Harva kansanedustaja uskoo 670 000 sähköauton tuloon – "Näitä raportteja ei pidä ottaa kirjaimellisesti"

Vain vihreät ja vasemmistoliitto haluavat kiirehtiä henkilöautoliikenteen sähköistämistä.

Liikennepäästöjen poistamiseen tähtäävät esitykset bensa- ja dieselhenkilöautojen myynnin lopettamisesta vuonna 2045 saavat liikenneasioihin perehtyneiltä kansanedustajilta ristiriitaisen vastaanoton. Vain vihreät ja vasemmistoliitto haluavat kiirehtiä niiden sähköistämistä. Jari Saarentaus, Moottori

Ari Helminen / Uutissuomalainen

Liikennepäästöjen poistamiseen tähtäävät esitykset uusien bensa- ja dieselhenkilöautojen myynnin lopettamisesta vuonna 2045 saavat liikenneasioihin perehtyneiltä kansanedustajilta ristiriitaisen vastaanoton. Ainoastaan vihreät ja vasemmistoliitto haluavat kiirehtiä henkilöautojen sähköistämistä.

Vihreiden Jyrki Kasvin mukaan nyt on pakko olla kunnianhimoinen. Hän sanoo, että jos 20 vuotta sitten olisi kuunneltu asiantuntijoiden varoituksia ja ryhdytty toimiin, meillä olisi varaa vähän vähempään kunnianhimoisuuteen.

– Mutta nyt ei ole varaa. Nyt puhutaan ihan siitä, säilyykö yhteiskunta kasassa 2050-luvulla ja vuosisadan loppupuolella, Kasvi sanoo.

Jos jonkinlainen yksityisautoilu halutaan säilyttää, sähköautot ovat Kasvin mukaan ainoa sopiva teknologia.

Vasemmistoliiton Kari Uotila muistuttaa, että asiantuntijatyöryhmän haastavana tehtävänä oli miettiä sitä, miten yhdessä asetettuihin päästöjen vähennystavoitteisiin päästään. Siksi oli odotettavissa radikaaleja ehdotuksia.

– Toinen kysymys on se, miten ne pystytään poliittisella puolella käytännössä toteuttamaan. Jos niitä ei toteuteta liikenteessä, tehdäänkö enemmän maatalouden tai rakentamisen puolella? Jos taakanjako on se, mistä yhdessä on päätetty, silloin liikenteestä on löydyttävä päästövähennykset, Uotila sanoo.

Uotilan mukaan liikenteen sähköistämisen edistäminen vaatii paljon rahaa, ja siinä tarvitaan sekä keppiä että porkkanaa. Raskaan liikenteen siirtyminen sähköön on lähes mahdotonta tällä aikavälillä, mutta henkilöautoliikenteessä se on mahdollista.

Keskustan Markku Pakkanen pitää henkilöautojen sähköistämistavoitetta epärealistisena, koska se tarkoittaisi 60 000 uuden sähköauton ostamista vuodessa. Hänestä on kohtuutonta, jos tavoitetta lähdetään tukemaan veroeduilla, koska tuki kohdistuisi hyväosaisille. Myös vanhojen autojen omistajat olisi pidettävä kyydissä mukana, ja se tapahtuu polttoaineen sekoitevelvoitteen kautta.

– On hyvä, että ollaan lennokkaita ja tavoitteet ovat korkealla, mutta näitä raportteja ei pidä ottaa kirjaimellisesti, Jukka Kopra (kok.) sanoo.

Kopran mukaan Suomi voi hillitä ilmastonmuutosta parhaiten tekemällä hyviä keksintöjä ja innovaatioita, joita levitetään koko maailmalle.

– Olemme siten kokoamme suurempi. Jotta tässä työssä onnistutaan, kilpailukyvyn pitää olla kunnossa ja yksi osa sitä on se, että liikkuminen on helppoa ja järkevän hintaista kaikille. Liikenteen rampauttaminen on väärä tapa toimia.

Kopran mukaan sähköautojen lisääminen ei ole ”meidän käsissä”. Jos sähköautoteknologia ei tule tavallisten ihmisen ulottuville, se on jatkossakin varakkaamman väen kulkuvälineenä.

Kopra ja Pakkanen torjuvat ehdotukset nopeuttaa liikenteen sähköistämistä polttoaineverojen nostolla, koska se haittaa ihmisten liikkumista. Harvaan asutussa maassa liikkumisesta ei saa rangaista.

SDP:n Harry Wallin muistuttaa, että eduskunta on hyväksynyt yksimielisesti sen, että liikenteen päästöt Suomessa puolitetaan vuoteen 2030 mennessä. Puolet tästä toteutuu sillä, että polttoaineiden sekoitevelvoite nousee 30 prosenttiin. Toinen puolikas vaatii monia toimenpiteitä, joista Wallin mainitsee joukkoliikenteen sähköistämisen sekä polttomoottoriautojen muuttamisen kaasuautoiksi.

– Henkilöautojen muuttaminen sähköiseksi ei ole realistista, Wallin sanoo ja perustelee tätä autojen korkealla hinnalla, akkujen lyhyellä kestolla ja latauspisteiden vaatimattomalla määrällä.

Kristillisdemokraattien Antero Laukkanen kehuu raporttia mutta sanoo, että se on jalat irti maasta. Sen hintalappu on niin valtava, että valtiovarainministeriö jätti siihen eriävän mielipiteen.

– Näin nopeassa aikataulussa tapahtuva muutos ei ole mahdollinen, eikä autoteollisuuskaan pysty siihen vastaamaan, Laukkanen sanoo ja kysyy, miten sähkö tuotetaan.

Perussuomalaisten puoluehallitus pitää esityksiä kohtuuttomina autoilijoiden kurittamisena. Toimi Kankaanniemi (ps.) leimaa esityksen utopistiseksi. Se kasvattaisi kaupungeissa ja maaseudulla asuvien ihmisten eriarvoisuutta ja köyhempi kansanosa kärsisi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Helsinkiläinen Sampsa hankki jäsenyyden yhteisveneeseen: "Koronataloustilanteessa tämä on hyvä vaihtoehto"
  2. Muumien syntymästä 75 vuotta: Kansallismuseo juhlistaa näyttelyllä – katso tärpit helsinkiläisten museoiden tarjonnasta kesällä
  3. Liikkuva lomakoti kiinnostaa – uusi asiakaskunta innostui matkailuautoista
  4. Mehumyynti ei tänä vuonna kannattanut, joten töölöläistytöt siirtyivät pullobisnekseen – Lyylillä, 5, on selkeä tavoite
  5. Mari Holopainen torjuu kritiikin Helsingin toimista Tallinna-tunnelin kanssa: "Se kannattaa rakentaa sinne, missä on ihmisiä"
  6. Lukijalta: Korona-aika on hankala ilman älylaitteita
  7. Elinkeinojohtaja Marja-Leena Rinkineva: Koronan vaikutukset osuvat kaikkein pahiten Helsinkiin
  8. Kolumni: Sinnikkäästi parempaan tulevaisuuteen
  9. Päätoimittaja Karri Kannala: Tallinna-tunneli on tervetullut, mutta hankkeella on liian utopistiset tavoitteet
  10. Mistä Tallinna-tunneli kulkee? – Linjauksesta syntyi tiukka vääntö
  11. Päätoimittaja Kannala: Tallinna-tunneli kerää kannatusta, mutta hankkeen esittelytapa ampuu itseään jalkaan
  12. Ilkivalta, varkaudet ja luvaton yöpyminen piinaavat helsinkiläistä senioritaloa – 85-vuotias asukas: "Talon varasto on kuin ilmainen kirpputori"
  13. Parkkipaikkoja ja uusi baana Viikkiin – Hienot havainnekuvat kertovat: Tällaista on luvassa
  14. Malmin kentällä aloitetaan maaperätutkimukset – Alueella tehdään myös luontoselvityksiä
  15. Mies tunkeutui aamuyöllä Triplaan – ehti mellastaa kauppakeskuksessa 3 minuutissa järjettömät vahingot

Näytä lisää

Luetuimmat

  1. Teetkö sinäkin tämän virheen kauppareissulla? – käsidesiäkin voi käyttää väärin
  2. Mies tunkeutui aamuyöllä Triplaan – ehti mellastaa kauppakeskuksessa 3 minuutissa järjettömät vahingot
  3. Helsingistä risteillään kesällä joka toinen päivä Riikaan – alus otetaan Tukholman-reitiltä
  4. Nyt on kuumottavaa liikkua! – Korkeasaaressa on 150 valkoposkihanhen pesää, eläintarha joutui rajaamaan niille omia alueita
  5. Ilkivalta, varkaudet ja luvaton yöpyminen piinaavat helsinkiläistä senioritaloa – 85-vuotias asukas: "Talon varasto on kuin ilmainen kirpputori"
  6. Helsingin vanhin etninen ravintola päihitti epäilijät – avajaisten jälkeen 1980 tokaistiin: "Poika, sulla on puoli vuotta aikaa"
  7. Liikkuva lomakoti kiinnostaa – uusi asiakaskunta innostui matkailuautoista
  8. Missä on Anna? Edes some-profiileissa ei ole näkynyt kuulumisia, poliisi julkaisi kuvan
  9. T24: Viro avasi rajat ja laivayhtiöt lisäsivät laivavuoroja Helsinki-Tallinna-reitille – Matkustajamäärät ovat kuitenkin vielä vähäisiä
  10. T24: Tallink sulkee City-hotellinsa Tallinnan keskustassa syksyllä – Luvassa on myös lisää irtisanomisia
  11. Mistä Tallinna-tunneli kulkee? – Linjauksesta syntyi tiukka vääntö
  12. Mehumyynti ei tänä vuonna kannattanut, joten töölöläistytöt siirtyivät pullobisnekseen – Lyylillä, 5, on selkeä tavoite
  13. Mari Holopainen torjuu kritiikin Helsingin toimista Tallinna-tunnelin kanssa: "Se kannattaa rakentaa sinne, missä on ihmisiä"
  14. Yksi huume pk-seudulla nousee nyt ylitse muiden – "Käytetään ennätyksellisen paljon"
  15. Malmin kentällä aloitetaan maaperätutkimukset – Alueella tehdään myös luontoselvityksiä

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.