Helsingin uusille asunnoille ei pian tarvitse rakentaa enää parkkipaikkoja – "Asuntoa hankkivan tulee selvittää, onko paikkoja ja mihin hintaan"

AUTOT Jatkossa rakennuttaja voisi päättää, minkä verran autopaikkoja katsoo tarpeelliseksi rakentaa. Helsinki haluaa siirtyä kohti käyttäjä maksaa -periaatetta pysäköintipaikoissa.

Kaisa Paastela

Helsingin kaupunki suunnittelee muutosta Helsingin asuntorakentamista sääteleviin normeihin. Kaupunki ei enää määräisi uusien asuintalojen autopaikkojen vähimmäismäärää, vaan asuntojen rakennuttajat toteuttaisivat pysäköintipaikkoja sen verran, kuin arvioivat asuntojen kaupallisen houkuttelevuuden kannalta olevan tarpeellista.

Siirtyminen niin sanottuun markkinaehtoiseen pysäköintiin on kirjattu Helsingin kaupunkistrategiaan. Tavoitteena on hillitä rakentamisen kustannuksia ja mahdollistaa tiiviin kaupunkirakenteen toteutuminen saavutettavuutta ja kilpailukykyä vaarantamatta.

Uusi menetelmä autopaikkojen rakentamisvelvoitteen poistamisesta on tarkoitus ottaa käyttöön kaupunkistrategian mukaisesti uusista asuinalueista alkaen.

– Lähtökohtainen ajatus markkinaehtoisessa pysäköinnissä on se, että rakennuttajat voivat vastata pysäköintipaikkojen tarpeeseen joustavammin kuin kaupungin asettama jäykkä pysäköintinormi. Kuluttaja eli asunnon ostaja olisi tämän kaiken keskiössä, Helsingin liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen toteaa.

Lue myös:Helsinkiin rakennetaan 118000 euron hintaisia parkkipaikkoja– "Ne ovat kiinnostaneet myös ulkopuolisia ostajia"

Nykyisin kaupunki määrittelee asemakaavoissa, kuinka monta pysäköintipaikkaa asuintalon rakennuttajan tulee vähintään rakentaa. Normit perustuvat asetettuihin tavoitteisiin ja tilastoihin alueiden autonomistuksesta.

Markkinaehtoisessa mallissa rakennuttaja saisi tehdä paikkoja sen verran, kun katsoo tarpeelliseksi, jotta kohde menee kaupaksi.

Yhtenä vaihtoehtona on noussut esiin myös välimalli, jossa kaupunki edellyttäisi toteuttamaan edelleen jonkin verran pysäköintipaikkoja ja rakennuttaja voisi halutessaan rakentaa paikkoja kaupungin vaatimaa minimimäärää enemmän.

Kaupungin edellyttämillä paikoilla varmistettaisiin keskitetyn pysäköintitalon toteutuminen, mahdolliset lisäpaikat voitaisiin rakentaa talon omaan pysäköintihalliin tai keskitettyyn pysäköintilaitokseen.

Uudistuksen tavoitteena ei ole vähentää pysäköintipaikkojen määrää, mutta on todennäköistä, että markkinaehtoisessa mallissa pysäköintipaikkoja tehdään vähemmän.

Lisäksi pysäköintipaikan hinta saattaisi vaihdella nykyistä enemmän alueesta riippuen kysynnän ja tarjonnan mukaan.

– Markkinaehtoisessa pysäköintimallissa korostuu, ettei pysäköintipaikka ei ole itsestäänselvyys. Asunnon ostajan tai vuokraajan tulee varmistaa etukäteen, onko alueelta saatavissa pysäköintipaikkaa ja mihin hintaan, Putkonen sanoo.

Pysäköintipaikkojen rakentaminen pihakannen alle tai pysäköintiluolaan maksaa olosuhteista riippuen 15 000–65 000 euroa. Pysäköintipaikan käyttäjiltä ei nykyisin yleensä peritä paikan todellisia kustannuksia, vaan kustannuksiin osallistuvat asunnon ostohinnassa tai vuokrassa myös ne asukkaat, joilla ei ole pysäköintipaikkaa.

Yksi markkinaehtoisen pysäköinnin lähtökohta onkin vuonna 2014 hyväksyttyyn Helsingin pysäköintipolitiikkaan sisältynyt ajatus käyttäjä maksaa -periaatteen edistämisestä. Markkinaehtoinen malli mahdollistaa kustannusten kohdistamisen pysäköintipaikkojen käyttäjille.

Asuntojen hinta määräytyy kuitenkin markkinatilanteen mukaan eli kustannussäästö vähemmistä pysäköintipaikoista ei välttämättä näy asuntojen matalampina hintoina tai vuokrina.

Kaupunki on laatinut päätöksentekoon neljä erilaista mallia, jotka eroavat toisistaan muun muassa pysäköintipaikkojen sijainnin ja toteutusmallin sekä markkinaehtoisuuden asteen mukaan.

Markkinaehtoisesta pysäköinnistä ja laadituista malleista voi keskustella 10. helmikuuta asti kaupungin verkkosivuilla osoitteessa keskustelu.hel.fi.

