa" – Vilkkaalla sillalla turvaväleistä ei ole tietoakaan, arkkitehdin mukaan moni paikka pitäisi Helsingissä suunnitella uusiksi
  10. Laajasalon bulevardin rakentaminen alkaa jo tänä vuonna – tulee aikanaan jatkumaan Herttoniemeen saakka
  11. Janne Kilpinen rakennutti minitalon Helsinkiin, neliöitä piti lisätä viranomaisen vaatimuksesta – hirret veistetty käsityönä Vienan Karjalassa
  12. Pirkka-Pekka Petelius vastaa 3 neliön yksiössä asuvalle "Yölinjalla" – tämä hulvaton hupailu oli yli 20 vuotta aikaansa edellä
  13. Salaperäistä rakennusta myydään Helsingissä 7 miljoonalla eurolla – väite upeiden kotkaveistosten alkuperästä suututti taiteilijan suvun
  14. Kuntavaaleissa luvassa kiivas kamppailu suurimman puolueen paikasta – "Helsingissä on tehty aika vasemmistoliittolaista politiikkaa"
  15. Vierustoveri lentokoneessa yski tauotta – perusterve Eva sai maaliskuun lopussa koronan ja kävi kahden tunnin päässä kuolemasta, kuntoutuminen jatkuu yhä

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.