Nettikauppa tietää ennen sinua, milloin iskee suuri hätä wc-paperille – 30-vuotiaat yrittäjät: "Dataa on paljon"

Lamia Oy:n perustajat Henri Halmelahti (vasemmalla) ja Lauri Järvenpää.  Jaana Tiihonen

Aapo Siippainen

Runeberginkadulla sijaitseva Lamia ei ole perinteinen it-alan start up -yritys. Itse asiassa se ei ole start up -yritys laisinkaan, vaikka yritys on suhteellisen nuori ja kasvu on ollut viime vuosina huimaa.

The Financial Times -lehti listasi vuonna 2012 perustetun Lamian Europan 65. nopeimmin kasvaneeksi yritykseksi.

– Tuolla listalla on useita start up -yrityksiä, jotka ovat hakeneet kasvua pääomasijoittajien rahalla. Me olemme olleet alusta asti omavarainen yhtiö. Alkupääomamme oli 2 500 euroa, kertovat 30-vuotiaat perustajat Henri Halmelahti ja Lauri Järvenpää

Yrityksen liikevaihto on kasvanut yli neljään miljoonaan euroon.

TiistainaLamia valittiin Helsingin vuoden nuori yrittäjä -palkinnon saajaksi. Kumpikaan perustajista ei esittäydy toimitusjohtajaksi, koska Lamiassa ei sellaista titteliä ole.

–  Tällainen tilanne taitaa olla hyvin harvinainen. Välillä tulee naureskelua, että näin iso yhtiö eikä ole toimitusjohtajaa. Moni luulee, että osakeyhtiössä on pakko olla toimitusjohtaja. Ihmiset täällä kyllä tietävät, kenellä vastuu on, Halmelahti sanoo.

Lamia kehittää palveluja muun muassa verkkokauppojen ja muun digitaalisen liiketalouden tarpeisiin.

Halmelahti ja Järvenpää sanovat, että heillä on mielessä hyvät konseptit vaikka wc-paperin myyntiin.

– Kulutustuotteiden ostaminen tulee muuttumaan. Verkkokauppoihin on tulossa ostoskoreja, joiden tilaukset toimitetaan asiakkaalle kotiin esimerkiksi joka maanantai. Vessapaperi on tästä hyvä esimerkki. Olemme miettineet sitä paljon. Kaikki tarvitsevat vessapaperia, mutta sitä on epämiellyttävää ja turhauttavaa roudata kaupasta.

Täydellisessä maailmassa verkkokauppa on laittanut tilattavan tuotteen, vaikkapa sitten vessapaperin, matkaan ennen kuin asiakas on sitä edes tilannut.

– Nykyään on niin paljon dataa käytettävissä, että pystytään ennustamaan, milloin asiakas tulee tekemään tilauksen. Sekin pyritään ennustamaan, miten paljon tuotetta tilataan esimerkiksi Helsingin keskustan kokoiselle alueelle, Halmelahti kertoo.

Halmelahtea ärsyttää, etteivät kaikki kuriiriyritykset pysty toimittamaan tuotteita ihmisten kotiin enää kello 18 jälkeen.

– Tässä on valtavasti ongelmia. Tuotteet pitää saada toimitettua kotiin myös myöhemmin illalla. Siksi uusiin taloihin rakennetaan erillisiä toimitushuoneita, ettei paketteja tarvitse lähteä noutamaan kauempaa.

Nuoret yrittäjät keksivät myös keinoja, joilla maksaminen saataisiin nopeammaksi niin nettikaupoissa kuin kivijalkaliikkeissä.

– Maksaminen on murroksessa ja se nopeutuu. Mobiilimaksamisessa asiat muuttuvat niin, että ostaminen tapahtuu yhtä nappia painamalla, eikä asiakkaan tarvitse syöttää mitään tietoja. Kivijalkaliikkeissä maksaminen nopeutuu kasvojen tunnistuksella. Menet vain liikkeeseen keräät tuotteet ja lähdet pois, Halmelahti ja Järvenpää pohtivat.

Suomea ja Helsinkiä yrittäjät pitävät hyvänä ja tasapainoisena paikkana yritystoiminnan kasvattamiseen. Tulevalle hallitukselle he lähettävät kuitenkin terveisiä, että kilpailukyvystä on pidettävä parempaa huolta.

– En usko, että tuleva hallitus pystyy ainakaan parantamaan yrittämisen edellytyksiä. Olen huolestunut yrittäjävähennyksen poistamisesta. Pieniä yrityksiä täytyy huomioida enemmän, koska kasvu syntyy niistä, Halmelahti sanoo.

– Meilläkin oli tosi tuskainen vaihe vuonna 2012, kun olimme kahdestaan. Ymmärsimme kuitenkin ettemme pärjää, ellemme kasva. Nyt yrityksessämme on 60 työntekijää.

Erilaiset yrittäjätuet voitaisiin Halmelahden mukaan leikata kokonaan pois.

– Ainakin meidän näkökulmasta. Emme ole koskaan sellaisia saaneet.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.