Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Näin nopeasti sähköauton saa ladattua ABC-asemalla – tuplatehoisia latureita jo tulossa Suomeen

Älykkäällä latausjärjestelmällä sähköautojen ja ladattavien hybridien lataus voidaan keskittää järkevästi yöaikaan, jolloin muu sähkönkulutus on pienimmillään ja sähkön hinta edullisimmillaan.

Älykäs tehonhallinta jakaa sähköä tasaisesti kaikille autoille.

Latausjärjestelyjä ja -nopeuksia on monenlaisia.

Latauksen vaivattomuus on kiinni kolmiyhteydestä, johon kuuluvat latauslaitteen latausteho, kiinteistön sähköjärjestelmän kyvyt ja ladattavan auton kyky ottaa vastaan latausta.

Sähkön hintaan ja laskutusjärjestelyyn vaikuttaa puolestaan sähköyhtiön kanssa tehdyn sopimuksen sisältö.

Tilapäinen hidaslataus pistorasiasta (Mode 2). Tavallista 1-vaiheista 230 V -kotipistorasiaa (Schuko) suositellaan vain tilapäiseen lataukseen. Latausvirta 6–10 A, latausteho vain 1,3–2,3 kW.

Hidaslataus riittää lataamaan yön aikana lataushybridin pienehköt akut (8–10 kW) täyteen, mutta on aivan liian hidas täyssähköauton 28–60 kWh:n akkujen lataamiseen. Latausaika voi venyä 13 tunnista vuorokauteen.

Hidas kotilataus (enintään 3,7 kW) riittää lataushybridin lataukseen ja kiireettömään sähköauton lataukseen. Varsin hidas täyssähköauton lataukseen, latausaika lähes tyhjästä täyteen voi olla reilusti yli 10 tuntia. Yksivaihesähkö 230 V ja 16 A.

Keskinopeakotilataus (enintään 7,4 kW) on hyvä kompromissi päivittäiseen sähköauton lataukseen. Keskikokoisen sähköauton akut latautuvat lähes tyhjästä täyteen 5–6 tunnissa. Yksivaihesähkö 230 V ja 32 A.

Kiinteällä latausasemalla kotona tai julkisella latausasemalla (Mode 3). Mode 3 -peruslataus on sähköauton lataukseen tarkoitettu lataustapa kotilatausasemalla tai julkisella latausasemalla. Ladataan auton mukana tulevalla latauskaapelilla tai latausaseman kaapelilla (lähinnä Type 2). Teho 3,6–22 kW. Maksimiteho riippuu sähköautoon sisäänrakennetusta laturista ja sähköverkosta. Monissa kiinteissä latausasemissa on oma latauskaapeli, joka tuo lisää käyttömukavuutta.

LUE MYÖS:Asuuko sinunkin taloyhtiössäsi salalataaja? – Joka neljäs taloyhtiössä asuva sähköautoilija ei ole saanut järjestettyä autolleen luvallista latauspistettä

Sähköauton suuritehoinen lataus (Mode 4) julkisilla latauspisteillä mahdollistaa nopean lataamisen. Latausasema käyttää tasavirtaa, lataus suoraan akkuun, auton oma laturi ohitetaan. Pikalatauksella sähköauton latausaika on vain muutamia kymmeniä minuutteja.

Esimerkiksi ABC-liikenneasemilla latausteho on jopa 50 kW, jolloin esimerkiksi Hyundai Ioniq Electric- täyssähköauton 28 kWh:n akku latautuu liki tyhjästä lähes täyteen noin puolessa tunnissa. Yli 100 kW:n latureita on jo tulossa. Tesla Supercharger on Tesla-autojen pikalataus, jonka teho on jopa 120 kW.

Teksti: Timo Turkula, Moottori.fi