Keskustelun antia hyödynnetään laadittaessa päätösesitystä kaupunkiympäristölautakunnalle. Esitys kokeiltavista malleista ja pilottialueista tuodaan lautakunnan käsittelyyn maaliskuussa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Harva tietää tästä Mauno Koiviston 60-vuotisjuhlan kunniaksi tehdystä muistopaikasta Helsingissä – "Häpeällistä, ettei ole hoidettu"
  2. Tästä syystä Helsingin kaikki poliisiveneet ovat Villejä – "Nimi juontaa juurensa 60–70-lukujen taitteeseen"
  3. Tässäkö uusi keino vähentää auton tarvetta Helsingissä? – yhteiskäytöllisten tavarapyörien kokeilu alkoi
  4. "Aikataulussa ollaan enää nippa nappa" – Raidejokeri kohtasi vaikeuksia, jotka projektinjohtajan mukaan tässä kohti hanketta ovat "hankala asia"
  5. Ainutlaatuinen saari avautuu retkikohteeksi Helsingissä – 1800-luvun luotsituvasta tehtiin ravintola
  6. UIT: Konkurssihakemus olisi jätetty tekemättä, jos Posti olisi tuonut tärkeän kirjeen ajoissa – "Emme missään tapauksessa ole menossa konkurssiin"
  7. Vihamielinen peli-ilmiö käänsi päitä Helsingin keskustassa – nämä 5 asiaa jokaisen tulee tietää The Last of Us Part II:sta
  8. Nämä 9 Helsingin ravintolaklassikkoa tulisi kokea edes kerran elämässä – "Keittiö ja palvelu ovat olleet ensiluokkaisia kautta aikojen"
  9. T24: Virossa yrityksille on koronakriisin aikana jaettu 231 miljoonaa euroa palkkatukea – Tukea voi hakea vielä kesäkuulta
  10. Kesäkuussa hukkui 18 ihmistä – Miehet tilastossa yliedustettuina
  11. Perinteiset heinätalkoot jäävät tänä vuonna järjestämättä – päätös tapahtuman pitämisestä piti tehdä silloin, kun rajoitukset olivat tiukat
  12. Kuluttajaluottojen korkokatto madaltui koronan takia väliaikaisesti 10 prosenttiin, suoramarkkinointi kiellettiin
  13. Vantaalaisyritys tuo maahan erikoiskalvoa, jonka pinnalla koronaviruskin nujertuu puolessa tunnissa
  14. "Se on hirmu vaarallista touhua" – venepoliisi menee hätiin, kun Helsingin laivaväylillä uidaan ja silloilta hypitään
  15. Saneeraukseen joutuneella Cirque du Soleililla esityksiä Helsingissä ja Turussa – miten lippujen käy?

Näytä lisää

Luetuimmat

  1. Kuva: Senaatintorin terassi aukesi hyvin hiljaisena – juomien hintataso jakoi heti mielipiteet
  2. Nämä 9 Helsingin ravintolaklassikkoa tulisi kokea edes kerran elämässä – "Keittiö ja palvelu ovat olleet ensiluokkaisia kautta aikojen"
  3. Lähes 100 päivää palanut koronasymboli sammutettiin Helsingissä – hotellinjohtaja paljastaa, kuinka jättisydän tehtiin
  4. Vihamielinen peli-ilmiö käänsi päitä Helsingin keskustassa – nämä 5 asiaa jokaisen tulee tietää The Last of Us Part II:sta
  5. "Aikataulussa ollaan enää nippa nappa" – Raidejokeri kohtasi vaikeuksia, jotka projektinjohtajan mukaan tässä kohti hanketta ovat "hankala asia"
  6. Ainutlaatuinen saari avautuu retkikohteeksi Helsingissä – 1800-luvun luotsituvasta tehtiin ravintola
  7. Helsingin taivaalla jyrähtää huomenna – Hornetin ylilento kunnioittaa jatkosodan hävittäjälentäjän muistoa
  8. Näin paljon maksaa oluttuoppi Senaatintorin jättiterassilla – Ravintoloitsija lupaa: "Ei riistohintoja eikä terassilisää"
  9. Helsinki tekee syksyllä päätöksiä satamien sijanneista – satamaselvitykselle heti kritiikkiä: "Miksi toimivaa käytäntöä ei haluttu tutkia vaihtoehtona?"
  10. T24: Muista ottaa virallinen matkustusasiakirja mukaan Tallinnan matkalle, muuten voit saada mojovat sakot
  11. USU: Näin paljon oluen, viinin ja väkevien hinta voi nousta – Alkoholiveron korotus syksyllä hallituksen käsittelyyn
  12. Laivamatkustaminen lähialueille nyt hyvin suosittua – Tallink lisää lähtöjä Riikaan ja Tallinnaan
  13. Legendaarinen DTM-yökerho suljetaan Mannerheimintiellä – Puumabaarin melu kantautui kolmeen hotellihuoneeseen
  14. Hakaniemen hallin remontin hinta nousi 20 miljoonasta 40 miljoonaan euroon – uusi mutka ilmestyi matkaan: "Hankaloittaa monella tavalla"
  15. Selvitys: Matkustajaliikenteen keskittäminen Vuosaareen ei ole realismia

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.