Espoo aikoo tehdä "länsimetrot" nyt raidejokerille: Pysäkeistä tai pysäkkikatoksista luopuminen voisi tuoda 300 000 euron säästöt

SÄÄSTÖT Espoo haluaa painaa alas raidejokerin hintaa. Matkustajien muistissa on vielä se, kuinka länsimetron laiturit päätettiin typistää kantametroa lyhyemmiksi kustannussäästön takia.

Lyhyempi rata, pysäkkien poistaminen tai runsaampi sepelin käyttö raidejokerin radalla.

Tällaisia mahdollisia säästökohteita Espoon kaupunginhallitus saa pohdittavakseen, kun Espoon Keilaniemen ja Helsingin Itäkeskuksen välille kaavailtu raidejokeri palaa sen käsiteltäväksi maanantaina.

Espoon kaupunginhallitus palautti maaliskuussa raidejokerin tarkennetun hankesuunnitelman uudelleen valmisteltavaksi.

Tarkoituksena oli saada alennettua raidejokerin kohonneita kustannuksia, jotka ovat nousseet Espoon osalta 118 miljoonaan euroon. Siitä Espoon maksettavaksi jäisi valtion osuuden jälkeen 92,5 miljoonaa euroa.

Espoon teknisen toimen johtajan Olli Isotalon mukaan virkamiehet ovatkin nyt etsineet mahdollisia säästökohteita, jotka kaupunginhallitus saa nähtäväkseen.

Jos raidejokerin rataa lyhennettäisiin kilometrin verran, säästöä voisi kertyä noin 15 miljoonaa euroa. Se tarkoittaisi Isotalon mukaan kuitenkin sitä, että raidejokeri päättyisi Espoossa Keilaniemen sijasta Otaniemeen.

– Radan lyhentäminen ei olisi raidejokerin hankesuunnitelman mukainen ratkaisu, Isotalo huomauttaa.

Noin 25 kilometriä pitkän raidejokerin radan varteen on suunniteltu 34:ää pysäkkiparia. Joistakin pysäkeistä tai pysäkkien katoksista luopuminen voisi Isotalon mukaan tuoda noin 300 000 euron säästöt.

Espoon puolella raidejokerilla on 11 pysäkkiä ja lisäksi yksi pysäkki on Helsingin ja Espoon rajalla. Tiedossa ei ole, mitkä pysäkit mahdollisesti voisivat tulla karsittaviksi.

Runsaampi sepelin käyttö raidejokerin rata-alueella kalliimman pintamateriaalin sijasta taas voisi tarkoittaa arviolta parin miljoonan euron säästöjä, Isotalo kertoo.

– Sepelirataa voitaisiin laittaa laajemmalle alueelle, mutta ei kuitenkaan esimerkiksi Leppävaarassa Sellon tai Otaniemessä Väre-rakennuksen eteen, Isotalo lisää.

Säästökohteiden lisäksi kaupunginhallitukselle on Isotalon mukaan tarkoitus esitellä sitä, miten raidejokeri vaikuttaisi Espoon saamiin maankäytön tuloihin.

– Seuraavaksi on Espoon päättäjien vuoro arvioida, miltä osin säästöjä ja laatuun vaikuttavia kevennyksiä halutaan tehdä, Isotalo summaa.

Osa Espoon päättäjistä on painottanut sitä, että mahdolliset säästöt eivät saisi haitata raidejokerin käytettävyyttä tai toimintaa, kuten pidentää pysäkinväliä tai matka-aikaa. Espoon kaupunginhallituksen maaliskuinen päätös raidejokerin tarkennetun hankesuunnitelman palauttamisesta uudelleen valmisteltavaksi syntyi äänin 9–4. Vihreät ja RKP kannattivat tuolloin hankkeen viemistä eteenpäin.

Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi raidejokerin uuden kustannusarvion maaliskuussa.

Ehdotukset joidenkin pysäkkien tai pysäkkikatoksien poistamiseksi eivät saane Helsingin päättäjiä innostumaan. Muistissa on vielä länsimetron suunnitteluun liittyvä päätös, jolla metrolaiturit lyhennettiin Joidenkin tulkintojen mukaan Helsingin oli tuolloin hyväksyttävä Espoon metroasemille vaatima kustannussäästö tai koko hankkeen toteutuminen olisi voinut vaarantua.

Lyhyempien laiturien vuoksi koko metron osuutta voidaan nykyään liikennöidä lyhyemmillä junilla, joka laskee kapasiteettia. Saatua säästöä on pidetty koko länsimetron hintaan nähden mitättömänä.

Lisää aiheesta

Lue lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut