Kauppakeskusten kovin pudotuspeli voi olla vasta edessä – "Kaikki eivät tule menestymään yhtä hyvin"

BISNES Kiristyvä kilpailu, verkkokaupan kasvu ja kulutuskäyttäytymisen muutokset pakottavat vantaalaisia kauppakeskuksia uudistamaan nyt toimintaansa.

Pääkaupunkiseudun kova kauppakeskuskilpailu kiristyy entisestään, kun Pasilan Tripla avautuu Helsingissä syksyllä 2019 ja ehkä myös Vantaan Kivistön kauppakeskus lähivuosina.

Tikkurin ja Myyrmannin kauppakeskusjohtajat uskovat, etteivät kaikki seudun kauppakeskukset pärjää enää lähitulevaisuudessa, koska tarjontaa on liikaa kuluttaja- ja yrittäjäkysyntään nähden.

He epäilevät kauppakeskusten menestystä samoin kuin lähes puolet 61 alan ammattilaisesta, jotka vastasivat Suomen Kauppakeskusyhdistyksen barometriin syyskuussa.

– Pääkaupunkiseudulla on jo liikaa kauppakeskusneliöitä. En usko, että niille kaikille löytyy käyttäjiä, sanoo Tikkurin kauppakeskuspäällikkö Tuija Fräntilä

Myyrmannia hallinnoivan Cityconin liiketoimintajohtaja Mari Laaksonen on asiasta samaa mieltä. Hänen mukaansa kauppakeskuksia rakentuu pääkaupunkiseudulle enemmän ja nopeammin kuin asiakasmäärä kasvaa.

– Kaikki kauppakeskukset eivät menesty yhtä hyvin lähivuosina. Parhaalla sijainnilla ja sisällöllä olevat keskukset pärjäävät parhaiten.

Citycon hallinoi pk-seudulla useita kauppakeskuksia, muun muassa Isoa Omenaa ja Pikkulaivaa Espoossa sekä Columbusta ja Arabiaa Helsingissä.

Jumbon ja Dixin johtajat suhtautuvat asiaan optimistisemmin. Jumbon kauppakeskusjohtaja Olli Lehtoaro ennakoi, että uusillekin kauppakeskuksille löytyy tarpeeksi asiakkaita.

– Se ei vain tapahdu hetkessä, vaan vie oman aikansa.

Dixin kauppakeskuspäällikkö Johanna Harjunmaa on samoilla linjoilla.

– Pääkaupunkiseudulle rakentuu yhtäaikaisesti useita isoja kauppakeskuksia, mikä väliaikaisesti kiristää kilpailua. Seudulle kohdistuvan vahvan muuttoliikkeen ansiosta tilanne tasoittuu tulevaisuudessa.

Vantaalaiset kauppakeskukset varautuvat kovenevaan kilpailuun uudistamalla toimintaansa. Myös verkkokaupan kasvu ja kulutuskäyttäytymisen muutokset pakottavat niitä kehittämään toimintaa jatkuvasti.

Yksi merkittävä suuntaus on elämyksellisyyden lisääntyminen tarjonnassa.

Jumbossa tämä näkyy siten, että kahvila- ja ravintolapalvelut lisääntyvät ja BMW-liikkeen tyyppisiä uudenlaisia palveluja otetaan tarjontaan. Jumbo pyrkii myös monipuolistamaan liikekirjoaan tunnetuilla brändeillä. Esimerkiksi Halonen ja Carlson avaavat uudet myymälät entisessä Anttilan tilassa ensi keväänä, ja alkuvuonna keskukseen sijoittuvat myös JD Sports ja Ruohonjuuri.

Lehtoaro huomauttaa, että asiakkaat ovat mieltäneet Jumbon ja Flamingon yhdeksi viihdekauppakeskukseksi jo kauan. Kaupallisiin palveluihin satsaava Jumbo hyötyy Flamingon elämyspalveluista, ja toisinpäin. Lehtoaro luottaa siihen, että Kehä III:llä vieressä sijaitseva kokonaisuus on vetovoimainen lähivuosinakin.

Myyrmannissa on muokattu palvelutarjontaa huomattavasti kilpailun kiristymisen ja verkkokaupan kasvun takia parin viime vuoden aikana.

– On tullut lisää kahvila- ja ravintolapalveluita, terveyspalveluita ja päivittäistavarakauppaa, Laaksonen listaa.

Lähitulevaisuudessa kehitystyö jatkuu.

– Uusia ravintoloitsijoita on tulossa, ja parannamme valaistusta käytävätiloissa.

Laaksonen painottaa, että Myyrmanni menestyy nyt hyvin eikä sen välittömälle vaikutusalueelle valmistu lähivuosina kilpailevia kauppakeskuksia.

Tikkuri aikoo nostaa profiiliaan remonteilla.

– Uusi omistajamme, sijoitusyhtiö Cerberus Capital Management, on suunnitellut uudistuksia. Remontit alkavat heti joulumyynnin jälkeen, Fräntilä kertoo.

Fräntilä ei vielä paljasta, mitä kaikkea uutta on luvassa, mutta puhuu ”vahvasta ilmeen uudistamisesta”.

– Haemme myös uusia toimijoita.

Tikkurista on poistunut viime aikoina liikkeitä. Fräntilän mukaan ihmisten kulutuskäyttäytyminen on muuttunut "hyvin nopeasti": nyt haetaan enemmän palveluja ja erikoismyymälöiden kysyntä on vähentynyt. Tikkurin kaltaisten pienempien kauppakeskusten on kuitenkin tukeuduttava jatkossakin perinteisempiin ratkaisuihin.

– Meille ei elokuvateatteri mahdu, mutta terveys- ja hyvinvointipalveluita voi tulla lisää.

Fräntilä uskoo, että sijainti Tikkurilan ja juna-aseman äärellä auttaa Tikkuria menestymään.

Myös viereinen Dixi hyötyy ihmisvilinästä.

Dixin Harjunmaa kertoo, että keskuksen liikevalikoimaa kehitetään lähivuosina hyväksi havaitun konseptin mukaan: tarkoitus on tarjota helppoa, nopeaa asiointia asemalla liikkuville ja toimia päivittäisenä ostospaikkana lähiasukkaille.

– Keskukseen on saatu konseptia hyvin tukevia käyttäjiä, kuten Terveystalo ja TacoBell. Dixin asiakasmäärät ja myynnit osoittavat yhä vahvaa kasvua, Harjunmaa sanoo.

Näin kommentoidaan Rediä

Viime aikoina on puhuttu syyskuussa avatun Redin asiakaspulasta. Tikkurin Tuija Fräntilä uskoo, että Kalasataman Red nousee vielä. Hänestä alkukangertelu on tavanomaista uusille kauppakeskuksille: kestää usein pari kolme vuotta, ennen kuin uusi keskus vakiinnuttaa asemansa ja saavuttaa riittävät asiakasmäärät.

Myös Jumbon Olli Lehtoaro huomauttaa, ettei bisnes useinkaan lähde lentoon heti, vaan riittävän asiakaskunnan tavoittaminen vie oman aikansa.

Myyrmannin Mari Laaksonen ja Dixin Johanna Harjunmaa eivät halua ottaa kantaa kilpailijan tilanteeseen.

Lue lisää aiheesta

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Mainos: HotLips

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut