Espoo sinetöi 25-kilometrisen pikaratikan – raidejokerin rakentaminen alkaa kesäkuussa useasta paikasta

Raidejokerin rakentamisen on tarkoitus alkaa kesäkuussa. Espoon valtuusto hyväksyi osaltaan raidejokerin uuden kustannusarvion, 386 miljoonaa euroa, maanantaisessa kokouksessaan.

Päätöstä edelsi pitkäkeskustelu Espoon sinisissä ja kristillisissä olisi ollut haluja hylätä koko hanke ja lisäksi kokouksessa äänestettiin valtuutettu JussiHolman (kesk.) esityksestä, että raidejokeri olisi päättynyt Keilaniemen sijaan Otaniemeen. Esitys kaatui.

Mielipiteet jakautuivat myös valtuustoryhmien sisällä. Vihreiden Mari Anthoni kertoi raidejokeripäätöksen ahdistavan häntä.

– Jos päätämme rakentaa raidejokerin, niin piikki on auki. Mistä me silloin säästämme? kysyi hankesuunnitelman hylkäämisen kannalla ollut Anthoni.

Pikaraitiotien rakentamisen on tarkoitus alkaa kesäkuun alussa useasta kohteesta sekä Helsingissä että Espoossa. Rakentamisen tarkemmista aikatauluista ja vaikutuksista tiedotetaan lisää toukokuun aikana.

Pikaraitiotie toteutetaan allianssimallilla. Helsingin osuus kustannuksista on 268 ja Espoon 118 miljoonaa euroa. Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi kustannusarvion jo aiemmin maaliskuussa.

– Raidejokeri on kaupungeille kannattava hanke erityisesti uuden raideyhteyden tuomien maankäyttöhyötyjen ansiosta. Pikaraitiotie lisää alueiden vetovoimaa asumisen ja yritystoiminnan sijoittumisalueena ja mahdollistaa kaupunkirakenteen tiivistämisen kestävien kulkuyhteyksien varrelle. Raidejokeri toteuttaa Helsingin ja Espoon strategisia tavoitteita raideliikenteen verkostokaupungista ja hiilineutraaliudesta, sekä tietysti vastaa 550-runkolinjan jo nyt akuuttiin kapasiteettiongelmaan, sanoo Espoon kaupunkitekniikan johtaja Harri Tanska tiedotteessa.

Rakentamisen valmistelussa tähdätään siihen, että allianssiosapuolet allekirjoittavat toukokuussa sopimuksen pikaraitiotien toteuttamisesta, jolloin rakentaminen voisi alkaa heti kesäkuun alussa.

Ensimmäisiä työvaiheita ovat työnaikaisten liikennejärjestelyjen rakentaminen, maaleikkaukset ja johtosiirrot. Rakentamisen tarkemmista aikatauluista ja vaikutuksista kerrotaan toukokuun aikana tarkemmin muun muassa raidjokerin verkkosivuilla.

Reitin pituus on noin 25 kilometriä Keilaniemestä Itäkeskukseen ja pikaratikalle rakennetaan muun muassa tunneli Patterimäen alle Pitäjänmäessä sekä useita siltoja.

Pikaraitiotien liikennöinti alkaa tämänhetkisen aikataulun mukaan kesäkuussa 2024.

Raidejokeri-allianssissa tilaajia ovat Helsingin ja Espoon kaupungit. Palveluntuottajia ovat urakoitsijat YIT Suomi Oy ja NRC Group Finland Oy (entinen VR Track Oy) sekä suunnitteluorganisaatiot Sitowise Oy, Ramboll Finland Oy ja NRC Group Finland Oy.

Muokattu 2.5. klo 9.24: Korjattu Jussi Holman etunimi oikeaksi.

Lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut